Hovböld??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare bambiii
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 495
B

bambiii

Har en häst på prov nu en månad innan jag bestämmer mig för att köpa honom. Första gången jag travade honom kändes det som om han var "halt", något konstigt kändes det iaf. En kompis travade med honom så jag fick se om det syntes något, såg ut som han hade ont varje gång han satte ner v. bakben. Känns och syns ingenting i skritt! Kände om det var nån värmeskillnad på bakbenen vid karleden/ballar och han kändes varmare i den ena. Funderar på om det kan vara en hovböld? Syns ingenting men har hört att det behöver inte synas om det är det. Har aldrig varit med om en häst som haft hovböld vet därför inte så mkt om det? Pratat med vetrinär men hon trodde bara det var en "vrickning". Att det var därför han gick och kändes konstig när jag red honom. Men tycker inte det har blivit så mkt bättre dessa dagar. Någonting är det, ska ta dit en hovslagare som får kolla på det. Hoppas ju inte att det är något allvarligt, men ska göra en vetrinärbesiktning snart för att vara på den säkra sidan..Vad kan det vara? :confused:

Sv: Hovböld??

Har haft samma problem..med min häs. Till slut efter mycket om och men så visade det sig att det var en hovböld.. men det tog någon vecka ( om jag minns rätt) för att lokalisera problemet.. strax därefter kom hovbölden upp av sig själv.. var tydligen en liten liten sten som legat å gnagt...
med det är nog en dum idee att rida hästen då..

Okey, kanske är det då. Hoppas på sätt och vis att det är det för det hade vart skönt att veta vad det kan vara. Har bara ridit han två ggr, har inte vågat mer pga detta. Kändes lite bättre andra ggn jag prövade, men känns ändå inte Helt bra. Han är barfota för tillfället, men ska sko honom. Måste man vänta med det isf till det läkt helt eller?

det kan ju vara "vad som helst" men om vet. tror att det är en vrickning så ska hästen absolut inte ridas utan vila/hållas i stillhet och ev. få beh.

misstänker vi hovböld eller stengalla så lägger vi socker mot sulan och därefter bomull dränkt i jodopax med omslag/sjuksko runt tills hovslagare och/eller veterinär tittat på det. rider absolut inte då heller. huruvida det är lämpligt att sko vet din hovslagare efter att denne tittat och "klämt igenom" hoven.

Min ena pålle har haft flera hovbölder (tyvärr) och de har yttrat sig så att han blivit blockhalt och haft kraftig puls i hoven (man känner den i yttre delen av karleden, ska inte kännas ngn puls alls där enl min hovslagare känner heller ingen där när han är ok)
Hältan är snabbt övergående när hovis fixat bölden.
Men som sagt, han har varit JÄTTE halt, knappt kunnat gå.
Så jag har svårt att tro att det är hovböld det handlar om i ditt fall.
Lycka till!

Min ena pålle har haft flera hovbölder (tyvärr) och de har yttrat sig så att han blivit blockhalt och haft kraftig puls i hoven (man känner den i yttre delen av karleden, ska inte kännas ngn puls alls där enl min hovslagare känner heller ingen där när han är ok)
Hältan är snabbt övergående när hovis fixat bölden.
Men som sagt, han har varit JÄTTE halt, knappt kunnat gå.
Så jag har svårt att tro att det är hovböld det handlar om i ditt fall.
Lycka till!

Tack så mkt för svaret! Nä, har börjat fundera på om det verkligen kan vara det. Som sagt så känner jag ingen puls där, utan bara en "värmeskillnad" om man jämnför mot det andra benet. Idag när jag kollade kände jag ingen värmeskillnad alls, så jag hoppas det inte var något allvarligt! Känns som det blivit bättre, men får se vad min vetrinär säger när hon ändå ska komma och göra en vetrinärbesiktning. Samt hovslagarn som kommer snart. Hoppas på det bästa iaf :bow:

Min har dessvärre hovbölder ofta. Minst en om året:cry:
Ibland kommer hältan smygande, lite diffust och svårt att sätta fingret på, just som du beskriver. Då brukar det ta några dagar innan bölden mognar så att den går att hitta.
Ibland kommer hältan väldigt plötsligt och han är blockhalt direkt.

jag hade hovslagare i lör. halvblodet hade en rejäl böld som hovis öppnade, det sprutade ut massa "skit". han har inte varit varken halt haft puls eller värme, det fanns inte en misstanke en gång

både jag och hovis blev lika snopna :crazy: det va en ny upplevelse :crazy:

Jaha då kom beskedet. Gjorde min vetrinärbesiktning idag. Kan vara en felbelastning på det benet sen hans gamla skada i v.f. eller så har han något "ryggproblem". Enligt vetrinären är han 1 grad halt. Märks endas i trav, och han reagerar inte alls på böjproven. Fick utskrivet smärtstillande i 7 dagar för att se hur han reagerar på det. är han bättre av det har han någon inflammation någonstans och bör tas till klinik. Gör han det ej bör en kiropraktor komma och gå igenom hans rygg. Känns inte så kul att börja ta hästen till klinik och betala massa vetrinärkostnader det första man gör innan man knappt har hunnit rida på den. Känner mig klyven, vet inte hur jag ska göra. Har ju fastnat för hästen, men samtidigt vill jag ju ha en fullt fungerande ridhäst utan skador! en häst som funkar att rida på. Har ju tänkt ha den ett bra tag liksom. Ägaren verkar "lurig" vill inte förlänga provtiden, och funderar på om han visste om detta men vill bli av med hästen snabbt :crazy: vad ska jag göra????:confused:

Jaha då kom beskedet. Gjorde min vetrinärbesiktning idag. Kan vara en felbelastning på det benet sen hans gamla skada i v.f. eller så har han något "ryggproblem". Enligt vetrinären är han 1 grad halt. Märks endas i trav, och han reagerar inte alls på böjproven. Fick utskrivet smärtstillande i 7 dagar för att se hur han reagerar på det. är han bättre av det har han någon inflammation någonstans och bör tas till klinik. Gör han det ej bör en kiropraktor komma och gå igenom hans rygg. Känns inte så kul att börja ta hästen till klinik och betala massa vetrinärkostnader det första man gör innan man knappt har hunnit rida på den. Känner mig klyven, vet inte hur jag ska göra. Har ju fastnat för hästen, men samtidigt vill jag ju ha en fullt fungerande ridhäst utan skador! en häst som funkar att rida på. Har ju tänkt ha den ett bra tag liksom. Ägaren verkar "lurig" vill inte förlänga provtiden, och funderar på om han visste om detta men vill bli av med hästen snabbt :crazy: vad ska jag göra????:confused:

Hovis var igår och verkade & skodde min kille. Han hade även 2 gamla hovbölder en i fram å en i bak som hade börjat krypa innåt pga att han varit barfota. Dessa hade han fått redan när han stog hos sin gamla ägare. Gör ju sitt med om han haft ont tex. Avvaktar nu på att se hur han reagerar på smärtstillande, och ska sedan ringa min vetrinär och berätta resultatet... :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 708
Senast: Edla
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 649
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka