Melli

Trådstartare
Min medryttarhäst har fått hovböld. Ägaren ringde förut och berättade detta och sa att dom inte hade tillkallat veterinär. Stallägarna som har travhästar hade tipsat honom (den inkompetenta ägaren) om att det brukade "gå över" bara man fick hål på bölden. Så det enda dom hade gjort var att klämma på hoven med en tång av något slag och sen promenerat med stackarn. De hade fått ut lite blod tydligen, men inget var.

Ni med mer erfarenhet än jag på området. Hur ska man göra med en hovböld? Jag tycker att detta låter mycket tveksamt som behandling och rekommenderade själv veterinär till ägaren, men han verkade lita blint på stallägarna.

Tål att nämnas att travhästarna tydligen hade hovbölder nästan hela tiden. (Inne på nätterna på spån, min medis går ute 24h om dygnet.)

Sv: Hovböld!

En hovböld ska punkteras av en hovslagare! ;)
Det kostar så mycket mer att betala till en vet, är en hovis! :smirk:

Min foderhäst fick en hovböld förut och hästen hade jätte ont :( , men vi var ute i tid så det kom inget var.
Men häste fick bandage runt hoven och det gick bra ett tag men sedan efter någon vecka började hon tvärhalta och då ditkallade vi hovis och han klämde hål på den och då forsade det ut var, den var inte färdigutvecklad och därför kom det inge var förra gången :)

Hon fick ett bandage som bestod av bomull närmast hoven med jodapax på bomullen, sedan en flexilinda runtom (man ska endast linda runt hoven ej högre upp pga att det kan bli blodstopp då om man lindar för hårt)
Sedan tar man silvertejp runt hela hoven så att det inte blir blött, då kan den gå i hagen, man om det blir för blött ska man byta varje dag annars så räcker det med varannan! :)

Min häst blev frisk på 2 veckor och då var det bara att rida, fast man tar det ju lungt när den har stått!

Kram Chima

En vet har fördelen att få ge lugnade eller lägga bedövning, en vet får också gå djupare än vad en hovslagare enligt lag får. Hovslagare är dock ofta praktiskt skickligare att skära i en hov än många veterinärer.
PL

Inte heller alla veterinärer som vill gräva i hovar, de rekomenderar hellre en till en hovis...
Men helt klart hitta exakt vart bölden sitter och få ut den, tryck dit en tuss med jodopax å på med en sula tills hältan är över.

peter_lundin skrev:
En vet har fördelen att få ge lugnade eller lägga bedövning, en vet får också gå djupare än vad en hovslagare enligt lag får. Hovslagare är dock ofta praktiskt skickligare att skära i en hov än många veterinärer.
PL

Det stämmer faktiskt inte riktigt. Enligt lagens mening får hovslagare egentligen INTE karva hovbölder alls. Det får bara vet. göra. Men enligt den praxis som råder som är det oftast hovslagarna som gör det ändå eftersom veterinärerna vanligtvis hänvisar till oss hovisar. De kanske är lata?

En hovis har ju mer praktisk erfarenhet av att skära i hovar. På djursjukhuset på tv så var de på någon klinik med en hovböldshäst och då var det också en hovslagare där som "fixade" bölden. I ett annat program var den en veterinär som punkade en hovböld ute på fältet. Så jag tror inte att veterinärerna är lata men varför göra något som någon annan kan göra minst lika bra?

Jobbade på en hästgård för ett tag sen. En av pållarna fick en hovböld och då var det en hovis som skar upp den. Häststackarn såg ut som en kossa med klövar men fick inget bandage eller bomull. Vi tvättade dock noggrannt varje dag och till slut växte den ut. Naturligt och bra?! Nödvändigt med bandagering eller kan man göra såhär?

Ägaren sa att han skulle ringa hovis för att sko (!) hästen nästa vecka. Det kan ju omöjligt vara bra att stänga in en hovböld i en sko! Vad säger ni om det?

se till att hoven får vatten(fotbada en halvtimme om dan typ) och MYCKET rörelse, abslut inte öppna bölden! den kommer att öppna sig själv på bästa vis ändå.

Om hovbölden ska öppnas eller ej kan du knappast bedömma via internet. Om hästen är halt pga hovböld (vilket det inte framgår om den är) ska den väl inte röra sig så mycket som möjligt?

Melli: Ta ut vet eller hovis och titta på hovbölden. Jag har sett hovbölder som behövts behandlats så som Chima beskriver, och jag har själv på en ponny haft en som satt "bra till" enl hovis. Den hovbölden märkte vi inte ens, den sprack av sig själv och den besvärade aldrig ponnyn. Vi såg bara "spåren" efter den vid verkning. Det kan alltså variera väldigt.

Låter som att man får göra en individuell bedömning, som med de flesta sjukdomar. Jag har inte varit ute hos honom själv och sett hur det står till med hoven. Har bara hört från ägaren att han har hovböld och att inte så mycket är gjort åt det. Ska ut imorgon och se vad som hänt, hur ont han har och hur mycket som är gjort åt det! Får återkoma med mer information!

Migo: Nykastrerad valack som är sex år och relativt ohanterad och fått göra som han vill. Vattenbad är nog att ta sig an lite mer än vad som är roligt med honom ;) Men man kanske kan spola en längre stund i alla fall.

vdb skrev:
Det stämmer faktiskt inte riktigt. Enligt lagens mening får hovslagare egentligen INTE karva hovbölder alls. Det får bara vet. göra. Men enligt den praxis som råder som är det oftast hovslagarna som gör det ändå eftersom veterinärerna vanligtvis hänvisar till oss hovisar. De kanske är lata?

Hej, vill bara vänligt korrigera ovanstående:

En hovslagare får enligt lagen verka in till levande vävnad, dock ej i levande vävnad. När man verkar upp hovbölder klarar man detta galant utan att gå in i levande vävnad, om man är lite stadig på handen. (lagen är skriven så, just för att vi hovisar skall kunna hjälpa våra koleger veterinärerna med bölder i hovarna.)

Angående Migos ide om att absolut inte öppna bölden för dränage, vill jag bara nämna att det årligen kommer in ett antal mycket allvarliga fall av hovbölder som "vansköts" till landets kliniker.

Mvh Stuv

Om man har en klart definierad hovböld så kan jag inte se någon nackdel med att ordna ett lågt dränage istället för att låta hästen stå kvar med smärtan medans bölden söker sig upp till kronranden. Däremot skall man inte göra en massa hål på måfå.
Jag brukar stoppa in en gipsplugg med Lotagen i hålet o sedan bandagera.
PL

11. Behandling av hov- och klövbölder samt klövsulesår får utföras genom
ingrepp i hornvävnad under förutsättning att ingreppet inte omfattar
underliggande mjukdelsvävnad.
Taget från DFS 2005:7
Går bra så länge man håller sig till underminerat område men om man vill rensa ut i kanterna så går ju horn o levande vävnad i vartannat.
PL

Nu har han tydligen stått inne i sin uoutrensade permanentbox under natten. Den stinker ammoniak:mad:. De hade bandagerat och haft en bomullstuss med jodopax i bandaget under natten och idag var hältan inte lika uppenbar. Nu går han i en ny, inte lika lerig gräshage i regnet med hoven naken.

Ägaren ringde hovis, som var på Skara Sommarland och skulle inte komma tillbaks föräns måndag och han kunde tydligen inte tänka sig att ringa någon annan :( Varför ska man behöva dras med såna här ägare.. Jaja, vi får väl se. Han har i alla fall koll på hästen varje dag och hur det ser ut, om man ska hitta nånting positivt med det.

Försöker i nuläget övertala honom om att han ska få gå barfota och att han ska köpa boots istället. *Håller tummarna* Hovkvaliten på pållen är värdelös så jag hoppas att han funderar på vad jag sagt.

Liknande trådar

H
Hästvård Har tidigare postat en tråd om min Nordsvensk som blev plötsligt halt 22 juli. Vi misstänkte först hovböld men efter besök av veterinär...
Svar
4
· Visningar
1 632
Senast: Hallon
·
Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
9 143
Senast: Nominous
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 994
Senast: Boj
·
Hästvård Har som säkert många läst hållt på med en segdragen hovböldshistoria på min hingst. Om vi tar det från början så hade vi först en dag en...
Svar
9
· Visningar
1 850
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama