Hovböld? Fång? Blodblåsa i hoven? HJÄLP!

AVB

Trådstartare
Min häst fick ett fångutbrott för 2-3 månader sedan, och sedan dess har vi boxvilat, mixtrat med olika boots för avlastning, promenerat, vattnat hö, släppt ut med greenguard, torkat brännässlor - hela baletten.

I måndags när jag var ute och gick med henne verkade hon så pigg och fri från hälta att jag hoppade upp på henne. Red inte mer än 5 min (på mjuk gräsplan) då jag var barbacka och hon är så omusklad. Men hon kändes helt frisk, rentav skuttig.

Sen var jag bortrest i tre dagar och min hjälp rapporterar nu att hästen har varit mycket halt i ena framhoven sedan ungefär då jag red henne. Hon är varm i båda framhovarna, fång-likt. Kan ridningen vara orsaken? :crazy:

Jag har också bytt hovslagare i samband med fångutbrottet. Hästen är enligt mig ganska hårt verkad (eller felverkad) på framfötterna, och jag har märkt nu att sulan går i marken. De delar av sulan som belastas på den halta hoven är röda och inflammerade nu, nästan som att det är en blodblåsa i hoven. Vad är detta? Hovböld? Fång? HJÄLP!

Veterinären kommer på måndag. Boxvila tills dess eller promenader, vad tror ni???

(Tack!)

Sv: Hovböld? Fång? Blodblåsa i hoven? HJÄLP!

När en häst får fång orsakar det en inflamation i hoven och lamellhornets samband med lamelläderhuden blir svagt (och då kan hovbenet rotera/sänkas) Har hästen ont så ska den klart stå på box, jag skulle avråda att promenera den, och visst kan den ökade belastningen då du red orsaka smärta. Har hovbenet roterat så tar det flera månader innan sambandet i lamellranden är friskt igen, olika beroende på hur snabbt hoven växer och hur den verkas.

Hästen ska klart inte gå på sulan, men i regel vill man bibehålla tjockleken för att hästen inte ska känna ömhet.. När man verkar en fånghäst klipper man bort separerat lamellhorn för att hoven ska kunna växa ner och bli frisk, det kanske är det du menar med att den är hårt verkad?

Förstår inte riktigt vad för blodblåsa du menar =) Men ofta förekommer blödningar i lamellranden. Är det som du säger att sulan tar för mycket belastning så kan det ju klart vara en hovböld också - då svullnar för det mesta benet upp, ibland enda upp till framknäet, och hoven är varm och har förstärkt puls.

Det kan ju klart vara så att den har fått ett nytt fånganfall som inte är pga. att du red, men i vilket fall så skulle jag ställa hästen på box och mjukt underlag.

bästa är att ringa hovslagaren som verkat och fråga ang. detta. =) Han borde kunna svara hur han har tänkt vid verkningen och även se vad för problem som har uppstått..

Hoppas det löser sig för den stackarn och dig.. hemskt tråkig sjukdom

Har för mig att fånghästar lättare får bölder som följd av fång. Det du kallar "blodblåsa" antar jag är blödningar/stengallor och är vad jag vet också vanlig följd... Jag skulle kolla med hovsl. och vet om det är fångåterfall eller följdverkningar.

En tjej i stallet hade en ponny som hade mkt blödningar i sulan efter fång (jag vet inte om det är ett korrekt uttryck. Man ser röda märken -det blöder inte ur hoven). Hovslagaren la på ett special fångbeslag som bla hade sula med vad han kallade hovkudde (något slags hov-silicon som känns ungefär som en mjukare studsboll). Och då försvann smärtan direkt.

Jag hade ställt på boxvila/sjukhage med mjukt underlag (sand är bra). Sedan hade jag absolut inte ridit förrän det akuta har lagt sig och man har hunnit röntga hästen. Finns också typ "frogsupport" (om jag minns namnet rätt) som kan ge hovarna lindring.

Vill bara tillägga att en häst är återställd i hoven 1år efter utbrott ,så att belasta hästen så kort tid efter kan säkert ställa till det för hovarna.

Absolut boxvila, om du inte redan har gjort så.

Har hästen röntgats efter anfallet? Det är ju viktigt att veta om det finns hovbensförändringar. Kan vara så att den har förändringar i hovarna, och då är det längre rehabilitering som gäller. Min fick vila från allt arbete i nästan ett år.

Jag förstår inte heller riktigt hur du menar att hästen ser ut i hovarna. Kan du inte visa bilder?

Om hästen är halt/öm i skritt ska den inte promeneras. Sen skulle jag heller ringt min hovslagare om jag var i din situation, om du inte har en vet som är ovanligt bra på hovar.

Det låter på din beskrivning som sulläderinflammation? Har du låtit hästen gå utan boots och har du mjuka sulor i bootsen? Sulor är ett must för en fånghäst!

Med den verkningen du beskriver där man avlastar väggen för att förhindra ytterligare rotation/sänkning så är det superviktigt att endast låta hästen vara utan boots+sulor på riktigt mjukt underlag som gräs och spånbädd.

Kan vara böld, nytt fånganfall och annat också, svårt att gissa när man inte sett hästen.

Btw så ska man vara försiktig med att ge nässlor till fånghästar om man har minsta misstanke om att den kan vara IR eftersom järnöverskott driver IR och nässlor innehåller mkt järn och C vitamin som förbättrar järnupptaget.
Och dom flesta hästar som får fång utan någon tydlig orsak som tex att dom ätit upp en säck havre ed är troligtvis IR.

Man bör röntga hästen efter fånganfallet så man ser om hästens hovben är kvar i läge eller inte.
Om inte så är konvalescensen mkt längre.

man kan inte titta på om hästen är ohalt o sätta igång den. Lamellerna kan gå isär igen o blödningen i sulan låter som det- att hovbenet har släppt.

In på box o kyl o ring Vet.
att hovarna ser kapade ut är normalt förfarande o man måste vänta att rida på den tills hoven är stabil igen.
Den ska heller inte promeneras utan efter box så ska den bara ha självmand rörelse i liten hage.

Såg nu att jag har svamlat till det.

Det ska vara om sambandet har släppt från hovbenet.- hovväggen har åkt iväg framåt

Liknande trådar

• Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 150
Senast: axel
·
Hästvård Ja det är precis vad min häst är i vänster fram. Det skilljer nu några mm i höjd på framhovarna, något jag stör mej väldigt mycket...
Svar
14
· Visningar
2 282
Senast: Katinkas 2
·
Hästvård Ska försöka göra en lång historia kort. Har ett sto hemma som fick hovböld runt den 13e oktober, hästen var blockhalt och hovslagaren...
Svar
4
· Visningar
3 161
Senast: settis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka