Hovböld, symptom vag o varierande?

A

Alexandra_Torg

Hej, jag ber om ursäkt om "jag" är tjatig. Jag har nu sökt i hästvårdsforumet på hovböld och får fram massor av trådar och inlägg, där ordet hovböld nämns. Men det är svårt att hitta precis det "jag" vill få fram. Därför är jag fräck och ställer en egen fråga i stället.

Min skrutt har varit lite snubblig, när jag varit ute o skrittat. Men pigg, glad och vill verkligen ut. Ser jätteledsen ut om den inte får gå ut. Härom veckan red jag ut tillsammans med kompisarna och det gick jättebra, tills vi skulle trava på hemvägen, då var skrutt oren. Men vi kollade värme, puls och travade på asfalt ett par dagar innan utsläpp i hagen och stödlindor dygnet runt. Det försvann.

Så härom dagen skulle jag till ridhus och rida för tränare. Skrutt stod på stallgången och stampade. Skrutt o kompis brukar vara irriterad av flygfän och jag hittade heller inget varken i de fina svala benen eller skorna. Utan sadlade och åkte. När jag skulle sitta upp, ville Skrutt inte stå still utan trampade från sida till sida. Skrutt brukar gilla ridhuset så jag trodde bara det var iver att få komma igång och visa vad tjusiga vi är.

Vi skrittade igång, med halter och igångsättningar och stora volter åt bägge håll och INGET kändes fel. Men så skulle vi trava. Skrutt svarade direkt på travhjälper, men höll på att "stupa" och det var bara att hoppa av, gå ut linda av, kratsa ur hov, märkte en reaktion i tån höger fram. Då gick jag ner till privatstallet och spolade med kallvatten och Skrutt stod blickstilla i tio minuter utan att krafsa, gräva och verka irriterad.

Vi lastade och åkte hem, Skrutt vinkade, visade och "talade tydligt om" att det var något med höger fram och "stod på tå" i boxen. Jag återkom på kvällen och då stod Skrutt och såg helt oberörd ut.

Inga sår, ingen svullnad någonstans, svag värme i hoven, ingen puls... Kan symptomen vara olika och kan symptomen komma och gå med några dagars mellanrum?

Och ja, hovslagaren är tillkallad och kommer idag. Men bara så man vet till en annan gång...

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 163
Senast: cf234k
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 747
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka