Hovböld, stengalla eller något annat?

F

FidoDog

Min unghäst är sen igår varm om hoven med puls men inte svullen eller någon synlig skada. Går som vanligt på mjuk mark och platt hård mark men haltar när hon går t ex på stengången vid stalllet.

Först trodde jag att det var som att hon var öm om hovarna (verkad förra veckan + frusen mark) men värmen och pulsen gör mig lite orolig. Kan det vara en hovböld trots att hon inte haltar på jämn mark? Ska jag ta ut hovslagare eller vet? Eller vänta någon dag och se om det går över (stengalla)?

/FidoDog :eek:

Sv: Hovböld, stengalla eller något annat?

Ingen som har en aning eller kan ge råd?! :(

/FidoDog

Min häst är precis likadan...
Jag gissar på att h*n är ömfotad.
Det tar ca 5 dagar för min tjej att bli av med puls och hennes försiktighet när hon går på grusen på gården efter en skoning.
Lycka till

Eh? 5 dagar för att bli av med hälta/ömhet efter skoning??? Detta låter i mina öron väldigt fel.

5 dagar när du satt på skor??
Min pålle kan bli öm någon dag om hovslagarn råkat ta lite för mycket vid verkningen (han går barfota).

Men på den gamla tiden när han hade skor var det bara och tuta och köra!!

Värmen hade nästan helt försvunnit igår och pulsen återgått till normala. Fortfarande haltade hon över stengången men mindre än de förra dagarna. Så det bör ju vara att hon helt enkelt bara var öm efter verkningen...

Tänk så enkelt livet hade varit om de små liven bara hade kunnat berätta vad som var fel :idea:

/FidoDog

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 771
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hästvård Har en ponny som skoddes på fredagen, inte visade någonting på lördagen men på söndagen påväg in (från knölig och frusen hage) var han...
Svar
4
· Visningar
1 167
Hästvård Ikväll när jag tog in min häst var den varm, svullen i ena frambenet. Hade även puls. Varm hov och hela benet. Tog ut och longerade, har...
Svar
13
· Visningar
1 600
Senast: unoannis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp