N

NiitSirK

När man kratsar hovar på en del hästar så får man ibland med sig lite vitt "gojs" (bra ordval va? ;) ). Varför blir det så?

Och vad är Bärrandsröta? Hur ser man att hästen har det?

MVH / Kristin

Sv: Hovar...

Det vita smuliga är inget att oroa sig för om du inte börjar gröpa ur hoven...
Bärrandsröta kan vara svårt att upptäcka, men det blir lite svarta prickar i kanten på hoven. Om du hittar en liten sån svart kan du gröpa ur försiktigt och hälla lite Thrushbuster i hålet. Hovslagaren brukar använda en söm när hon gröper ur för det är oftast ganska trångt. Oftast är det hovis som upptäcker det vid verkning.

Eller så tar du gentianablått.
Thrushbuster innehåller formaldehyd (cancerframkallande) och har inte lust att hantera det i nån större utsträckning eftersom jag nu har hålvägg på shettisen och måste pyssla med det flera gånger i veckan.
Sen kan det ju inte vara ypperligt att hälla de på hästen då heller.

Det vita smuligaär helt enkelt "död"sula, ytskiktet förnyas underifrån, på oskodda hästar som har större mark-kontakt med sulan slits det bort naturligt, på skodda hästar putsar man bort det i samband med verkning.

Bärrandsröta eller white line disaece (wld) är ett angrepp av en anearob(kräver syrefattig miljö) microorganism, den bryter ner lamellranden som dör och svartnar, även en frisk lamellrand svartnar i ytskiktet pga en naturlig celldöd, detta gör att wld är svår att upptäcka utan att man avlägsnar ytlagret på bärranden (ytterkanten på sulan, lamellranden och vitalinjen) vid ett "rötangrepp" ser man tydligt att det svarta fortsätter djupare in i hoven än bara ytskiktet.
Den i mitt tycke effektivaste behandlingen är tjära, vilket är både bakteriedödande och rent kemiskt fungerar som ett "membran" som klarar att hälla väta och smuts borta men släpper igenom syre, och syre är det mest effektiva vapnet i kampen och mest vänligt mot hästen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
411
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 011
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?