Melli
Trådstartare
Min medryttarhäst har fått hovböld. Ägaren ringde förut och berättade detta och sa att dom inte hade tillkallat veterinär. Stallägarna som har travhästar hade tipsat honom (den inkompetenta ägaren) om att det brukade "gå över" bara man fick hål på bölden. Så det enda dom hade gjort var att klämma på hoven med en tång av något slag och sen promenerat med stackarn. De hade fått ut lite blod tydligen, men inget var.
Ni med mer erfarenhet än jag på området. Hur ska man göra med en hovböld? Jag tycker att detta låter mycket tveksamt som behandling och rekommenderade själv veterinär till ägaren, men han verkade lita blint på stallägarna.
Tål att nämnas att travhästarna tydligen hade hovbölder nästan hela tiden. (Inne på nätterna på spån, min medis går ute 24h om dygnet.)
Ni med mer erfarenhet än jag på området. Hur ska man göra med en hovböld? Jag tycker att detta låter mycket tveksamt som behandling och rekommenderade själv veterinär till ägaren, men han verkade lita blint på stallägarna.
Tål att nämnas att travhästarna tydligen hade hovbölder nästan hela tiden. (Inne på nätterna på spån, min medis går ute 24h om dygnet.)