Hovarna stinker!

Lycanthrope

Trådstartare
Min hästs hovar luktar verkligen illa! Det lossnar även lite smått från undersidan från bla strålen. Undrar om någon vet vad man kan göra åt detta och om det kan vara något allvarligt? Tacksam för svar!

En bra hovslagare som skär ur strålen och sedan behandla med att koka ur med Väteperoxid och stoppa in bomullstussar med Nelex, det gjorde vi med vår förra kallblodstravare och det blev bra så småningom.
Vår häst hade tidigare haft sulor med tjärdrev, men det blev ändå för tätt.
Sedan hade vi en "hovslagare" som inte skar rent strålarna vid skoning, så stålrötan blev liksom inkapslad, det spelade alltså ingenroll att vi kratsade hovarna, det märktes inte försen en flik av strålen började ramla bort!

Lycka till! :)

nelex finns inte som varunamn men lothagen är samma preparat. kankse inte riktigt men det verkar precis på samma sätt. fick det på recept nere i hbgs djursjukhus

Det blir ofta så på sommaren då de går i blött gräs & att det lossnar från strålen är att dom byter strålen.
Min häst har det så varje sommar men för säkerhetsskull kan du höra med hovslagaren..

jag tycker du ska kontakta hovslagare/veterinär, så du är säker på vad det är, och vad du ska göra åt det.. :)

Så har mina också blitt nu som det varit så vått ute. Jag gör rent och smörjer med teatree-hovolja innan dom får gå ut, tycker det börjar hjälpa lite.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 231
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18