G

gusfri

Förra veckan var min hovslagare hos mig för att öppna upp en hovböld som var placerad under skon vid tån på min häst. Jag har flera stora hagar att växla emellan, men det är rätt blött i marken. Han rekommenderade mig att i ca 2 veckor göra ett paket av hoven som bestod av bomull mot sulan baddad i jodopax, plastpåse över och silvertejp runt. Detta ska skydda hoven från leran var tanken. Men problemet är att det går igenom iaf. Jag har provet att lägga dubbla omslag. Jag pratade med hovslagaren idag, han lät förvånad över att det går igenom, men att marken torkar snabbt nu. Men jag undrar ändå om det finns något bättre än silvertejp att ta vid, något som ligger slätare och inte glipar lika lätt. Men hästen går ute 12-16 timmar om dagen, så det kanske bara är att gilla läget!?

Sv: Hovböld!

Vi stoppade ner hoven i vanlig blöja och trejpade så att den inte skulle åka av. Det fungerade utmärkt.

Jag sätter alltid en binda plast och en vetflex linda sen sätter jag på silvertejp och som alltid gäller att att inte snåla på bandaget för då håller det inte .

Mia

Nu vet jag ju inte hur stor häst du har men ett tips jag fick till min förra häst som hade en hovböld var att köpa en stövel som man har till hundar som skurit upp trampdynorna. Hade då en c-ponny och köpte en större storlek av dessa som fungerade utmärkt... Dessa är endast att trä på och snöra...

Lycka till!

Vet inte exakt HUR blött det är i era hagar, Men kanske det går bra gipsa + bandage + vetflex. Kanske silvertejp som lite slitskydd eftersom den går i hagen långa dar. Gipsa om vid insläpp på kvällen och se hur det fungerat. Var bara noga med att ej sätta gips över ballarna, men sätt vetflex ordentligt så det inte trillar av hela paketet i leran:p

Jag köpte en sjuksko/galosch som jag drog på över bandaget när jag gick utomhus med hästen. Är det väldigt lerigt finns det nog en risk att det inte funkar ändå, att det kommer in skit/eller att skon inte sitter kvar.

Jag kan varmt rek dessa hov vårds produkter till hästar med bölder,hålrum etc... Har provat dom allihop då jag hade stora problem med hålrum och nu är det helt återgånget.Vid riktigt blöta perioder så stoppar jag upp alla ev hålrum med Field Pastan.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästvård Min häst trampade på en sten eller liknande, fick ett märke i hoven följt av hovböld ca 1 vecka efter. Två dagar innan hovslagaren kom...
Svar
17
· Visningar
4 408
Senast: Ida94
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 447
Senast: mackan
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 388
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka