Hovbens fÖrbroskning

J

jqsefin

Någon som har eller har haft en häst med det?
Rider ni eran häst annorlunda? Undviker ni något som ni annars brukar göra med en "vanlig" häst?
Skor ni annorlunda? Oftare? Andra skor?

Min häst har nämligen det och han blev inriden för 3år sedan och nu i år är han 8år och PEPPAR PEPPAR hittills har han inte lidigt någonting av det. Jag rider honom som en helt "vanlig" häst. Men förra sommaren upptäckte jag att "vingarna" på hoven har vuxit, borde jag börja bli orolig?

Har hört att man ska unvika, backigt och knöligt underlag, sko med speciell skor och så vidare.

Därför tänkte jag höra hur ni behandlar era hästar :)

Sv: Hovbens fÖrbroskning

Fel av mig mena självklart Hovbroskförbening ! :)

Är det konstaterat med röntgen att han har hovbroskförbening? Visar han några symptom på det; hälta?

Har haft en, skoddes normalt, tränades normalt, tävlades med gott resultat. Behövde behandlas då och då i sitt framställ.

Jag har en häst med hovbrosk förbening i båda fram. ja rider på som vanligt men alltid lite orolig ifall de ska bli nånting. Han skos som vanligt.

På röntgen har det visat sig att han har det på båda fram och det gjordes när han vad 2-3 år så troligen är han född med det. Han har aldrig visat hälta eller att han på något sätt skulle ha ont men eftersom det börjat växa "vingar" så har jag blivigt orolig. Det var förra sommaren det börja växa men avstanna sedan och har inte växt sen så. Hovslagaren säger att jag inte behöver oroa mig men känner ändå lite oro. :(

Är det stor belastning för dom att hoppa lite? Nu menar jag kanske 30-50cm, är det onödigt slitage?

Har haft en, skoddes normalt, tränades normalt, tävlades med gott resultat. Behövde behandlas då och då i sitt framställ.

Hur länge gick det innan du behövde behandla hästen? :confused:
Hur ofta? Tävlade i hoppning eller dressyr? Hur länge hade du hästen? Hehe tusen frågor :rofl:

Det konstaterades som treåring, hästen behövde behandlas rätt så frekvent fram tills sommaren som fyraåring (behandlade väl den 4-5 gånger på ett år men då var den samtidigt aktiv tävlingshäst och gick för fullt). Därefter verkade brosken stabiliserat sig, om det nu var dom som störde, för efter sommaren som fyraåring har den hästen tålt full träning i normal utsträckning.

Den var aktiv travare och var i full träning (och tävling) från 2(3)-10 års ålder, har haft den sen föl. Har inte märkt av några problem från hovbrosken alls egentligen.

Jag har ett kallblod som har det

men den friröntgades som 3 åring på hingstvisning

men nu är den äldre 25 - jag skrittar bara på hårt underlag.

Man kan hjälpa dem med skoning i olika varianter

Men det senaste jag läste var att de kan ha förändringar utan att ha smärta.

Jag upplever inte att min har problem av det, men är försiktig med det hårda - förr var det ju arbetshästar på asfalt som det var vanligt på - det var så PG beslaget uppfanns

Men det finns andra - kanske bättre lösningar skomässigt

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk). Han är snäll i "vanlig"...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 052
Hästvård Behöver lite råd inför nästa skoning, står och överväger hur jag ska göra med min häst. Bakgrundshistoria: Har en häst, islandshäst...
2
Svar
30
· Visningar
6 362
Senast: elfi
·
Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
9 158
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V