Hovarna växer som ogräs

M

MalinArnells

Var ca 3 veckor sedan jag skodde och jag tycker redan att hovarna har växt MYCKET. Är det bra eller dåligt med mycket hovtillväxt?
Hästen är 4 år och har gått barfota tills jag fick honom och började sko,Han är skodd 2 ggr, om det har ¨nått med saken att göra.
Han har för övrig fina, friska och korrekta hovar.
 
Sv: Hovarna växer som ogräs

Det är ingen nackdel för hästen, sålänge man kortar intervallen i samma takt. Att gå med för långa hovar, övervuxna (utanför skon) hovar etc är ju inte bra dock.

Men sköter man det med tätare verkningar/skoningar är den enda det drabbar negativt djurägarens plånbok ;)

Jag tror det är regnets fel. Mina gick 3 veckor mellan skoning resp verkning, och såg ut som de gått full vinterintevall på sju veckor. Hovis vittnade om att det ser lika ut nästan överallt just nu, det växer som ogräs.
 
Sv: Hovarna växer som ogräs

Hovarna på mitt sto växer värre än ogräs på sommaren.

Så fort gräset blir sämre minskar takten på tillväxten av hovarna..
 
Sv: Hovarna växer som ogräs

Ja jag antar att det beror på det. Och hellre att det växer mycket än dåliga hovar som inte växer nått, får man väl tänka.
Hans hovar ar ju absolut inte för långa men jag har ändå lagt märke till att det växt ovanligt mycket nu.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 831
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 556
Senast: super
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 569
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 526
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp