Hovböld - hur lång läketid?

K

Kola

Hur lång tid kan man räkna med att en hovböld tar på sig att läka ut? Snuttan gick med en rejäl sten i hoven i hagen under en dag - detta orsakade en böld som karvades ur och rengjordes av hovslagaren. NÄR är rimligt att börja tro att den läkt ut? (Den syns inte för den sitter under skänkeln på skon.) Naturligtvis känner jag om hästen går orent, men jag vill inte belasta i onödan.

:d Kola

Sv: Hovböld - hur lång läketid?

Min häst hade hovböld i vintras, när hovslagaren hade varit där och "opererat" och fått ut allt var så tog det max 3 dagar innan han var fullt återställd. Jag red igen redan 4 dagar efter och har inte märkt något sedan dess.
Känn om det pulserar mer än i det andra benet och om hon rör sig helt rent. Hoppas det läker ut fort! :banana:

Tre dagar...tills hästen gick att använda igen..

Hade en hovböld på korsningen som först befarades vara en hovbensfraktur.

Åkte in till klinik, där upptäcktes bölden som tömdes. Hoven lindades och detta fick sitta två dagar.

Dag tre var hovslagaren ute och skodde med sula. Sen var det bara att rida på som vanligt.

Sulan togs bort när det var dags för den vanliga verkningen ca tre veckor senare..

min häst blev bra, alltså ohalt på 2 dagar efter att hovis varit där och karvat.

Liknande trådar

Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 286
Senast: Lejd
·
Hästvård Hej! I tisdags skulle jag och pålle hopptränat. skrittade fram som vanligt ute 10 min innan träningen och han kändes lite stel och...
Svar
1
· Visningar
1 111
Senast: ameo
·
Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
9 143
Senast: Nominous
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 977

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30