K

karadji

Min häst har sen igår stått inne på boxvila efter hovslagaren varit ute och öppnat upp en hovböld på henne,efteråt la han jodopaxbandage om hoven som skulle vara på tills idag. På förmiddagen idag tog vi bort bandaget,stoppade i bomull med jodopax i hoven efteråt. Men det har inte blivit någon förbättring, hon har fortfarande väldigt ont och vill inte stödja på den hoven alls. Hon har ingen feber men hon är väldigt trött och vill gärna ligga ner och vila. Har ringt veterinären men han säger bara att det är att avvakta och att det kan ta några dagar. Vet vill heller inte åka ut för att ge smärtstillande.Hästen har aldrig haft hovböld tidigare så jag har ingen direkt erfarenhet av detta. Hur lång tid brukar det ta innan den läker ut så att säga? Kan man göra något för att påskynda läkningen? Det är hemskt att se att hästen har så ont och i detta läget är det omöjligt att åka till klinik då det är 7 mil och eftersom hon har så ont kan man ju inte lasta henne.

Sv: Hovböld

De erfarenheter jag har är av två små hovbölder och de blev ohalta direkt och smärtan släppte i princip omgående. Men din kanske hade en större eller djupare som gör den mer påverkad.

Vi har en häst här hemma som har haft hovböld två ggr. Båda gångerna släppte smärtan snabbt och han var inte halt mer.
Jag har trott att det brukar vara så md hovbölder men det stämmer kanske inte.
Kan du inte testa och ringa ngn annan veterinär och fråga?

det finns ju två möjligheter;
att han har skurit så djupt att hästen är rejält smärtpåverkad pga hans "ingrepp". det är helt normalt att dom är lite ömma i några dagar även när man inte skurit djupt så har han skurit upp mkt är det inte konstigt om hästen har jätteont nu. vissa hovisar skär så blodet sprutar utan att hästen får varken smärtställande eller bedövning. så får dom inte göra utan det är endast veterinärer som får skära in i levande vävnad, tyvärr är det en del mindre seriösa hovslagare som struntar i det och fixar det på egen hand.

alternativet är att det finns en mkt större böld länger inn i hoven och att han bara hittat toppen av isberget sas. i vilket fall så får du ändå kontakta veterinären.

om han inte har bättre råd att komma med så skulle jag ringt veterinären istället.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 222
Senast: Görel
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 360
Senast: Mkb
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 734
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa För 2 dagar sen började vår Staffe Iris att skaka och så småningom även hässja kraftigt. Vi avvaktade nån timme men beslöt snart att åka...
Svar
7
· Visningar
1 480
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur