Hovbensfissur - hjälp!

M

Miss Laura

Har fått diagnosticerat en hovbensfissur/spricka i hovbenet på min häst.
Den går inte ändå upp till hovleden, den sitter på utsidan (ganska långt bak) av ena framhoven.

Hur ser ser konvalecensen ut enligt era erfarenheter? Veterinären jag träffade var minst sagt dålig på att informera.

Kan man påskynda läkningen med hjälp av örter, laser, akupunktur, homeopati eller dyl?

TAcksam för all hjälp jag kan få - för jag känner mig helt överkörd av veterinären :cry:

Sv: Hovbensfissur - hjälp!

Det finns ett arbete på SLU om hovbensfrakturer, se http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000017/. Där står det lite om olika typer av hovbensfrakturer, och i denna undersökning blev 69% helt "friska" om jag läste rätt.
Jag kan inte komma på att jag har läst om örter osv mot frakturer, däremot skoningen är väl viktig för att hålla ihop sprickan med ringsko el dyl.
Det tar ett antal månader att läka hovbensfrakturer, men den hästen jag känner till har blivit frisk.

Jag har haft 2 hästar med detta. Den ena stod på box 9 månader, den andra 6. Den första hade gips halva tiden, den andra bara ringsko med 5 kappor på. Båda blev helt friska och hoppade mellan 120-130 efter det. Lycka till! Helena

Jag har ett travar sto som mitt innan kval drog på sig en hovbensfraktur "uppifrån & ner" efter bus i hagen i April-06. Hon röntgades & fick hoven gipsad & ordinerad box/paddock vila... Eftersom hon inte kände efter så gavs det inget smärtstillande. Hon gick dessvärre inte att ha på box el i paddock, hon var komplett galen & bet även av sig gipset.....................
Efter kontakt med veterinär så bestämdes det att hon fick gå i hagen utan fixering & smärtstilande tills nästa rtg. i Juni, då hon fick en ringsko på sig. Sen ut på bete till i Augusti & nästa rtg. då vi fick klartecken till att börja skritta. Rtg igen i September då vi fick börja trava/motions köra. I November 2006 kvalade hon.

I somras när vi var in för genomböjning så slog vi en bild för att se hur det såg ut & det syntes inte ens vart den suttit.

Mitt sto har haft dubbel hovbensfraktur höger fram. Hon skoddes med ringsko och fick stå på box i 7-8 månader. Konstigt nog var hon argast när de andra hästarna var inne... Iaf, det läkte ihop jättefint, hon fick inte någon medicin eller så, och stod på grovfoder, plus lite Groov, mest för den goda sakens skull. Hon varken tappade eller gick upp i hull.
Idag är hon igång igen och har inga men alls av skadan.

Först och främst måste du vara extremt försiktig så inte fissuren blir en fraktur. Hur snabbt det läker beror även på hur still du kan hålla hästen.
Är hoven gipsad? Annars måste du prata med en duktig hovis. Hovens rörelse ska ju begränsas så mycket som möjligt tills det läkt.

Ring veterinären och ställ dina frågor/funderingar!

Hoven är gipsad. Det ska på ringsko så fort hästen slutat ömma i sulan säger hovslagaren.

Hästen är mycket mindre halt idag än för fyra dagar sedan. Funderar på att kanske åka till en annan klinik för att få en second opinion. Veterinären jag var hos i förra veckan var ju bara 90 % säker på att det var en fissur.

Ingen som testat alternativbehandling på en spricka eller fraktur?
Alltså örter, laser el dyl?

Hästen är mycket mindre halt idag än för fyra dagar sedan. Funderar på att kanske åka till en annan klinik för att få en second opinion. Veterinären jag var hos i förra veckan var ju bara 90 % säker på att det var en fissur.

De andra 10% ? Fraktur eller inget alls?

Inget alls sa veterinären.
Jag fick se bilderna och det är svårt att se om det verkligen är något eller ej. Mycket mycket diffus ev strimma kan urskiljas.

Tydligen var det svårt att se sprickor som var nyare än 10 dagar. :confused:

Det kan säkert vara så.
Det är ju inget tacksamt ställe att röntga.
Hade en kompis som råkade ut för samma sak som du.
Den hästen skuttade i hagen efter några dagar och hovbenet gick helt av, troligen var det alltså en spricka innan det gick av. Ett par mån konvalecens blev vips 9 mån.

Om vet säger att sprickan är svår att hitta på röntgen innan 10 dagar har gått, så borde det väl gå att åka in igen och röntga när 10 dagar har gått? Jag har också läst att frakturer är lättare att se efter några dagar. Isåfall borde den synas tydligare, ifall du vill vara helt säker? Visserligen en extra kostnad och bök, men man kan ju vänta någon månad eller så och ta det som ett återbesök?

Ingen som testat alternativbehandling på en spricka eller fraktur?
Alltså örter, laser el dyl?

Ledsen om jag gör dig ledsen, men fissurer och frakturer är inget man kan "läka" fortare genom att ge örter eller dylikt. Inte laser heller. Ger du örter är det av anledningar som exv att hjälpa hästen med sitt immunförsvar, som kan bli lite sänkt av en sån här sak etc.
Tiden och din kärlek är bästa medicinen:love:

Om vet säger att sprickan är svår att hitta på röntgen innan 10 dagar har gått, så borde det väl gå att åka in igen och röntga när 10 dagar har gått? Jag har också läst att frakturer är lättare att se efter några dagar. Isåfall borde den synas tydligare, ifall du vill vara helt säker? Visserligen en extra kostnad och bök, men man kan ju vänta någon månad eller så och ta det som ett återbesök?

Ska tillbaka till kliniken på fredag för att ta nya bilder.

Jag tror inte jag riktigt fattar varför du skrev i början att du kände dig överkörd? I dina svar så verkar det som om vet har sagt vettiga saker, och behandlat vettigt, så vad är egentligen problemet, mer än att din häst tyvärr har fått en fissur?

Jag tror inte jag riktigt fattar varför du skrev i början att du kände dig överkörd? I dina svar så verkar det som om vet har sagt vettiga saker, och behandlat vettigt, så vad är egentligen problemet, mer än att din häst tyvärr har fått en fissur?

:confused:
Veterinären tog aldrig i hästen, han ville inte ta av bandaget som satt runt hoven. Men det värsta var att han sa, likgiltigt, att "tja, är hästen ohalt om 4 veckor så kan du ju ta med den hit igen samtidigt som den andra - för då var det väl ingen fissur". Sedan hade han inte tid med mig mer. Och han hade inte tid att svara på frågor ang vila, smärtlindring mm.

Därför känner jag mig totalt överkörd och utelämnad.
Valet att åka till ytterligare en klinik redan en vecka senare tog jag i samråd med min hovslagare. Jag kan ju inte låta en häst stå inne i fyra veckor för att sedan ev konstatera att "nähä - oj det var ingen spricka".

Ok, den veterinären verkar behöva en grundkurs i människokunskap :-) Jag kunde inte heller läsa mig till att du har bytt klinik, men det verkar väl klokt.

Liknande trådar

Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 254
Senast: mily
·
Katthälsa Sorry för långt inlägg. Min älskade kisse och den mest fantastiska varelse jag någonsin fått lära känna fick somna in i somras. Jag bor...
Svar
1
· Visningar
1 139
Senast: Sassy
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 345
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 381
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka