Hovarna växer som ogräs

M

MalinArnells

Var ca 3 veckor sedan jag skodde och jag tycker redan att hovarna har växt MYCKET. Är det bra eller dåligt med mycket hovtillväxt?
Hästen är 4 år och har gått barfota tills jag fick honom och började sko,Han är skodd 2 ggr, om det har ¨nått med saken att göra.
Han har för övrig fina, friska och korrekta hovar.

Sv: Hovarna växer som ogräs

Det är ingen nackdel för hästen, sålänge man kortar intervallen i samma takt. Att gå med för långa hovar, övervuxna (utanför skon) hovar etc är ju inte bra dock.

Men sköter man det med tätare verkningar/skoningar är den enda det drabbar negativt djurägarens plånbok ;)

Jag tror det är regnets fel. Mina gick 3 veckor mellan skoning resp verkning, och såg ut som de gått full vinterintevall på sju veckor. Hovis vittnade om att det ser lika ut nästan överallt just nu, det växer som ogräs.

Hovarna på mitt sto växer värre än ogräs på sommaren.

Så fort gräset blir sämre minskar takten på tillväxten av hovarna..

Ja jag antar att det beror på det. Och hellre att det växer mycket än dåliga hovar som inte växer nått, får man väl tänka.
Hans hovar ar ju absolut inte för långa men jag har ändå lagt märke till att det växt ovanligt mycket nu.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
494
Senast: The Beast
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 225
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Hur köper man en hund?

Hästrelaterat