Hovböld ?

M

Marika

Jag är nästan säker på att min häst har en hovböld höger bak. Hovslagaren kommer senare idag på eftermiddagen och kollar på det. Kändes som att jag inte kunde göra mycket igår och har lite dåligt samvete, har nyss flyttat så har inte alla saker på plats så hade ingen bra linda. Så jag gjorde bara rent, då hon har en liten spricka i sulan mot skon som började blöda igår. Så jag gjorde rent flera ggr med Ytdes och fick gå i hagen igen var det dumt gjort ? Jag hade ingen aning om vad jag skulle göra då jag varken hade linda eller jodopax. Känner mig så dum. Men ja hur går man vidare med en hovböld ? Vad ska göras så att det blir bra ? Och hur lång tid tar det ? Behöver lite tips och råd så att jag inte gör som igår bara står som ett levande frågetecken.
 
Sv: Hovböld ?

Hej!
Vad tråkigt med hovböld, för det verkar ju vara det.. Har en kompis vars häst hade hovböld en gång, den hästen skar dom upp under sulan så allt var gick att tvätta bort, sen fick hon gå med gipsad hov under ett par veckor. Det är ju lite olika hur långt det har gått, men oftast vill man ha ut varet genom att borra upp och dränera. (För att få bort trycket från hoven.) Men som sagt, det är ju ganska olika hur dom gör. Finns desvärre inte så mycket man kan göra innan, bäst är att vara snabb med hovslagare och vet.
Hoppas det inte gått så långt i erat fall..
 
Sv: Hovböld ?

Nej jag hoppas inte det jag heller, ja jag har ingen aning är lite smått förvirrad just nu. Men som sagt när jag råkade komma in i sprickan med hovkratsen så blödde det bara ? Det kom inget var ? :confused: Aja sitter här och väntar på att hovis ska ringa så att jag kan åka ut och kolla på det.
 
Sv: Hovböld ?

Det låter absolut som hovböld. Du kan egentligen inte göra något. Det hovslagaren brukar göra är att skära upp den och låta var/blod rinna ut. Då upphör trycket och hästen brukar bli ohalt. Vad som därefter krävs för eftervård eller hovbeslag beror på hur mycket som behövt skäras upp osv, men det har hovslagaren koll på.
 
Sv: Hovböld ?

Ja jag hoppas på det! Hoppas bara att det inte är så jätte allvarligt, orkar inte med mer problem. :(
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 882
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·
Hästvård Har under alla mina år som hästmänniska haft turen att slippa hovbölder.. tills nu. Hittade min häst blockhalt, hoppandes på 3 ben för...
Svar
10
· Visningar
2 692
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp