M

montgomery

Min ponny har torra hovar. Nån som har tips på hur man får de lite fuktigare? Jag brukar vattna de med slang eller ta på vatten med en svamp men de hjälper inte så hemskt mycket....

Han har även lite bärrandsröta, hovslagaren sa att det inte va nåt farligt, men jag tänkte att nu när han är av med skorna att jag skulle göra nåt åt det så det. Igår rengjorde jag ordentligt och tog bort det "svarta" och tog på lite jodopax. Kan jag göra så eller finns det andra saker som är mycket bättre?

:)

Vatten är positivt för hoven, men för att få effekt krävs ett längre bad. Tex att hästen står i vatten 20-30 minuter med hovarna, annars har du fuktfiltar som lägges i vatten och sen sätts på hoven tex över natten i box.

Jag brukar också komplettera genom att smörja kronranden med en fet salva, i vårat fall används Alosin. Då ökar man hovens förmåga att suga fukt, samt bibehålla den längre i hornet.

Man kan fukta den renmockade bädden litegrann så suger inte det torra ströet ur fukten ur hoven utan tillför fukt i stället.
Filtboots över natten är också bra. Generellt att se till att hovens omgivning är så fuktig som möjligt.

När det gäller bärrandsröta så är "rengör strålen" (tidigare Thrush Buster) bra att droppa på, men inte mer än en gång i veckan!

Thrush Buster är bra till bärrandsrötan. Om du har fått början till hålvägg kan du dreva med tjärdrev i håligheterna. Jag fick rekomendationen att använda kallpressad rapsolja till hästarnas hovar, det hjälper tydligen när de har för torra hovar 2-4 dl i veckan (i maten)

Okej, var kan man köpa alosin? Han går ute dygnet runt nu så de är ju förhoppningsvis lite fuktigare om nätterna så han får lite vatten.... :)

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 761
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 206
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Vi har för ett tag sedan fått hem en ponny. Tidigare ägare sa att hästen behöver skos var 8 vecka, men nu har det gått sju veckor...
Svar
9
· Visningar
1 566
Senast: Dessie2010
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka