Hovarna, någon som kan ge mig råd?

T

toketossan

Min ponny har på senaste tid gått sönder lite i hovarna så jag har nu bestämt mig för att ge honom Biotin. Min fråga dock är varför dom går sönder? pratade med en som är väldigt kunnig inom detta och personen sa att det som jag ser i hovarna nu förmodligen "hände" för ett år sedan då det tar ett år för hela hoven att växa ut. Kommer det då ta ett helt år innan biotin ger verkan?

Sen tänkte jag också fråga.. min hovslagare "klipper inte tåspetsen" på min häst som jag ser att många andra hovslagare gör. Är det något speciellt syfte med detta och är det bra eller dåligt?
Har alltid haft hovslagare tidigare som klippt tårna och tycker nu de ser väldigt långa ut nästan hela tiden. Han skos och verkas var åttonde vecka men eftersom han inte "klipper av tårna" så tycker jag att det ser ut som om han behöver verkas om efter bara knappt två veckor och så ska det väl inte vara?

Tycker även att det naturliga blanka lagret på hovarna tycks försvinna på hans ena hov.. varför?

Mvh

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hovarna, någon som kan ge mig råd?

Det är så mycket som spelar in i anledningen varför en häst har dåliga hovar!

*hur hovslagaren verkar och skor
*foderstaten
*anlaget (precis som att vissa människor har jättestarka naglar och ett toppen hår)
*hur och var du rider, kvaliten på marken i dina hagar
*vinkeln på hoven

mm.

Det tar ett år för att hela hoven ska ha "bytits ut". Jag har inte sett några markanta skillnader efter biotin användning. Jag har gett enzion och fått ganska bra resultat. Men hur de verkar hoven är viktigt, samt att gå igenom hela foderstaten.

Vart hittar man enzion och hur använder man det?
aldrig hört talas om det innan :)

Jag rider mkt på grus och sandvägar men tar det lungt och sansat.
Hagarna håller sig torra och fina sålänge det inte regnar för mkt.

Vet du om det har någon speciell fördel/ nackdel att inte "klippa tårna"?
mvh

Själv tror jag inte på tilläggsprodukter öht, tex Enzion och biotin som snabba mirakelkurer. Det är ju fysiskt omöjligt att det skulle kunna påverka det redan utväxta hornet på hoven, lika lite som att tex. öljäst förbättrar mina nuvarande naglar. Att han fått sämre kvalite´t på hovarna beror snanare på det Thindra också har skrivit.
Dvs, foderstaten, allmäntillståndet, hur han har skotts, arbeatats på för underlag, och alltså inte det du nyligen gjort utan ett bra tag tillbaka. Skriver du dagbok, gå tillbaka och kolla om du kan hitta något i den. Att han går med för långa tår är inte bra för hästen. Det blir en onaturlig överrrullning för hoven i rörelse. Skulle gärna vilja se en bild på hur han står från sidan och hovarna.
/Asmo

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 027
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 601
Senast: super
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 580
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 349
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama