Hovböld fre em

Shaggy

Trådstartare
Min lilla dam har idag troligen fått en hovböld. Jag upptäckte det hela ungefär 14.40 och det är lögn i helvete att få tag i en hovslagare. Jag ringde distriktet och fick nummret till den som har jouren men den veterinären ger jag inte många ören för (missade bla att leta förstoppning vid kolik).
Givetvis försöker jag få tag i de hovslagare jag känner till men vad kan man göra för den unga damen under tiden? Just nu står hon inne (utebox) tillsammans med mamma då hon inte vill röra sig och det känns onödigt att hon står i lera till kotorna och bara tycker synd om sig själv.
Min erfarenhet av hovböld är närmast att betrakta som obefintlig

Sv: Hovböld fre em

Lägg ett våtvarmt jodopaxomslag tex, på hoven så kan bölden mogna och spricka om du har tur.

Våtvarmt omslag och om hon tillåter det så ställ hoven i ett varmt såpbad i ca 20 min några gånger om dagen.

Jag hade på min i höstas. La på våtvärmande med bomull o jodopax o lindade fast det runt hoven. Hon stod bara inne över natten nästa dag hade den hittat ut vid kronranden. Hon kunde gå ut o röra sig nästan som vanligt direkt så det gick bra iallafall. Det är nog bra att röra på sig så allt skit åker ut oxå.

Min hade gått med det ett tag,trodde hon vrickat sig eller fått en spark först eller nåt hon var inte så halt heller.

Som de tidigare sagt, lägg ett våtvarmt omslag. När mina hästar haft hovbölder (en av dem hade det ett antal gånger) sa min hovslagare att jag skulle göra så, innan han kom ut- Ju mer "mogen" bölden blir desto lättare att lokalisera och åtgärda, och har man tur letar den sig ut själv med hjälp av omslaget.

I natt hade hon jodopaxomslag. Det var endast jodopax under hoven då det var vilt sparkande när jag försökte lyfta benet och jag var ensam i stallet. Detta gjorde även att bandaget satt si så där. Det hade trillat av i morse men det var inte en massa strö i det så troligen har det suttit större delen av natten. Både kronan och foten som var varma igår var svala nu i morse. Hon gick ut vid halv 10. Jag tog in henne från hagen vid halv 2 tiden och la dit en ny dränkt bomullstuss och drog på den "socka" av vetflex jag lyckades få på igår. Efter det fixade jag lite med henne i 20-30 min och plockade sedan bort det hela igen och släppte ut. Då hade värmen återigen försvunnit från krona och kronrand och var nästan borta ur hoven. Ute i hage drog hon sen en repa men sparade den hoven en aning.
Jag fattar ingenting längre. Hon är iallafall mindre halt nu än igår och det är kanske bra (om det nu är en hovböld vill säga).

Hovbölder kan gå lite fram och tillbaks, eller så har du haft tur och bölden har spruckit, ibland ser man en lite spricka uppe vid kronranden eller ballen, ibland ser man inte var den spruckit. Om det kommer tillbaka skulle jag ha fortsatt med våtvärmande omslag några dagar. Jag brukar lägga ett rejält lager bomull eller någon slags trasa (gammal t-shirt eller handduk) indränkt med utspädd jodopax närmast hoven, en plastpåse om det, en handduk till utanpå plastpåsen och så en plastpåse till ytterst och så linda om med silvertejp. Det brukar sitta bra under natten då de är inne.

Jag har just nu en ponny som står med hovbensfraktur. Vad jag har förstått kan det ge lite diffusa symtom, med hälta som kan variera lite, etc. Nu är det väl förhoppningsvis inte det din häst har, med det kan ju vara bra att ha i åtanke. Jag misstänkte också hovböld på min ponny först, men min hovslagare hittade ingenting som visade på en böld. Däremot reagerade hästen för visitertång på ett område under hoven, samt när trakterna klämdes ihop.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 345
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 150
Senast: axel
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka