Hovböld eller inte?

Livssituation

Trådstartare
Har en frågan som skulle vara bra om jag fick svar på.
Min kompis värkte sina hästar igår. På ena hästen hittade hovslagaren en bula som det rann ut gulvit vätska ifrån när han klämde den med fingrarna. Vätskan var gulvitaktig ungefär som var.

Hovslagaren visste inte vad det var men sa att de säkert inte var någon fara eftersom hästen inte verkade ha ont. Denna bulan satt vid sidan utav strålen.

Skulle det kunna vara en hovböld eller vad var det egentligen?

Sv: Hovböld eller inte?

Jag skulle bli extremt orolig om inte hovslagaren visste vad det var för något. Det låter som en hovböld.

Då var det som vi trodde då.
Då är det bara att ringa veterinären då eller kontakta man en hovslagare?
Aldrig vart med om hovbölder innan så vi har inte så mycket kött på benen när det kommer till sådant.

Då var det som vi trodde då.
Då är det bara att ringa veterinären då eller kontakta man en hovslagare?
Aldrig vart med om hovbölder innan så vi har inte så mycket kött på benen när det kommer till sådant.

Om det kom från strålen låter det som en "finne".

Det är helt ofarligt och relativt vanligt förekommande.

Det är sekret från elastiska putan som "svettas" ut genom strålen, ibland kloggar kanalerna igen och man får en ansamling av denna vätska.

Fullständigt ofarligt som sagt, förutsatt att jag har rätt ;)

En av våra hästar hade en hovböld som öppnade sig själv - det luktade fruktansvärt illa.

Om det kom från strålen låter det som en "finne".

Det är helt ofarligt och relativt vanligt förekommande.

Det är sekret från elastiska putan som "svettas" ut genom strålen, ibland kloggar kanalerna igen och man får en ansamling av denna vätska.

Fullständigt ofarligt som sagt, förutsatt att jag har rätt ;)

Ja, för som du säger så var det som att "klämma en finne"
Men för att vara på säkra sidan ska vetrinären komma imorgon!

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 687
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
803
Senast: Mandarinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka