Hovböld som inte ger med sig?

urkella

Trådstartare
Fodervärden som har min häst ringde precis och sa att Tibbe är värre igen, för stunden hoppar han på 3 ben. Han har en hovböld som inte vill komma ut, har börjat sipra ut lite vid kronranden men inte mkt mer. Hon har varit på klinink 3 ggr redan och haft hovslagaren ute flera gånger i veckan, men den vill inte komma ut. Står nu med jodopaxomslag men kan snart inte ha det längre då hoven blivit så pass mjuk, även fått en stor spricka under hoven. Kliniken dom varit hos säger nu att det är över vad dom kan göra utan säger att han skall buttas sedan åka till helsingborg. Hon skall ta ut sin hovis igen idag och be han kolla. Sedan ska hon medela vad han säger. Någon som varit med om liknande ? han har nu varit kraftigt halt i ca 1 månad, hovarna e röntgade.

Sv: Hovböld som inte ger med sig?

Personligen känner jag att hästen borde ha varit i Hbg för länge sedan... Det låter som om hästen har jätteont :(! Jag hade inte tagit ut hovis idag utan åkt till Hbg idag i stället. Deras klinikhovslagare borde ha en mycket större chans att ta hand om problemet.

Anledningen till att han inte är i hbg nu är att hon som har honom är rädd att han skadar sig i transporten dit
då han inte vill stå på benet, och e risk då att han trampar sig. Hennes hovis har iaf nu varit ute och han har pratat med hovslagaren
där, dom tyckte att han kan stå med våtvarmt omslag lite längre, ska visst inte varit så mjukt som hon uppfattat det.
Sedan fötsöka ha honom ute lite längre så han skanske sätter ner hoven så den kan komma ut. Pålle är super känslig annars med (haltar om han e barfota och hela benen svullnar om han trampar sig) så är inte det lättaste att få honom att vilja sätta ner hoven. :( men har inget hänt till mitten på veckan så blir det hbg.

har det börjat öppna sig i kronranden så är ju bölden på väg ut nu. ger du butta i det här läget så kommer den inte komma ut!! åk till apoteket och köp hepar sulph d30 istället, funkar suveränt på alla hovböldar. jag har aldrig nånsin behövt skära upp en böld på mina hästar och hovis är alltid lika förvånad över hur lätt och bra dom kommer ut.

låt hästen stå med hoven i ljummet grönsåpevatten 1 timme morgon o kväll, ha inget omslag förutom det, endast ett ev jod&socker omslag precis i kronranden. att ha omslag under hoven nu är bara dumt eftersom den har letat sig upp genom hoven och kronranden har öppnat sig. du måste få ut den där.

jag skulle inte åka iväg med en häst som knapt kan stödja på benet! en veterinär och hovslagare som samarbetar borde klara av att öppna bölden i stallet om det nu behövs. men prova med hepar sulph först, 10 piller varannan timme, totalt 5 doser.

Nu blev jag lite nyfiken, är det receptfritt?

Tror vi blivit av med bölden som drabbade vår pålla igår men hon står inne än för att se så det fortsätter åt det bra hållet innan vi vågar slå på sko och släppa ut henne igen.

Är detta något även jag kanske bör köpa för säkerhetsskull?
Vi tror som sagt var att en liten böld vandrat ut i natt men hon är lite varm än och reagerar på ett annat ställe i sulan så det kanske finns en till, än är det osäkert:crazy:. Ska enligt ordination lägga ett nytt jodopaxomslag för att se vad som händer men hon är som sagt var mycket bättre mot i går kväll.

Fodervärden som har min häst ringde precis och sa att Tibbe är värre igen, för stunden hoppar han på 3 ben. Han har en hovböld som inte vill komma ut, har börjat sipra ut lite vid kronranden men inte mkt mer. Hon har varit på klinink 3 ggr redan och haft hovslagaren ute flera gånger i veckan, men den vill inte komma ut. Står nu med jodopaxomslag men kan snart inte ha det längre då hoven blivit så pass mjuk, även fått en stor spricka under hoven. Kliniken dom varit hos säger nu att det är över vad dom kan göra utan säger att han skall buttas sedan åka till helsingborg. Hon skall ta ut sin hovis igen idag och be han kolla. Sedan ska hon medela vad han säger. Någon som varit med om liknande ? han har nu varit kraftigt halt i ca 1 månad, hovarna e röntgade.

Om hästen har varit kraftigt halt i ca 1 månad och den har varit på klinik 3 ggr och hovis har varit ute. Varför har dom inte skurit upp den?
Min häst fick en hovböld i vintras och stod helt plötsligt på 3 ben dagen innan julafton, det blev att åka till vet någon dag senare och då skar dom upp den direkt och gipsade. Men det kanske beror på hur djupt in den sitter och hur stor den är? :)

Tycker också att det låter underligt. Har som tur är inte haft så många hovbölder i mitt liv, men fick en väldigt kraftig i februari förra året. Från att ha varit en pigg och glad häst i hagen på förmiddagen till en som inte ens vill stå upp på kvällen. Bölden satt djupt så att man fick öppna ända in under läderhuden (tror det heter så) in i hoven för att få ut det. Gips och antibiotika ett par dagar sedan skruvades hoven ihop med specialbeslag som hästen fick fram tills att hålet vuxit bort.
Så att låta en häst vara halt i en månad av hovböld hörs väldigt konstigt i mina öron när både veterinär och hovslagare har varit inkopplade.

först visade det sig bara som att han var lite röd i sulan, bölden sitter högt upp så dom har inte lyckats skära ut den den visade sig inte förens för "bara" 1½ vecka sedan. Först trodde dom det var en tagg i strålen eller något med hovbenet därför han röntgades.

Centaur: Ska kolla upp om hepar sulph, fattar som att det är tabletter. Finns det i alla apotek ?

Finns det verkligen på vanliga apotek? Jag blev nyfiken och googlade och får bara upp diverse homeopati-sidor när jag söker på produkten.

vad otæckt.. trodde aldrig en hovbøld kunde vara så alvarlig.
Min hæst hade i vintras, veterinæren skar bort ena hælen så var det bra sen.
Min hæst fick stå i box med omslag runt hoven i ett par veckor och fick en stor spruta med antibiotika varje dag i en hel vecka..

Lite sent svar men nu är visst nästan hela bölden ute och han går med vanliga skor + sula.
Nu ömmar han bara lite.

KL
-till er som ifrågasätter varför "inget är gjort" och "varför de inte skurit upp den"

Hovbölder KAN vara oerhört svårt att lokalisera, de kan vandra runt inne i hoven.
En häst jag tidigare varit i kontakt med (hos landslagsryttare med toppteam av vet och hovis mm) gick i månader med hälta som var i princip omöjlig att lokalisera, förutom att den satt någonstans i hoven. Vanlig undersökningsmetodik på svenska djursjukhus gick bet. För att öht ta reda på VAD det var fick hästen åka till Tyskland och undersökas med någon slags speciell scint/UL/rtg utrustning som vid den tiden inte fanns i Sverige.
Diagnostik och konvalecens tog över ett halvår sedan den till slut kunde behandlas.

Detta har jag fått berättat för mig i andra hand, så tyvärr har jag inte fler detaljer, ville bara flika in att det inte alls är så enkelt alltid med hovbölder som en del får det att låta (fast oftast är det ju bara skära upp-fixat!)

Hovbölder kan vara mkt luriga och man transporterar inte en häst som är blockhalt..Tack och och lov finns det idag vetrinärer som har både röntgen och ultraljud i bilen,väldigt praktiskt...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 316
Senast: Lejd
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 157
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
28 106
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka