C

Capriole

Hej! I vintras trampade min häst på något vasst som gjorde ett "sår" i hoven. Vi gröpte ur lite tills det började blöda. Det läkte fint och han haltade inte efter det. Höll honom sedan motionerad till nu för två veckor sedan då min fov slagare tog för mycket så att det började blöda. Han var halt i några dar men sedan sitt vanliga jag igen, frisk och kry. Nu blev han plötsligt ganska mycket halt på det ben han trampat på något i vintras. Vi ringde hovslagaren som kom dagen efter och gröpte ur hoven och lade alsolsprit i. Han går nu med bandage och plastpåse. Hovslagern påstår också att det är något fel på senorna och han reagerade kraftigt på böjprovet. Nu är han blockhalt. vad ska jag göra? Någon som har något tips på vad det kan vara? Hovböld?
 
Sv: Hovböld?

Satte hovslagaren igång med att gröpa ur hoven utan att vara säker på att det var en hovböld? :confused:
Och vad menar du med att "gröpa ur"?
Jag hoppas att en leg.veterinär har kollat din häst och att det var h*n som utförde böjprovet och inte du själv eller hovslagaren.
Vad säger veterinären?
 
Sv: Hovböld?

Är hästen blockhalt och så fort och hovis inte hittade något så tycker jag du ska åka in på kliniken med honom. eller åtminstone ta ut veterinären.
 
Sv: Hovböld?

Är det en hovböld ska det inte komma något blod, utan illaluktande brunsvart var. Så om det kom blod så betyder det att man "gröpat" helt i onödan! (gjort mer skada än nytta)
Är din häst fortfarande stockhalt så tycker jag att du ska ta ut vetrinär snarast. Är den mycket bättre så gäller det att hålla rent där man gröpat ur så det inte kommer in skräp som sen bildar hovböld.
Om din häst har ont i senorna ,så det rätta sättet att kolla det är att lyfta upp benet och klämma (palpera) och känna längs utmed senan. Är det en blödning så reagerar hästen just där man klämmer Att böja en sena....nej det har jag aldrig sett eller hört.
gulan
 

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 883
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Har under alla mina år som hästmänniska haft turen att slippa hovbölder.. tills nu. Hittade min häst blockhalt, hoppandes på 3 ben för...
Svar
10
· Visningar
2 692
Senast: Elendil
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 340
Hästvård Hej! Min häst blev på nyår sömstucken av en oerhört dålig hovslagare, efter att jag tvingat honom dra ut sömmen så vilade hästen i 1...
Svar
7
· Visningar
1 351
Senast: Alva00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp