Hovarna blir aldrig bra!

Danielamolin

Trådstartare
Jag har ett islandshäststo född 02. Hon har så länge jag kan minnas haft dålig hovkvalité, men det har aldrig varit någonting som har varit skadligt för henne.
Nu har hovarna börjat spricka på framsidorna där sömmarna sitter så det resulterade i att vi helt enkelt fick plocka av henne skorna och låta henne stå ett tag. Jag gick igenom hennes fötter senast idag och på undersidan så "smular" hoven sönder. Det ser ut som att man skrapar bort mjöl från hoven mer eller mindre. Hon har även små hål som är lite djupare, väldigt små dock. Men det känns dumt att få in mer smuts i dom. Jag rengör varje dag med bakteriedödande och ger henne biotin. Kanske också ska tillägga att hon aldrig har varit sjuk på något sätt, inte ens varit halt.
Finns det någon som har liknande problem? Jag behöver också veta om någon har tips på vad man kan göra/ge hästen för att stärka hovarna. Jag börjar bli orolig.

/Daniela
 
Senast ändrad:
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Låt henne gå utan skor och använd bra ridboots som skydd när du rider ut och ge det lite tid och se om det hjälper med en skolös period. Tänk på väl uträknad foderstat, tex att proteinbehovet är täckt gör mycket för hovarna.
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

att hästen går barfota i perioder stärker ju hovarna på hästen så det är ju bra om hon kan gå barfota om hon inte sliter ner dem för hårt..
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Lånar tråden lite, har ett liknande problem med hovarna på ponnyn. Hoppas du inte blir för sur.

Vad har ni för erfarenheter av att ha barfotaboots i hagen? Ponnyn blir väldigt ömfotad när han trampat av sig skor och kan då knappt gå. Blir bootsen förstörda om de används i hagen?
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Hej. Det är väldigt mkt som kan ge dåliga hovar.
Hovslagaren kan verkligen ställa till det... Det är rätt svårt att se om hovarna är balanserade och korrekt verkade - är du osäker så ta hjälp av tex annan hovis.
Är hästen "balanserad" i resten av kroppen?

Fodret kan också ställa till det. Ett bra grovfoder är viktigast. har du ingen analys, så skicka in en - det lönar sig, och gör en balanserad foderstat.
Prova olika "hov tillskott", men det hjälper bara om hästen har en brist på något.

Har själv haft mkt hovproblem på min häst. Har också tagit av skorna, vilket varit mkt bra.
I vintras började jag ge grovfodret i ett slowfeeding nät, så han har fri tillgång. + började ge tillskott för magen (örter för magkatarr). Jag var rätt tveksam om det skulle ge något resultat - men nu ser man faktiskt att en annan (bättre) hov har börjat växa ner... så vi får väl se vad det blir för resultat om ytterligare ett par månader.
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Tack så hemskt mycket för alla svar! Det uppskattas!
De hovtillskott vi har använt hittills är Hoofbuilder (bäst av det vi testat), vanligt biotin och kiselkur. Grovfodret vi har är och har det aldrig varit några som helst problem med och har mer eller mindre varit felfritt hela vägen. Min hovis är även en gud i mina ögon och hennes hjälp och råd har varit det bästa. Fortsätt skicka in svar om ni känner för det! Kan aldrig bli för lite :)

Skogstokiga: Det är absolut inga problem! Lycka till :)

Fourlegs: Hon har varit ganska obalanserad tidigare, men vi fick ordning på det nu sista halvåret innan vi fick plocka av skorna nu. Har även hört att de inte ska gå på för mycket bete då det kan sköra ner hovarna, vet du någonting om det?
Hon har stått i 3 veckor nu ungefär och visar inga täcken på ömhet eller liknande, vilket är väldigt skönt. Kan vara jag som hetsar upp mig för mycket än vad som är nödvändigt också :P
 
Senast ändrad:
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Har du bilder på hur hoven ser ut (från sidan och sulan) så är det kanske lättare att komma med tips och råd?
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Att det smular under hovarna är helt naturligt och inget "problem". Rids hästen på hårdare underlag så slits det bort fort, går de på bete blir det kvar så man kan hitta det som du gjort. Skodda hästar sliter inte bort sitt så bra, det får hovis fixa.

Jag tycker att ditt problem låter hovis-relaterat. Om inte din hovslagare har några svar på varför hästen plötsligt börjat spricka i hovarna så skulle jag LÄTT provat en annan (utbildad och med bra ref) hovslagare titta på hästen.
Bara för att du tycker att nuvarande hovis är en gud behöver det inte betyda att hon är tillräckligt skicklig. Du är uppenbarligen ingen expert på hovar och kan därmed (kanske) inte avgöra hur väl hovis utför sitt arbete.
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Du borde smörja hovarna. Hästar som går skodda på bete bör skos om oftare än annars då hovarna växer mer på sommaren samt oftast torkar ut. De rör sig dessutom mkt mer (stampar) o sömmen kan böjas upp av allt trampande o de börjar röra sig i hålen.

Biotin ger sällan ngt resultat.Enzion eller steeljoint med dolomitkalk gör susen på de allra flesta.
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Det smuliga materialet är död sula som nöts bort helt naturligt, hästen behöver det inte längre. När man verkar kan man skrapa bort det om man vill för att se hoven ordentligt och för att hästen inte ska bli i behov av verkning direkt när den har nött bort den döda sulan (går snabbt). Speciellt när en häst är avskodd nyligt eller om man ändrar sättet att verka på så är detta normalt, inte ett tecken på dålig hovkvalite. Att hoven spricker i sömhålen är inte heller onormalt eller ett tecken på dålig hovkvalite. Att sömmarna är i hoven är däremot inte normalt för hoven.

För att få starka hovar så ska naturligtvis hästen ha mineraler och rätt mat dvs bara grovfoder om det är möjligt, och så lite socker som möjligt. Men tyvärr så är det så att rörelse är av störst betydelse och då menar jag korrekt rörelse. Hästen ska landa med trakten först för att det är där den har stötdämpningen, inte i tån. Landar hästen med trakten först och rör sig mkt (gärna fördelat på hela dygnet) blir hovarna starka (naturligtvis efter individens förutsättningar). Detta gäller dock inte järnskodda hästar eftersom de oftast inte sätter ner trakten först vilket gör att hela hästen belastas fel. Men det spelar liten roll för dessa hästar för även om de traktlandar så är stötdämpningen satt ur spel pga av att de landar på hovar som är delvis fastlåsta i järn vilket ger enorma vibrationer mot underlaget.

Det finns idag jättebra sätt att skydda hovar utan att järnsko den. Järnskodda hovar blir aldrig bra men det är ett jättebra sätt att dölja hovproblem och att få dom.
 
Senast ändrad:
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Källa på det?

Du framstår faktiskt inte som så kunnig när du kommer med sådana påståenden :crazy: naturligtvis finns det massor av skodda hovar som mår toppen, jag har sett många.

Jag föredrar själv att hålla hästen barfota om det går, men att påstå att alla skodda hovar mår dåligt är väl att ta i lite :p
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

). Detta gäller dock inte järnskodda hästar eftersom de oftast inte sätter ner trakten först vilket gör att hela hästen belastas fel. Men det spelar liten roll för dessa hästar för även om de traktlandar så är stötdämpningen satt ur spel pga av att de landar på hovar som är delvis fastlåsta i järn vilket ger enorma vibrationer .

Då tycker jag att du skall kolla på hur en/flera rätt skoda hästar och se hur den sätter ner hoven och ta en titt på en använd sko där ser man på trakterna på skon att hoven rör sig i trakterna även med skor på så fastlåsta nej om det inte är ett sjukbeslag där man vill föhindra rörelser i hoven.

Själklart skall hästar gå barfota om möjlig.
Har själv 1utan skor 1med skor fram och 1med skor runt om.
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Gav min arab Enzion kommer inte ihåg om jag gav en el två omgångar när han hade lite dålig kvalitet på hovarna.

Han har än idag 6-7 år senare kanonkvalitet på hovarna.
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Har hästen för låg trakt landar den sällan med trakten först- vilket alternativverkade hästar brukar ha.

Vibrationer uppstår bara om skon glappar- Tänk- ta i stämgaffeln o vibrationerna upphör. Det är dessutom en hel del skillnad på konstruktionen.

En plattfotade hästs hov expanderar för mkt- överspänning o skon hjälper den att hålla ihop hoven.
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Strunt, det går alldeles utmärkt att sko en häst så den landar med trakten först, det beror ju på hur man verkar den.
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Troligen ytterligar ett fantastiskt O.L påstående. Läst exakt samma sak på facebook igår.

Säger som Centaur, strunt! Klart det går att sko så den sätter ner foten korrekt.
 
Sv: Hovarna blir aldrig bra!

Jag har gett Enzion till en häst med dålig hovkvalitet och tyckte att det förbättrade hans hovar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp