Hovbensfissur och MR

annalingon

Trådstartare
Nån som har erfarenhet av en fissur i hovbenet som inte syns på vanlig röntgen? Har ni magnetröntgat?

Vet misstänker spricka men på röntgen syns inget, eller snarare så syns typ ett yttepyttestreck som skulle kunna vara en spricka. Den syns bara på en av typ 15 bilder. Ska röntga igen om 14 dagar då det bara gått 9 dagar mellan skada och första röntgen (men det borde väl räcka??). Finns misstanken fortfarande kvar blir det magnetröntgen..

Hästen är ohalt i skritt men 2-3 grader halt i trav, varm vid yttertrakten, där även den misstänkta sprickan sitter. Står nu på box med gips och ringsko i väntan på nästa tid...

....åh vad det är outhärdligt att bara vänta och inget veta!! :confused:

Sv: Hovbensfissur och MR

Någon som har erfarenhet av hovbenssprickor då?

Då menar jag i de fall det bara är en spricka, inte en fraktur.

Har ni sett sprickan på röntgen direkt eller efter några veckor?

En pålla hade en fissur som vi kunde se på röntgen några dagar efter hon skadade sig. Kommer inte ihåg hur långt efter dock då det var över 10 år sedan det hände. Hon skoddes först med PG men då hoven inte mådde så bra av det bytte vi till ringsko istället tills skadan hade läkt ihop igen. Hon blev fullt återställd. :)

Minns du om hon stod på box tills benet var helt läkt eller om hon kunde gå ute i sjukhage /vanlig hage? Hade hon gips?

Usch, tycker det jobbigaste är att hästen måste stå på box! Fast min häst bryr sig inte nämnvärt...

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 189
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 841
Senast: Sassy
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
2 011
Hästvård Min olycksfågel till häst står med en misstänkt fissur i skenbenet vänster fram, en vertikal eller spiralformad fattade jag det som. Det...
Svar
18
· Visningar
2 199
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka