Hovbensbrott vid köp?

C

CindyLou

Behöver tipps om ett hästköp. Har hittat en 8 årig arabvalack till salu men han har/har haft hovbensbrott. Han har vilat i 6 månader med 3 månaders boxvila i sommar. Är nu igångsatt i en månad i skritt och trav. pris 20.000kr

Är det något att sattsa på? Hur funkar detta med hovbensbrott? :confused:

Sv: Hovbensbrott vid köp?

Neej! Varför köpa dig problem när det finns så många friska hästar till salu? Och för det priset är det inga större problem att hitta en frisk arab, de brukar ligga mellan 15-25000 kr.

Leta vidare i stället - HUR FANTASTISK DU ÄN TYCKER ATT JUST DENNA HÄSTEN ÄR!

Jag känner bara en häst som haft hovbensbrott..min kompis häst. Den hästen fick detta på en ridskola, hon köpte hästen ändå. Den vilade 1 år och sattes sedan i gång...hur som haver blev den helt brukbar och var med i både dressy/hopptävlingar.

CindyLou skrev:
Behöver tipps om ett hästköp. Har hittat en 8 årig arabvalack till salu men han har/har haft hovbensbrott. Han har vilat i 6 månader med 3 månaders boxvila i sommar. Är nu igångsatt i en månad i skritt och trav. pris 20.000kr

Är det något att sattsa på? Hur funkar detta med hovbensbrott? :confused:

Kontakta en veterinär och fråga!

Ett hovbensbrott kan inte komma tillbaka när det väl är läkt, dvs som en kotledsinflammation kan göra.
Det kan ha blivit en pålagring i hovleden av brottet om du har otur men det kan man kontrollera via röntgen.

Min fälttävlanshäst fick hovbensbrott år 2000 hade ungefär samma vila som "din"häst och har gått prickfritt sedan dess upp tom svår klass.
Linda Algotssons ft häst My Fair Lady hade ett hovbensbrott förra våren, den vann Världscupsfinalen i oktober.

Nää varför köpa dig problem . Det finns ju som sagt så mycket friska hästar.Plus hur skulle det bli med försäkringen ? Får den reservation på det ? Då ska du absolut inte köpa .

var nyfiken på den araben själv..skulle utan problem kunnat köpt honom om det skulle vara så...nu har jag ju hittat min arabkille så jag är nöjd;)
Om hästen är super..tveka inte..hovbensbrott kommer inte tillbaka när det är läkt som någon tråkig ledinflamation som någon annan skrev.
Om hästen går igenom böjprov och övrig vet. undersökning så borde det inte bli något problem med försäkringen!
Det kallar jag inget köpa till sig problem*så det så*
Tycker det är konstigt att fokk uttalat sig så knepigt om hovbensfrakturer???Har de exempel på när hästar som haft problem efter hovbensbrott som är läkta så är jag nöjd men inte annars!
Tretjak: jag hittade inte många hästar som var till salu under 25 000kr när jag letade arab under tio år?
Hittade min för strax under men han var fasiken ett undantag snarare än en regel..araberna har gått upp i pris rejält tycker jag det senaste åren....

Att köpa en häst som haft hovbensfraktur anser inte jag är att köpa sig problem. Detta är en skada med EXTREMT god prognos, såvida int efrakturen gått upp i leden. Be säljaren att ge fullmakt till behandlande veterinär att berätta för dig hur skadan såg ut.

JAg hade inte tvekat att köpa en häst som friskförklarats efter hovbensfraktur - förutsatt att den alltså inte involverat leden...

Jag vet int ehur priset är i förhållande till om han inte varit skadad, men är det nedsatt så är det väl okej.

Extremt? Förutsatt att frakturen blivit fixerad i så fall - min erfarenhet är att om det inte är en väldigt kapabel och värdefull häst /avel, tävling/ så kan det tänkas att man bara fixerar med ringsko, bandage, gips. I det senare fallet är prognosen dock inte extremt god. Och om man ändå ska ge ut 20.000 så kan man väl lika gärna köpa sig en hel o frisk häst?

Man fixerar hovbensfrakturer med hjälp av ringsko med traktkappor. Och jag har hittills inte träffat på en enda som inte tillfrisknat på detta vis - förutsatt fortfarande att leden inte är involverad.
Är hästen dessutom FRISKFÖRKLARAD så ser jag inget som helst problem med det.

Extremt god prognos = mer än 90% tillfrisknar helt och har inga komplikationer efteråt.

MEn ja gförutsätter, precis osm jag skrev, att man kan få korrekt info från behandlande veterinär också. DET är väl det mest trovärdiga.

När vet. har frisk förklarat hästen måste den vara frisk i 6 månader Och sen kollas igen då slipper man reservation . Så gjorde både folksam och agria . Menar inte att inte hästen håller men kolla med försäkringsbolaget hur det funkar så du inte står där och har reservation och hästen går och slår sig på det benet. Man kan alltid få komplikationer efter skador och vila, den kanske har sned belastat m.m. du vet ju inte hur de har skött allt eller?Men valet är ju ditt men jag skulle vara lite försiktig .

ja det stämmer, araberna har gått upp i pris just dom senaste åren.
dom ligger fortfarande under halvbloden såklart men dom har gått upp.

Så var det med kompisens häst...fraktur.....Och nu när jag tänker så fick en annans kompis häst en hovbensfraktur...detta pga plattfothet samt sulor som sviktade...dvs...gummisulor...Sedan fick hästen andra sulor...stål...

Extremt? Förutsatt att frakturen blivit fixerad i så fall - min erfarenhet är att om det inte är en väldigt kapabel och värdefull häst /avel, tävling/ så kan det tänkas att man bara fixerar med ringsko, bandage, gips. I det senare fallet är prognosen dock inte extremt god. Och om man ändå ska ge ut 20.000 så kan man väl lika gärna köpa sig en hel o frisk häst?

Ge dig nu, inte sjutton är en sådan behandling vikt för dyrbara hästar. Jag känner åtskilliga hästar som haft denna skada, alla är fullt återställda utan komplikationer. Dessa är inga grand prix hästar, utan vanliga fritidshästar blandat med hopp och dressyr. Både vetrinär och försäkringsbolag anser att ett hovbensbrott inte medför stora komplikationer utom i enstaka undantagsfall, så var har du fått dina uppgifter ifrån. :confused:

Javisst gör man det. Och det är ingen 100% bra prognos på det, jag har själv erfarenhet av det. Det enda riktigt säkra är ju att via ingrepp fixera frakturen med skruvar då kan vi nog komma upp i 99.. :angel: men tyvärr görs inte det om inte djuret är värdefullt ur avel/tävlingssynpunkt.

:( bortsett från att jag finner ditt svar långt ifrån gott uppförande så visst ; ge dig själv. Jag har egen erfarenhet av att det är så som jag beskriver. Intressant det där med massor; hur många är massor?
Jag skriver inte här för att gräla, av vilken anledning ger du dig på mig på det här sättet?

Det finns knappast ngn anledning att skruvfixera ett "vanligt" hovbensbrott som inte gått in i leden. Man får inte glömma att narkos o operation i sig är en risk.
Har man sen kollat läkning på röntgen o satt igång hästen finns det ingen anledning att inte köpa. Själv skulle jag dock vilja att hästen är helt igångsatt innan köp.
PL

Jag skulle inte heller råda dig att köpa hästen. Visserligen är det god prognos för hovbensfrakturer men det är alltid en risk att köpa en häst som inte är fullt igångsatt. Gillar du hästen så se åtminstone till att pruta.

Varför skadade den sig ? En kompis häst bröt på flera hovar hade extremt tunna sulor och andra problem också . Men det här kanske var en ren olyckshändelse . Men hör dig noga för och fundera ordentligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 316
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 102
Senast: kma
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka