Hovböld? Mugg? Senskada?

CosmicQueen

Trådstartare
Ja, inte vet jag...
Mer än att jag vet att pållan är svullen i höger fram.
Bara på insidan av benet, jämns med hela, en rätt hård svullnad och värme. Ingen ömhet eller hälta vad jag kan se.

Var svullen/tjock igår kväll då jag skulle ta in henne. Hade ridit ett intensivt pass på morgonen på 2 mil.
För ca 1 månad sedan så var hon svullen/tjock över senorna baktill i samma ben, kan det ha varit yttre böjsenan? Det gick över på ett par dgr och har varit bra sedan dess.

Nu sitter svullnaden mer i hela benet, men bara på insidan.
Till saken hör att hon har ett svårlåkt sår insidan ballen sedan 2-3 veckor tillbaka. Men nu senaste dagarna har det dock sett fint ut.

Men så fick hon mugg för ett par dagar sedan på samma ben, suck... Och igår då jag tog in henne och såg svullnaden i benet så såg jag även att muggen var varig & vätskade och hade blivit värre bara under dagen, mycket värre. Hon hade ont där & ville INTE att jag skulle tvätta/smörja.

Ringde kliniken imorse och jag har fått en tid där på onsdag...suck.Hur ska jag kunna vänta så länge på besked vad detta är.

Är rädd att det är senskada iom att hon var svullen för 1 månad sedan också.
Men så funderade jag på hovböld då hoven till & från varit varm under den här månaden och med tanke på det mysko såret på ballen(aldrig förr trampat sig där) & muggen.
Läste att hovböld kan söka sig ut i balle/kronrand/karled?

Kraftig mugg kan ju ge lymfangit, vilket hon lätt får, men då borde ju hela benet svullna upp? Hon är helt ren & kall på utsidan benet.

Usch, det känns olustigt det här... :crazy:

Någon som har någon fundering på vad det kan vara?

Vet frågade om hon hade feber & att jag skulle hålla koll på tempen tills onsdag. Ingen feber har hon haft. Vad kan det vara om hon hade haft/får feber?

Tar GÄRNA emot tips på dunderkurer mot mugg. Vore ju skönt om man kunde bekämpa den & utesluta att svullnaden beror på det...

Sv: Hovböld? Mugg? Senskada?

Jag har haft stora problem med mugg nu på våren, men jag tvättar med såpa och torkar med enhandduk, sedan smörjer med Aloe vera det funkar verkligen... så¨prova det på muggen!! :banana:

Det enda jag VET funkar är Celeston Valerat comp. Recept behövs, och sen är det 14 dagar statförbud, men bra, det är det.

Tror inte så mycket på att hålla på att tvätta och gnugga...

jag tycker det låter som lymfangit.

det är ganska vanligt i samband med tex mugg eller andra "skitiga" sår som tex det på ballen.

annars din teori om hovböld kan oxå stämma. för ett par vecker sen fick en häst i stallet ngt liknande, en rejäl hovböld som läckte ut i kronranden, denna häst hade blivit skodd nyligen+ besiktad! utan att bölden upptäcktes, och hovslagaren som sedermera upptäckte den kunde tippa på att den suttit i upp till tre månader! ..detta skulle ju isåfall förklara värmen som kommit och gått..
har hon puls i benet? är hon varm på/under hoven?

Celeston fick jag utskrivet för ett par år sedan då hon hade problem med mugg på andra frambenet. Det var kanonbra jag, muggen försvann på 10 dgr(behandlingstiden) & sedan dess har jag ej sett röken av mugg.
Förräns nu då.. Ska prata med vet and Celeston på onsdag el om jag ringer hemma vet tidigare och ber att få recept.

Har inte kollat and ökad puls i benet/hoven, ska göra det. Hoven har till och från varit varm då den andra fram varit kall. Men inte alltid, till & från som sagt och ovanpå hoven.

Hur är det att linda med kompress/bomull/vetflex över muggen då hon är ute för att hålla borta smuts?
Eller är det bara dumt att hålla det tätt?

Fattar inte ens varför hon fått mugg. Går inte i någon lerig el blöt hage och har inte gjort.

Jag tycker alltid att man i möjligaste mån inte ska täcka sår o dyl med bandage, salvor m.m Det kan bli värre, det läker bäst på naturlig väg. Har du kollat hur pållan reagerar på böjt spår? Volt och bara runt dig med grimmskaft och rena svängar? Reagerar hästen då så är det inte pga mugg, sår eller vanlig hälta utan snarare sena, kota, gaffelband el dyl.

Bra tips. Har inte gjort det & hinner inte idag då jag ska iväg och jobba sedan. Men ska kolla det imorgon. :idea:

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 711
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 218
Senast: ll.96
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 433
Senast: Robina
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 157
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama