Sv: Hovböld

Ja, det kan den.
En bekant berättade om en häst hon känner till som fick hovböld och han blev supersvullen hela vägen upp till bogen. Har fick opereras och stå på djursjukhuset i 9 veckor :eek:
 
Sv: Hovböld

Ja de kan de bli, men min var det inte.
Min väns häst fick en hovböld och han var svullen i hela benet, han fick stå 1 hel sommar, han kan inte hoppas nå mer, men allt annat går bra :)
 
Sv: Hovböld

absolut!

Det hade min valack.

Jag var "säker" på att det var en sena, men det var bara en liten hovböld:) aldrig har någon blivit så glad av en hovböld som jag den dagen:smirk: :angel:
 
Sv: Hovböld

Självklart. Min hästs ben svullnade upp. Men så fort den var borta blev det bättre.
 
Sv: Hovböld

Ja, min blev det då han inte ville stödja på trakten där den satt. Trampade bara på tån o trampade ej igenom i kotan. Blev väldigt svullen över senorna o runt kotan då blodsirkulationen blev liten.
 
Sv: Hovböld

Oj fy :crazy: Men stackars min lilla pålle då! :cry: Jag hyrde honom 4 dagar i veckan ändå tills i måndags då jag köpte honom:love: , och innan första besiktningen (2 dagar) så skoddes han.
Då visar det sig i efterhand att hovslagaren sagt åt ägaren att han skärde hål på nått som det kom vätska ur, men han var inte säker om det var nånting som höll på att bubbla upp eller om det var en gammal hovböld, i alla fall så besiktigades han och var lite halt på ena bakbenet, en dag efter besiktningen tar jag en promenad med honom och när jag står i gången sen för att borsta av honom står han och stampar mystiskt med samma bakben som han är lite halt på, men jag tänkte inte så mkt på det då.
Dagen efter så kommer mamma till mig när vi har vårmarknad i skolan och säger att han är blockhalt och att han vägrat lämna boxen när personalen i stallet skulle ta ut honom :cry:
Så jag åker dit direkt efter marknaden och så är ägarna där och så kommer veterinären som säger att det är lymfangit och så får han pencecelin. Men så hjälper inte penecelinet och så får han en till kur och vi börjar gå promenader med honom fast han är halt för det är ju bra om dom rör på sig när dom har lymfangit:idea:
Men han hinner bli bra på tre veckor och så går han igenom besiktningen, men så skodde vi honom igår och så berättar vi att vi köpt honom och att vi fick besiktiga två gånger för han har haft lymfangit och så efter ett tag säger hovslagaren typ
"Kom hit och kolla så ska ni få se varför han har varit svullen och blockhalt"
Och så ser vi att hoven är lite förstörd och typ lite unken och mörk där på vänster bakben och då är det (enligt hovslagaren) en hovböld han har haft och INTE lymfangit:(
Och vi som har tvingat honom till att gå och så :cry:
Och att han inte blev märkbart halt direkt beror på att han är en så snäll och tålig häst, lilla älsklingen:love: :love:


Konstigt att veterinären ställde fel "diagnos", hon kände ju t.o.m på hoven med visitertång (eller vad det heter):confused:
 
Sv: Hovböld

C_V_B skrev:
Kan en häst bli jättesvullen i benet av en hovböld?

Benet kan t.o.m. svullna upp och se ut som en "telefonstolpe" likväl kan hästen påvis akut senskada likväl "hoppa" på tre ben med klar misstanke om hovbensbrott vid hovböld. Allt beroende på den enskilda individens smärtträskel och hovböldens status.

Va så sens som i början ute på en häst som vägrade stödja på ett bakben och tankarna gick till klar misstanke om hovbensbrott då den utifrån alla kända palperingar och rörelse påvisade just detta trauma.

Man kan dock aldrig utesluta hovböld utan att kontrollera hela bärranden utifrån misstänkta ingångshål genom att frilägga allt gammalt dött horn samt lätt knackning på hovväggen avslöja misstänkta hålrum. Hovbölder brukar oxå skapa mkt lokal ökad värme just i hovböldens centum vilket är mkt lätt att lokalicera med digital laser termometer av hög upplösning.

Hovbölder skall ALLTID dreneras utifrån hovens bärrand då det i annat fall mkt lätt kan skapa hålväggar med långvarig risk för hovväggs separation och hovbensfall som följd.

Hovbölder som upptäcks i tid och behandlas rätt är ett av hovens enklaste trauma att åtgärda och oxå det roligaste då man från att startat med en fyragradigt halt häst inom loppet av en halvtimme har en helt haltfri häst.

Tack och lov är jag mkt förskonad från hovbölder fast det beror nog mest på att mina kunder har kunskapen om hovböldernas uppkomst och att det är en bakteriell åkomma.
 
Sv: Hovböld

Min häst fick en hovböld utifrån ett hårt slag i tån.

Jag såg det ske och 1 vecka senare var det en rejäl hovböld. Så bölder bör ju kunna komma genom annat än bakteriella saker.
 
Sv: Hovböld

MercedesBenz skrev:
Min häst fick en hovböld utifrån ett hårt slag i tån.

Jag såg det ske och 1 vecka senare var det en rejäl hovböld. Så bölder bör ju kunna komma genom annat än bakteriella saker.

Där har du rätt fast endå väldigt fel. Kraftiga islag i hovens yttre hovvägg kan om det finns ngn hovvägg (tänker på annat nu) skapa antingen en blödning i lammelläderhuden och då uppkommer en blödning vilket senare skapar en separation med rotation av hovbenet som följd eller hålvägg.

Det andra senariet är att detta kraftiga islag i den yttre hovväggen skapar en spricka som blir genomgående in till kötthoven och den kan vara ack så liten att den inte ens kan ses med blotta ögat men endå så enormt stor att bakterierna finner detta ingångshål som en trefilig motorväg.

Jag bara börjar undra vilken funktion den yttre hovväggen har utifrån sin struktur om inte just skyddande för den innerliggande kötthoven.
 
Sv: Hovböld

Ja. Om bölden inte upptäcks och verkas upp vandrar den uppåt i benet. Det brukar bli en fistelgång som vanligtvis mynnar ut i kronranden.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
716
Senast: Ajda
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
998
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
450
Senast: Freazer
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
447
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp