Elina8

Trådstartare
Hittade inte det jag sökte i gamla trådar så jag startar en ny.

Det är så att hästen blev akut halt och vi skickade efter vetrinär, hovslagaren var tursamt nog inbokad för verkning samma dag så det var inga problem. Det var i alla fall en hovböld och hovslagaren fick öppna upp hoven. Sen la hon på en förband som vi skulle byta varje dag.

Men jag undrar om man ska göra något annat, hovslagaren skulle åka bort idag på någon kurs så vi får inte tag på henne förrän ikväll. Vi vill gärna byta förbandet innan dess.

Någon som varit med om hovböld eller som vet vad man ska göra.
Tänkte om man ska tvätta eller ta på något decinficerande eller något sånt?

Sv: Hovböld

Fick konstaterat hovböld på mitt fullblod i söndags förra helgen. Har bara ägt honom i en månad.. :grin:
Hovslagaren hittade den i strålen och fick bara upp ett liiiitet hål men efter ett par dagar så värkte det hål mellan ballarna.

Jag har provat olika varianter och fått tips på olika saker.

Bl a:
Jodopaxbad, alltså hästen får stå med foten i en hink med utspädd jodopax. Bra om h*n trampar lite för att "suga" in vätskan i hoven.

Våtvarmt omslag, bomull dränkt i jodopax och sedan lindat runt hoven. Detta gjordes iofs innan det hade värkt hål.

Tvättat med koksaltslösning samt väteperoxid. Samt lagt en kompress med koksalt mot hålen.

I måndags när varandet tog ny fart åkte jag till ATG-kliniken med honom, där skar dom upp den rejält och tog en kanyl och tryckte först in koksalt och sedan väteperoxid sedan ett torr omslag på.

Omslaget skulle sitta i 3 dagar men eftersom det var blött i morse så bytte jag det på honom.

Nu går jag bara och väntar på att det ska bli bra och att hovis ska komma och slå på skor..

Det viktigaste är nog att se till att det håller sig rent och sedan när det slutat vara, se till att det är tort så det har en chans att torka/läka ihop.

Hittade inte det jag sökte i gamla trådar så jag startar en ny.

Det är så att hästen blev akut halt och vi skickade efter vetrinär, hovslagaren var tursamt nog inbokad för verkning samma dag så det var inga problem. Det var i alla fall en hovböld och hovslagaren fick öppna upp hoven. Sen la hon på en förband som vi skulle byta varje dag.

Men jag undrar om man ska göra något annat, hovslagaren skulle åka bort idag på någon kurs så vi får inte tag på henne förrän ikväll. Vi vill gärna byta förbandet innan dess.

Någon som varit med om hovböld eller som vet vad man ska göra.
Tänkte om man ska tvätta eller ta på något decinficerande eller något sånt?

Min hovis öppnade i sulan. Sköljde in i hålet med en spruta med jodopax. Sedan skodde han om med sula med jodopax-indränkt tjärdrev.

Funkade hur bra som helst. Blev som en ny häst på en gång! :bow:

Vi körde in en tuss med bomull dränkt i jodopax i hålet och sen tog vi ett torrt omslag runt. Vet inte hur bra det funkat än. Hästen verkar piggare men ömmar lite. Får se imorgon.

Hovslagaren kom hem och ska kolla på det imorgon om han inte slutar halta.

Tack för tipsen, hoppas han blir bra, annars får jag testa lite annat, era tips verkade bra!

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
753
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 943
Senast: Missemus
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 099
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat