T
tussa
Min nordis kom plötsligt en dag med en valnötsstor utbuktning vid kronranden. Inte halt, så veterinären ville inte komma ut. Bölden sprack, lite vätska kom och sedan läkte det liksom ihop igen. Hovis kom och konstaterade hovböld, som troligen kommit till för flera veckor sedan. Men hästen har inte alls varit halt, ömmat eller varit varm. Inga tecken alls förrän knölen dök upp. Enligt både hovis och vet ska jag fortsätta motionera och bara vänta.
Hon är fortfarande inte halt, men vill liksom inte trampa igenom rikitgt på det benet. Följden har blivit en hård galla.
Jag törs inte rida rikitgt som vanligt, utan marktränar mycket och skrittar ute i skogen. Tar liniment på gallan, och håller förstås kolll på hoven, men annars inget.
Hästen är oskodd och går på lösdrift.
Hur skulle ni göra? Våga rida hårdare eller fortsätta som jag gör? Har aldrig råkat ut för hovböld tidigare, så jag vet inget. Hur lång tid tar det att rehabilitera helt?
Tacksam för er kunniga hjälp!
Hon är fortfarande inte halt, men vill liksom inte trampa igenom rikitgt på det benet. Följden har blivit en hård galla.
Jag törs inte rida rikitgt som vanligt, utan marktränar mycket och skrittar ute i skogen. Tar liniment på gallan, och håller förstås kolll på hoven, men annars inget.
Hästen är oskodd och går på lösdrift.
Hur skulle ni göra? Våga rida hårdare eller fortsätta som jag gör? Har aldrig råkat ut för hovböld tidigare, så jag vet inget. Hur lång tid tar det att rehabilitera helt?
Tacksam för er kunniga hjälp!