sasucatu

Trådstartare
Min pålle har varit jätte varm i ena framhoven sedan hon skoddes i torsdags. Har ridit lite lätt, och ingen hälta har påvisats. Idag ringde jag vet som sa att det kanske är en hovböld eller ett sömtryck/stick. Bad hovslagaren komma ut och tillsammans med en annan hovslagare som råkade vara på plats så klämde dom på hennes hov. Hon var mkt mjukare i sulan på motsvarande ställe som hoven var varm på. Hovslagaren karvade lite och sedan kom det ut pytte pytte lite blod/var, typ 2 droppar. Har ni vart med om så små hovbölder? Jag hoppas verkligen att det var denna som gjorde att hon var varm o öm, men den var ju så liiiten!

Hur har era hästarn hovbölder sett ut, vem har behandlat och hur?

Vi tvättade med jodopax och satte på en sula. Enligt hovslagarna så kan jag rida om ca 2 dagar om hon inte blir sämre förstås!

Sv: Hovböld

Vilken tur att ni fick ut hovbölden nu, annars skulle det blivet värre och lett till hälta.
Att det kom lite bloddroppar tyder på att det var i första "stadiet", innan den mognat kan man säga.
Bra att du hade koll på att det var ökad värme i just den hoven!
Har en häst som hade x-antal hovbölder i förra sensommaren, under rötmånaden, första gången visste jag inte vad det kunde vara men hon visade tydlig hälta i traven, nån vet. trodde det kunde vara fång osv...men det upptäcktes förhöjs puls i detta ben, hon ömmade när de använde visitertången, och efter att ha skrapat "ur" hoven kunde de hitta de små..det var två stycken, så visst måste hon haft ont!!!!!!Efter tredje gången började hon visade att något var fel genom att lyfta den hoven hon hade bölden i :) Så jag har en mycket smart dam som visar att " här matte, gör det ont, hjälp mig bli av med den" :D
Helt underbar häst och så klipsk :love:
Så nu har jag lärt mig hur man kan hitta hovböld med hjälp av visitertången, och min far hjälper mig att ta hål på den.Sen doppa en bomullstuss i jodopax, in med den i hålet och på med en boots...sen läker det fint.
Har inte haft några problem med bölder sen dess...men det kommer tyvärr en sensommar igen :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Ok, jag var orolig att det inte alls var en böld, utan bara lite blod som kom pga "urgröpningen". Men hovis sa att det inte ska kommma blod därifrån annars. O det var lite gulfärgad, inte helt rött.

Hur snabbt brukar du komma igång med ridningen? Detta var som sagt en väääldigt liten böld och gropen hovsl. grävde var kanske 2x2 cm.

Jovisst kan det vara en böld, dem jag sett har varit blodfärgade.
Med tanke på att det blir ett litte hål där bölden suttit ska man ta det lungt tills den "hovdelen" växit till sig..annars finns risk at du får in en sten som kan orska problemet igen.
Jag tog det lungt i 3-5 dgr, ( gipset satt på hoven så länge) och satt inte upp förrän hästen kändes fräsh igen...så jag skulle vänta upp till en vecka med ridningen ( och även där skritta de första dgr) men att ut och gå eller markarbete kan du göra så smått efter 3 dgr.
Men som sagt , det är mycket individuellt.

Senast ändrad av en moderator:

NÅN fler måste det ju finnas som har svar på mina frågor, vakna nu :cool:

Är det vanligt att de är varma/har puls någon dag efter att bölden tömts?

Ja, det är mkt vanligt.Kan ta upp till 3 veckor i svårare fall innan hästen är helt symtomfri

Hästen ska stadigt bli bättre.Blir hästen sämre igen kan det tyda på ny böld.Kan vara risk om man inte lyckats få bort allt underminerat horn så bakterier ligger kvar och börjar "vandra".Kan vara bra att vänta med sko och sula tills man ser att läkningen går åt rätt håll.Lättare att hålla koll med bandage som man byter varannan dag.Personligen brukar jag sko när hästen är symtomfri dvs ingen värme,puls el.hälta kvar.Och som sagt,kan ta upp till ca tre veckor.
Lycka till!

hovböld brukar hästen bli rejält halt snabbt så veterinären som kom till mitt russ. Han blev jättedålig och kunnde knappt gå på 30 min. Det var hemskt. Han blev bra på ca en vecka , fick sula.
Har tyvärr nu ett halvt år senare fått värre problem med sin hov. Har förmodligen bildats en spricka i området där det bildas bakterier. Så nu har hovslagaren skurit bort mycket av den dåliga hoven och plastat hoven.
Har även haft en hovblödning på en annan häst. Den hade haft en tappsko och förmodligen trampat på sömmen, det läkte och samlades blod i hoven. Hovslagaren tömmde den ansamlingen och hon blev bra snabbt.

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 572
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 986
Senast: Meglio
·
Hästvård I ett försök att inte bli hysterisk undrar jag om eta erfarenheter av sömtryck? I onsdags blev min skodd, red ut en kortis på torsdagen...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 411
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka