Hovböld? Ingen värme i hoven...

Gupello

Trådstartare
min häst har sedan i tisdags förra veckan varit halt.. Det blev bättre för varje dag, i söndags vart han helt fräsch, såg bara lite stel ut i gången.. Idag kunde han knappt gå ut ur boxen på morgonen.

Han är inte varm, tjock eller ömmande i benet.

Han har alltid hållit svansen lite åt höger men efter ridtur i måndags förra veckan hålls den mkt mer åt höger, kan det vara en låsning som gör hältan?

Hältan ser ut att sitta högt upp, typ bogen?! Hovböld?

Ska beställa tid till hältutredning, vill bara höra även va ni tror det kan va!!

Sv: Hovböld? Ingen värme i hoven...

Min lila tjejj fick en hovböld av att hon fick en lite supervass sten upp i hovsulan, hon var bara totalhalt en morgon men inte varm i benet eller svullen. Ringe ut vet som fick skära ut stenen som hade tvingat sig upp i sulan-den syntes inte "utifrån" sas.. Så det kan absolut vara en hovböld ändå, jag skulle ringa ut en vet eller hovslagare med en gång :) Lycka till!

Säger som ovanstående. Kan vara hovböld fast det inte finns värme eller svullnad, ökad puls.
Stod med det för en månad sedan på mitt sto. Tog ett tag innan vi hittade bölden och hovis skar upp.

Är ju inte säkert att det är en böld nu, men det kan mycket väl vara det.

Min häst som var halt från och till sådär hade en hovbensfraktur.. hoppas att din häst "bara" har en hovböld :)

idag har hovis vart ute.. han hittade ett hål upp i lamellranden, massor av småsten upp där och djup var den med.. så nu e det rensat och han har fått sko på sig fram för allra första gången!

Va bra att ni hittade något. Hitta min häst i hagen i sommras totalt halt. Allt tydde på hovböld. Ringde veterinären men dom hitta ingen men gjorde ett omslag dagen efter kom hovslagarn och hitta inget heller. Vi misstänkte ju hovböld allihop. Och hovslagarn kom upp ofta i en månads tid men hitta aldrig något sista gången han var uppe så sluta hon att halta :confused: Bara så. Vi vet fortfarande inte var det kunde va. Har inte sett nått tecken än på om det var en hovböld. Konstigt. Hoppas det går bra för er nu iallafall :)

nu blir dte till att ringa klinik..

han var bättre vid insläpp igår kväll, idag på morgonen så belastar han inte benet när han står inne, tjock på insdan av senan.. Ömmar för tryck på kronranden, precis ovanför hoven.. Inte varm i hoven.

nu blir dte till att ringa klinik..

han var bättre vid insläpp igår kväll, idag på morgonen så belastar han inte benet när han står inne, tjock på insdan av senan.. Ömmar för tryck på kronranden, precis ovanför hoven.. Inte varm i hoven.

oj då :confused: Det låter som något som sitter högre upp. Hoppas han blir bra.:!

Det kan inte vara så att det har blivit en infektion där hovis pillade?
Typ jordbakterier som klättrat upp dit? Då är det vet. som gäller.

låter precis som mammas pålle.. men han var ej tjock... hans böld satt så illa till att den tryckte på hov benet vilket resulterade i att han fick ont högt upp. Vet fick dessutom karva ut typ halva hoven för att få väck allt ruttet kött :eek: Vi hittade bölden strax innan jul och han har fortfarande box vila :( Dock så e han ohalt å så nu men har gips som ej får bli blött.. han ska på åter besök 2 veckan i feb å då får han förhoppningsvis sko på sej å får komma ut i hagen för första gången på 10 veckor

det var så hämskt att se honom, vi såg att han haltade lite på fredagen å tog in honom. tänkte han har la sträkt sej. men han blev sämre till lördagen å på söndagen stödjde han ej på benet alls (hoppade på 3 ben) så hovis kom ut på mån å tömde bölden å gipsade. hästen hade fortfarande lika ont på ons så då kom hovis igen å gjorde samma sak. samma på torsdagen. På fredgaen sa vi att nä vi åker in med honom å när vi kom in så fick vi ju se varför. hovis hade öppnat upp bölden bara men innanför de han öppnat upp va de som det de satt allt ruttet å äckligt =/ men hovis hade aldirg fixat de då det behövdes bedövning av hoven annars hade hästen krupit ur skinnet.. Å vet sa de att hovs får ej fortsätta längre om det börjar blöda. så det var bra att vi åkte in med honom

Under natten så har det kommit ut en hovböld precis där kronranden börjar! Han går mkt bättre idag :)

Vad bra!

De kan svullna konstigt och ibland inte alls av hovbölder. Riktigt knepiga kan de va de luringarna! Hoppas din häst är på bättringsvägen nu!

Under natten så har det kommit ut en hovböld precis där kronranden börjar! Han går mkt bättre idag :)
KL*

En sån hovböld hade min donna för några veckor sen.(fullblod)
men nu har hon en böld 4 mm ledanför kronranden, kan det vara en ny hovböld?
ringa hovis imorrn

Sådär hade jag de precis med min lille polle.

Först blev han halt men sen blev han bättre och bättre varje dag (vetrinär sa då att jag skulle avvakta eftersom de dag 2 var betydligt bättre än dag 1) han blev såsmåningom bra igen. Tog de väldigt lugnt med att sätta igång han igen och hade bara hunnit med två korta promenader med två dagars mellanrum, innan han blev halt igen. Och då var de först rätt okej, men sen morgonen efter var han rejält halt igen. Då fick vetrinären komma ut och konstaterade att de va en hovböld (eller ja, två tilll och med, hovslagaren hittade en till när hon skar upp)

Vetrinären sa att de var säkert en hovböld som hade gått upp av sig själv först, därför blev han bättre, och sen hade de grott igen och han blev halt igen.
Annars har jag bara hört att de blir snabbt halta och inte blir bättre när det är hovböld, men detta var hans förklaring.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 398
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 414
Senast: pews1972
·
Hästvård Hej! Har lite frågor angående hovbölder och svullnad som någon kanske kan hjälpa mig besvara. Har ett hblsto född 97 som i våras...
Svar
5
· Visningar
1 334
Senast: Tennessee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka