Sv: Hovbensfraktur
snigelfarmor skrev:
om boxvilan beräknas bli längre än en vecka skulle jag må jättedåligt över att tvinga henne till isolering. Och om inga andra alternativ finns så skulle avlivning komma på tal ja.
varför ställer man inte ut dem? I boxen snurrar de ju bara runt eller blir apatiska.
Får de inte röra sig alls borde man ju binda fast dem oxå, men de gör man ju inte så då borde en utehage vara det som rekommenderas av kunniga veterinärer.
Vad HAR du för hästar egentligen???? Eller för stall?
Tänker på:
varför ställer man inte ut dem? I boxen snurrar de ju bara runt eller blir apatiska.
Min valack är en rutinerad ringräv när det gäller boxvila.
Stod dels åtta veckor på ABSOLUT boxvila. I början fick han inte ens gå ut på gången när jag mockade, men efter halva tiden fick han det. Men absolut inga promenader eller så. De första fyra veckorna stod han i boxen även vid mockning. Enda gången han kom ur den var när vi åkte till kliniken på återbesök. Efter fyra veckor fick han gå ur boxen när jag mockade, och stod då del av dag i en liiiiten (mindre än hans box) boxhage precis utanför stalldörren.
Han blev INTE apatisk, tvärtom var han en riktig odåga på att hitta på stillsamma bus. T ex plocka in allt han nådde in i boxen, sno mattes mössa och doppa den i vattenhinken innan han kastade iväg den på stallgången, leka med grepen, tippa kärran för matte osv. Men absolut varken stressad eller apatisk. När han fick komma ut igen gick vi ut till hagen i grimma och grimskaft, på slakt grimskaft. Stannade och pratade med grannen i 20 minuter när vi kommit halvvägs och herrn stod fint stilla och väntade.
Släppte i hagen och JISSES vad det busades
Sen stod han på box 8 veckor (+ 2 veckor i LITEN sjukrutehage) efter hasoperationen. Fick gå 20 minuters promenad i lugns kritt en gång om dagen, promenaden ställdes in om han blev för taggad när vi gick. Han blev INTE apatisk och INTE stressad. Men full i hyss.
Han stod i sjukhage med (mindre än hans box), men det HÖLL PÅ ATT KOSTA HONOM ALLT! han stod i sin sjukruta och njöt av utsikten. När det kom SKIDÅKARE. han fick total panik och sprängde stängslet och skenade runt på stallplan på ett ben som ABSOLUT INTE UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER fick utsättas för sådan belastning.
Han fick ny sjukruta på bättre plats, och stod där och i boxen (lite olika, minsta tendens att busa och han tog in, eller - hemska mig - bands upp i sjukrutan).
När sjukrutan blev lerig fick han en utebox (som inte fanns innan utan som jag fixade då)
Jag har haft ettåriga och tvååriga unghästar på boxvila (inne, inga sjukhagar eller uteboxar i syne) utan att de blivit eller gjort någotdera av det du anser ovan.
Visst FINNS det hästar som inte klarar boxvila alls, men de flesta klarar det bra om man bara anstränger sig lite för dem.
Mitt kallblodssto skulle INTE gått att ha på boxvila en lång period, hon rev stallet efter några dagar. Dock var hon en mycket sansad dam som inte röjde i hagen så det gick bra ändå i lite mindre hage. Valacken lever enligt devisen 'fullt ös medvetslös' i hagen så där får man hålla sig till boxvilan.
Och sure, visst tycker det att det är roligare att busa i hagen än stå i boxen, men det är helt okej att stå i boxen med, bara man har något att roa sig med, det händer lite och man har mat.
Sen finns det fall då hästarna faktiskt BINDS UPP för att absolut inte röra sig. Dels kortare perioder, som när de misstänkte fraktur på valacken och jag var tvungen att vänta över natten med att åka in. han fick ABSOLUT inte lägga sig för då kanske han förvärrade det eller förstörde benet så det var kört eller han inte kom upp. Kliniken sa att jag kunde välja, komma in på kvällen och de ställde honom i hängmatta under natten, eller se till hemma att han inte la sig.
Hästar med besvärliga frakturer kan tillbringa månader i hängmatta för att de ska vara STILL (och ffa inte lägga sig), och sen även hemma få diverse anordningar så att de inte kan röra sig hur som helst elelr lägga sig.