hovbensfraktur

A

april_93

hej min häst har troligtvis fått en hovbensfraktur.. men vi är inte säkra på det än. någon som vet hur man kan se om dem har det eller inte, innan röntgen.

Sv: hovbensfraktur

Röntgen är det enda sättet att diagnostisera hovbensfraktur. Symptom är värme i hov, hälta i varierande grad och ömhet. Beroende på var frakturen sitter brukar de reagera lite olika på visitertång, alltså beroende på hur man trycker. Men i många fall är reaktionerna exakt de samma oberoende på var/hur man använder visitertången, till skillnad från hovböld.

Sv: hovbensfraktur

Misstänker du hovbensfraktur, ring KOMPETENT hovslagare som gipsar snarast. Åk därefter till klinik för röntgen. Lättare att åka en gång för mycket och ta bort ett gips än att konstatera att man BORDE åkt.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: casio01
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka