Blandrastik

Trådstartare
Jag har letat bland trådarna men jag hittar inget svar på min undran;

Om jag misstänker hovböld, varm hov, inte svullen, ingen temp och rejält halt/blockhalt dag ett, dag två är han mycket bättre.

Vad kan hända med den ev. hovbölden om jag inte gör någonting? Kan den hamna någonannanstan och göra större skada? Bör man alltid ta ut hovs/vet vid misstänkt hovböld?

Jag tänkte eftersom han är märkbart bättre, så borde det väl vara onödigt att karva i hoven?

Eller?

Det är en unghäst, så den gör inte just ingenting i övrigt.

Sv: Hovböld

Blandrastik skrev:
Jag har letat bland trådarna men jag hittar inget svar på min undran;

Om jag misstänker hovböld, varm hov, inte svullen, ingen temp och rejält halt/blockhalt dag ett, dag två är han mycket bättre.

Vad kan hända med den ev. hovbölden om jag inte gör någonting? Kan den hamna någonannanstan och göra större skada? Bör man alltid ta ut hovs/vet vid misstänkt hovböld?

Jag tänkte eftersom han är märkbart bättre, så borde det väl vara onödigt att karva i hoven?

Eller?

Det är en unghäst, så den gör inte just ingenting i övrigt.

klämm på hovens undersida,där skon sitter,ta hjälp av en tång och se om hästen ömmar när du klämmer,om den gör det,måste du ta ut en hovis som skär bort lite av hoven för att komma åt varet å trycka ut det!

det måste göras!
om din häst har snösulor så får du ta ut en vet som tar av skon å klämmer själv.

Om du misstänker att det är en hovböld,vad väntar du på? ta ut hovis snarast.

sånt ska man itne vänta med då det är väldigt smärtsamt för hästen.

Han har inga skor, dessvärre är det svår för mig att visitera med tång då han rycker till och korvar sig, ovasett vilken hov man klämmer på.

Ringde hovis som rekommenderade mig att avvakta tills den ev bölden hade "mognat", då det annars var risk för att han skulle bli tvungen att karva upp hela hoven utan något resultat. Då hästen blivit märkbart bättre så undrar jag bara, vad som händer om man då inte gör nånting. Hål i hoven kan ju inte heller vara så bra att ha.

Om hästen blir märkbart bättre efter en dag el två brukar jag misstänka stengalla dvs ett blåmärke/blödning i sulläderhuden. Ibland leder en stengalla till en hovböld som då brukar visa sig e ngn vecka.
PL

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 971
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
467
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 616
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama