Tagelsnowflake

Trådstartare
Hej tänkte bara kolla vad ni tror.
Tar hand om en ponny åt ridskolan, hon kom hit för en vecka sedan och blev skodd bara någon dag innan. Men tycker att det luktar illa om hovarna och de är typ möjliga.. vad tror ni det är? Ska jag ringa hit en hovslagare? Ej öm eller något utan det är bara att det luktar lite illa och framhovarna mjölkar när man krafsar

Bifogade filer

• IMG_20200623_134858.webp
    IMG_20200623_134858.webp
    134,3 KB · Visningar: 252
Hej tänkte bara kolla vad ni tror.
Tar hand om en ponny åt ridskolan, hon kom hit för en vecka sedan och blev skodd bara någon dag innan. Men tycker att det luktar illa om hovarna och de är typ möjliga.. vad tror ni det är? Ska jag ringa hit en hovslagare? Ej öm eller något utan det är bara att det luktar lite illa och framhovarna mjölkar när man krafsar
Måste bara fråga vad det är för ponny?
Låter som strålröta.

Luktar illa är ett vitt begrepp. Alla hovar luktar lite illa/ mindre gott när man kratsar om man är inte är så van. Om hästen är skodd för drygt en vecka sen borde hovslagaren upptäckt det. Men som sagt svårt avgöra på en liten bild
Håller inte riktigt med. Hoven ska inte lukta illa. Sitter det gammalt bajs osv kvar luktar det såklart men en ren hov ska inte lukta illa.

Är du orolig ring till en hovslagare och börja med att rådfråga.

Personligen tycker jag hovar luktar riktigt illa :wtf: Hundarna håller dock inte med :D

Anledningen till att jag frågar om vad det är för ponny är att det lilla du sagt stämmer in på ponnyn jag nyss sålt. Om det är samma var det mer än en vecka sedan den skoddes och var då helt frisk i hovarna.

Det är möjligt att det är byte av sula. Hovslagaren vet , ring honom.

De byter sula bland. Speciellt om de gått barfota så syns det tydligt. Det betyder att hoven och framförallt strålens mekanik fungerar. Obs kontakta din hovis om det är något annat.

Du kan spraya med äppelcidervinäger om du misstänker att det kan finnas röta, billigt och enkelt, dödar svamp och gör så det inte vill växa där. Att sulan mjölar sig på en skodd hov är för att den inte exfolierar som den ska iom skon :) Annars skulle jag rekommendera Sole Cleanse från Redhorse eller Silvertrasol om du vill köpa något ”riktigt”.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 064
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 563
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
720
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Kattraser bomba mig med info