Hovböld??!!

Hemi

Trådstartare
Har en 3-årig welsh hingst som inte mår riktigt bra och skulle se vad alla kloka människor här säger, för jag blir då inte klok på honom, drar historen här.

När jag var ute och kolla dom förra måndagen (1/11) och såg att han var halt på vänster bak, tog in och kolla honom, så fort han stod stilla lyfte han upp benet som en tupp.
Lät honom stå inne och tog tempen på honom, hade 39.6 i feber och andades oregelbundet.
På tisdagen hade febern gått ner (37.9) och på onsdagen var den nere i 37.4. Fick tid hos veterinären på onsdagen så körde med honom till kliniken. Stod fortfarande som en tupp dessa dagar.
Kunde gå lite på benet men var halt, valde emellanåt ist att hoppa på 3 ben.
Ville inte stödja på benet. Hos vet lyfte vi upp vänster fram för att få honom att stå på bakbenet, men han stod då bara på sina högerben till en början innan han satte ner benet.
Vet misstänkte hovböld och kolla med tången men hästen visa ingenting. Rönkta hoven på honom med hitta inget på bilderna.
Skar lite i hoven med kniven för att kolla efter tecken på böd, hitta ingenting.
Sa ändå att det kunde vara en hovböld som låg vid hovväggen och inte var mogen än.
Skrev ut metacam som han fått nu i fem dagar och ordinera boxvila tills han kunde stå på alla 4 benen.
Fortfarande ingen förbättreing på hästen igår så ringde vet som bara sa att "Sånt kan ta tid", skulle forsätta avvakta. Sa även att hästen trivdes kanske inne så han fejkade.. :confused:
Står inte på benet men står inte längre som en tupp utan kan nu sätta ner tån i marken.
Idag tänkte jag ta ut honom lite och gå och se om han kunde stödja bättre på det när han gått en stund. Kan ju tro att det fortfarande gör ont så de inte vågar sätta ner benet ordentligt.
Idag gick han nästan sämre än någonsin, kom bara ut ur stallet innan jag fick vända igen, stappla sig fram och hade ont.
What to do?? Vänta?? Hovböld som inte kommer ut? Hjälpa den ut? (hur?) Hittar som sagt inga tecken om man skär i hoven.

Tycker synd om hans lille hingstkompis som måste stå inne även han trots att han är frisk som en nötkärna (får dock promenader)...

Sv: Hovböld??!!

Jag tycker du ska göra ett nytt klinikbesök hos annan veterinär/klinik!

Vad säger att det sitter i hoven? Var det värme i hoven?

Låter ju helt klart som att det är i hoven som problemet sitter. Om det är en hovböld, så kan det ju vara en bra idé att lägga våtvärmande omslag, brukar hjälpa dem att komma ut! JAg brukar göra det med jodopax, bomull och en plastpåse och sen vet-flex eller silvertejp runt för att få det att hålla sig på plats! Sen om det är så att det inte hjälper, skan man behova behandla med penicillin.... Får hoppas att det kan räcka med våtvärmande!

Värme och puls i hoven..

ja då verkar det ju iaf som det är lokaliserat dit. Har värmen/pulsen förändrats något sen ni var på klinik?

Antar man provklämt trakterna och röntgat ur olika vinklar för att kolla hovben, strålben osv? (Så det inte finns en spricka/fraktur).

Jag skulle åka in för ny koll, både ny rtg och låta hovslagaren kolla igen. Med en annan veterinäre, en veterinär som i ditt fall pratar om 'trivs inne och kanske fejkar' skulle jag inte ha förtroende för. Och även om hovbölder kan ta tid, så sådär ont ska den inte behöva ha, och den är ju vad det verkar sämre nu?

Så ny koll på klinik, med ny rtg, och ur olika vinklar så man inte missar ev spricka. Även (om det inte gjorts) röntga strålben osv. Sen får du ju diskutera med vet vad man ska göra om det fortfarande är en misstänkt böld, sätta in antibiotika eller ej, prova karva mer eller ej osv.

Håller tummarna den lilla snart mår bättre.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 930
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 743
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama