Hovböld & gallor

T

tussa

Min nordis kom plötsligt en dag med en valnötsstor utbuktning vid kronranden. Inte halt, så veterinären ville inte komma ut. Bölden sprack, lite vätska kom och sedan läkte det liksom ihop igen. Hovis kom och konstaterade hovböld, som troligen kommit till för flera veckor sedan. Men hästen har inte alls varit halt, ömmat eller varit varm. Inga tecken alls förrän knölen dök upp. Enligt både hovis och vet ska jag fortsätta motionera och bara vänta.

Hon är fortfarande inte halt, men vill liksom inte trampa igenom rikitgt på det benet. Följden har blivit en hård galla.
Jag törs inte rida rikitgt som vanligt, utan marktränar mycket och skrittar ute i skogen. Tar liniment på gallan, och håller förstås kolll på hoven, men annars inget.
Hästen är oskodd och går på lösdrift.

Hur skulle ni göra? Våga rida hårdare eller fortsätta som jag gör? Har aldrig råkat ut för hovböld tidigare, så jag vet inget. Hur lång tid tar det att rehabilitera helt?

Tacksam för er kunniga hjälp!

Sv: Hovböld & gallor

Ingen som har tips till mig? Hur hårt kan man belasta en häst med hovböld?

Sv: Hovböld & gallor

Ibland kan hovbölder som spricker upp i kronranden behöva spolas för att läka ut helt. Om hästen inte trampar igenom ordentligt så vet du ju att ett problem finns där och du skall givetvis inte belasta hästen fullt ut när den inte är frisk.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Hästvård Har under alla mina år som hästmänniska haft turen att slippa hovbölder.. tills nu. Hittade min häst blockhalt, hoppandes på 3 ben för...
Svar
10
· Visningar
2 756
Senast: Elendil
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 385
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring