hovböld under strålen

L

LAPTOP

hej
är det ngn som haft en hovböld som typ gått in under strålen?
Hur lång tid har det tagit för er häst att hämta sig osv.

hejjsan.. Har din häst det nu?? I så fall borde du ringa din hovslagare el. vet!!! I alla fall prata med dom!

När vi hade det rekomenderade vår hovslagare att åka in på klinik (sterilt). Hon fick sko med sula för att skydda såret. Det tog inte lång tid innan hon var bra.

Var precis som Elric in på klinik och "borrade" upp en liten fuling som hovis inte vågade sig på.
Fick också gå med sula och tjärdrev en skoperiod för att hålla såret rent.

jag har redan haft veterinären ute, samma kväll som jag upptäckte bölden. Skulle aldrig våga något annat.
Så han fick boxvila,fick stelkramp o står på pencillin både intramuskulärt o i hoven. Ska läggas om dagligen i en vecka. Blir det inte bättre så ska vi åka in. Men jag har under alla år jag hållit på med hästar aldrig personligen råkat ut för en hovböld så man blir lite stirrig speciellt när den sitter på ett sånt ställe.... Jag har varit med om en som fick avlivas visserligen pga ett spiktramp, men där inflammationen spred sig upp i benet o slutade med att bursa o likn ruttnade!! jag e säkert orolig i onödan men det känns i alla fall bättre ( tror jag) att höra andras erfarenhet. :crazy:

Om det kan lugna dig något så kan jag berätta att det inte alls är särskilt ovanligt med hovbölder som finns under hela sulan och även strålen. Det är INTE farligare att bölden är under strålen än om den sitter under sula eller hovvägg.
Det viktigaste är att man verkar upp bölden ordentligt så att ALLT underminerat horn tas bort. En stor böld kräver några dagars gipsbandage för att förhidnra läderhudsframfall efter uppverkningen.

Det är skillnad på hovböld och spiktramp. Ett spiktramp som tar illa kan vara skäl till nödslakt, i princip. (Men då har det tagit VERKLIGEN illa...) Spiken tränger ju oftast längre in än under hornet. Hovbölden ligger mellan hovens hornlager och läderhuden. SÄLLSYNT att den går vidare därifrån.

Fortsätter på den här tråden med en fråga angående hovböld. En häst som jag är spekulant på har haft två hovbölder under samma sommar/år (?) Är det så att man en gång har haft en hovböld så har man lättare att få det igen eller är det bara ren j-a otur för den här hästen? :o

Jag fick rådet av vet. att förnya stelkrampen (6mån tidigare än planerat) för att undvika komplikationer vid större hovbölder, det är lätt att glömma när det händer. Men min hade stora hovbölder på tre hovar…

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
483
Senast: Freazer
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka