Hovarna "plattnar"

G

gaah_70

Jag har en unghäst, som får allt plattare hovar.
Han har haft fina små fötter med kupiga sulor, men nu blir de bara plattare och plattare, och har blir alltmer öm och röd i hovarna.

Vad kan detta bero på? :confused:

Hästen är fin i hullet och blank i pälsen.
Han får en uträknad foderstat, med bra foderkvalitet.
Han är ute mycket och rör sig som en tok.(Inte öm i hagen, bara på grus)
Han verkas av en jätteduktig kille, som dock också står lite frågande till varför det håller på att kollapsa.

Han är som sagt i övrigt väldigt pigg, och uppvisar inga tecken på sjukdom.
Men hovarna ser inte alls bra ut!

Till saken hör att hästen varit väldigt dålig i magen mer eller mindre hela vintern. (Jag tror att jag har provat "allt" som finns på marknaden mot dåliga magar, men det ger inget resultat.)

Kan detta vara en orsak? Att systemet är ur balans?
Eller är det tecken på en bristsjukdom? (Fast då skulle han väl vara kass på fler sätt)
Eller kan han vara allergisk mot något? (Hur tar sig det uttruyck?)

Någon som har en teori, erfarenhet eller tips! :bow: (Börjar bli lite desperat, eftersom hovarna liksom behövs ...)

Sv: Hovarna "plattnar"

är han plattfot och ömfotad så kan det röda vara "blåmärken" en plattfotad häst har som regel lättare att få hovbölder eller stengallor. på vissa räcker det med vanliga skor, andra kan behöva skos med sula.

inget ovanligt alls, min ena är oxå plattfot (han är född så, mkt. fullblod i sig). fick sko honom långt innan han reds in, men sedan har inte hans plattfothet påverkat honom alls ;)

Skulle tro det är ärftligt. Har du kollat bakåt i några led hur dessa hästar haft det ? Min fd unghäst var lite plattfotad, hennes mamma var också plattfot, likaså mormor.

Hur ung är hästen ? Varför inte tex halvsko den om den är så öm ?

Han har haft fina små fötter med kupiga sulor, men nu blir de bara plattare och plattare, och har blir alltmer öm och röd i hovarna.

Som sagt - ärftligheten har i så fall kommit krypande på senare tid ...:smirk:
(Och åtminstone hans mor och far är inte plattfötter ....)

Han HAR haft jättefina hovar, men NU plattnar de och får blåmärken.

Jag kan så klart sko, men eftersom det är någon illvillig och obegriplig process som pågår, så botar jag ju bara symptomen med skor, inte orsaken!
(Desutom funkar han ju utmärkt i hagen, och är inte inriden annu, så ömhetsproblemet gäller bara till och från hagen. Ingen större orsak att sko,alltså. Såvida det inte minskar risken för hovbölder?)

Men HUR gammal är hästen ? Min hade också jättefina hovar från början, sedan började dom flyta ut litegrann. Vadå, orsaken kan ju helt enkelt vara att din häst har en tendens till plattfothet...och det visar sig nu. Vad spelar det då för roll att sko ? Är väl inget märkligt fenomen med en plattfotad häst. Varför måste allting vara en process ? Plattfotade hästar kan sällan gå utan skor..och det säger ju sig själv egentligen.

Att inte mor och far var plattfotad betyder ju inte att nån längre bak i ledet inte var det.

Men HUR gammal är hästen ? Min hade också jättefina hovar från början, sedan började dom flyta ut litegrann. Vadå, orsaken kan ju helt enkelt vara att din häst har en tendens till plattfothet...och det visar sig nu. Vad spelar det då för roll att sko ? Är väl inget märkligt fenomen med en plattfotad häst. Varför måste allting vara en process ? Plattfotade hästar kan sällan gå utan skor..och det säger ju sig själv egentligen.

Att inte mor och far var plattfotad betyder ju inte att nån längre bak i ledet inte var det.

:bow::bow:
MItt fullblod var extremt plattfotad när jag köpte honom, men med hjälp av kilsulor och sidokappor på skorna är han mkt bättre. Jag tycker absolut du ska sko din häst om han börjar bli plattfot! Annars innebär det bara onödigt lidande för din häst..

Prova att byta hovslagare. De skor och verkar på olika sätt, och kanske just din hovslagare inte är rätt för just denna hästen. Jag hade en hovslagare en gång som verkade så att framhovarna flöt ut på yttersidorna, mer för varje skoperiod. Han var utbildad men inte särskilt intresserad. Jag ryckte till slut loss skorna och lät henne gå barfota ett halvår, medan jag själv raspade så hovarna fick rätt form. Efter några månader hade hovarna skålat ur sej och blivit symmetriska igen. Sedan bytte jag hovslagare till en som var mer ambitiös.

Andra tips kan vara att gnugga kronranden lite varje dag, så att blodcirkulationen kommer igång. Då blodet försörjer bättre så blir hoven starkare. Kanske kan du ge stärkande fodertillskott också riktat till hov.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 588
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V