Hovbensbrott vid köp?

Sv: Hovbensbrott vid köp?

Min häst fixerades med dubbla sidokappor och ringsko, det var allt.
Boxvila ett halvår (sjukhage) röntgades säkert 3 gånger på den tiden för att kontrollera läkningsprocessen.

Det är väldigt lätt hänt att en häst skadar hovbenet om det ligger stenar i hagen. Sten i storlek av en knytnäve gör att hästen trampar på den så den hamnar under sulan mellan skänklarna på skon och hästens egen vikt bryter hovbenet. Min ena fick en rejäl spricka, inte långt ifrån en fullbordad fraktur då det satt i trakten, men det läkte ihop hur fint som helst utan komplikationer. Hon skoddes med ringsko och har aldrig haft några som helst problem efter det. :bow:

:cool: Måhända det är försäkringsbolagen som kan vara den direkta orsaken till olika behandlingar, men den erfarenhet jag har från travsidan är inte god, där är det hårt och strid på kniven..

Tack så jätte mycket för tippsen!! Jag tror jag letar vidare efter en annan häst. Är fortfarande lite osäker gällande hovbensbrottet. Vill ju hellre ha en häst som inte varit skadad. Har letat häst sedan oktober så det är inte så länge men jag får väl leta vidare. Tids nog så finner jag den med stort H.

:smirk: Jag brukar säga att det kostar lika mycket att föda en dålig häst som en bra..så jag tycker du tar ett alldeles riktigt beslut, 20.000 är mycket pengar och ingenting man plockar fram varje dag om man nu inte heter Wallenberg..Din häst finns alldeles säkert därute någonstans o väntar på att få komma hem.. ;) :bow:

Snälla nån! Det är så billigt att fixa en hovbensfraktur att det är ingen katastrof om hästen inte ens är försäkrad. Veterinär + röntgen + ringskor sänker inget försäkringsbolag. :smirk:

peter_lundin skrev:
Det finns knappast ngn anledning att skruvfixera ett "vanligt" hovbensbrott som inte gått in i leden. Man får inte glömma att narkos o operation i sig är en risk.
Har man sen kollat läkning på röntgen o satt igång hästen finns det ingen anledning att inte köpa. Själv skulle jag dock vilja att hästen är helt igångsatt innan köp.
PL

Precis vad jag tänkte skriva - nu behöver jag bara hålla med :smirk:
Det är väl knappast några hovbensfrakturer som skruvas nu för tiden - även om man bortser från de vanliga riskerna med narkos, sövning & uppvak så är det ju en ganska "slaskig" operation.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 316
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 102
Senast: kma
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka