Hovböld/Hovbensfraktur eller nått helt annat?

Emmae__

Trådstartare
Min häst var igår (fredag) rejält halt när jag tog in henne från hagen på höger bak, hon går på tån! Har tyvärr inge visitertång men när jag trycker ihop uppe vid ballarna med bara händerna tycker jag att jag får lite reaktion! Allt detta tyder ju på hovböld/hovbensfraktur men hon är inte varm i varken hoven eller benet! Kan dom ha hovbensfraktur utan att bli varma? För de som talar emot att det är en hovböld är att min kompis i stallet såg min häst gå helt normalt i hagen ca.20 minuter innan jag hämtade in henne, kan hovböld verkligen komma så snabbt?

Sen satt jag och funderade på efter att ha läst en massa trådar här på buke om det kan vara någon slags ledinfektion, hon blev nämligen behandlad i i glidleden i tisdags! Vet inte hur långt efter något sånt kan komma?

Har pratat med min hovslagare som inte blir riktigt klok på de med att hon inte är varm i varken hov eller ben, hon kan tyvärr inte komma förrän imorgon och dra av sko och titta på hästen! Hur hade ni gjort, hade ni försökt få tag i en annan hovslagare som kan komma idag eller kanske till och med ringt veterinär?

Sv: Hovböld/Hovbensfraktur eller nått helt annat?

Ringde och pratade med veterinär som blev riktigt orolig att det var något med leden så fick order att komma in med henne med en gång, men som tur var visade de sig att de "bara" var en ordentlig hovböld som satt långt in i trakten!
Så nu har vi förhoppningsvis fått ut allt var och hon står fint i sin box med gipsad fot! Blir omgipsning på onsdag och sen trodde veterinären att vi nog kunde få på henne en sko efter det! Tur i oturen kan man helt klart säga :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
573
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Hypotyreos
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat