Hovar som spricker

P

Pluppen

Hejsan!

Min systers islandshäst har ett problem. Hans hovar är så tunna, så när han ska skos spricker det och så. Nu har han skor fram med brodd och inga skor bak för att det har spruckit så mycket och hovslagaren sa det att det bästa han kunde göra var att låta hästen få vara utan bakskor i 8 veckor. Så de har en chans att växa tills sig :) Men nu till min fråga, kan man ge hästen någon speciell mat eller så, för att inte hovarna ska spricka så mycket eller/och något som gör att dom blir hårdare?

Jätte tacksam för svar! :bow:

Sv: Hovar som spricker

Jag tror några hade på gröngröt på Fregnas hovar för att de skulle växa till sig. De har nog aldrig varit så snygga.
Man drar lite vid kronranden och sen växer det på :D
(Jag har gröngröt mot gallor, sår och andra saker. Skitbra! Verkligen!)

Tipsar om http://www.alyose.se :)

Enstaka fodertillskott hjälper för det mesta inte, men en väl balanserad foderstat är A och O. All förändring som ska visa sig i hov/horn kommer att ta tid. Full utväxt har man inte förrän efter ca 9-12 månader.

Som boj säger så funkar inte fodertillskott som säger sig vara bra för hovarna inge vidare. Såsom biotin och andra hovproduktet som säljs. Bortkastade pengar! Hovfett är heller inge bra att smörja på.

Gautis hovar var sprickiga förut också och gick sönder när det är som lerigast och torrast på sommaren.

Det som har fungerat super med Gautis hovar (även fast andra inte håller med om att det funkar) är att blöta hovarna i en balja och låta dom stå och suga in vatten. Efter det så har jag penslat på hovolja på hoven för att stänga vattnet inne i hoven så att det inte bara dunstar bort. Nu har Gauti fina hovar igen! :) Detta råd har jag fått ifrån flera hovslagare och det har visat sig fungera jättebra, så kan vara värt att prova i alla fall :idea:

Vår ena islandshäst gick utan bakskor och reds sparsamt under betesperioden i gruspaddock i ca 8 veckor. och det gjorde hans hovar mycket bättre, hovarna har tidigare alltid varit trasiga nu helt bra inga sprickor. Våra hästar får ett bra hö och endast en "näve" Kraft grund och morötter som godis.

Nu är sanningen den att det inte enbart handlar om foder, även om den biten är oerhört viktig så räcker inte den hela vägen ut. Att få en bra hö är ju grunden för en välmående häst, dessvärre är det så att när hästen måste skos av och vila sina hovar bör man fundera lite över varför. Min erfarenhet är dessvärre den, att det handlar om hovvården i övrigt dvs den som verkar/skor hästen.:crazy:

Precis som Boj säger så är en bra hovslagare väldigt viktigt också. Gautis hovar gick sönder massor och tappade skor hit och dit med en tidigare hovslagare.

Som boj säger så funkar inte fodertillskott som säger sig vara bra för hovarna inge vidare. Såsom biotin och andra hovproduktet som säljs. Bortkastade pengar! Hovfett är heller inge bra att smörja på.

Gautis hovar var sprickiga förut också och gick sönder när det är som lerigast och torrast på sommaren.

Det som har fungerat super med Gautis hovar (även fast andra inte håller med om att det funkar) är att blöta hovarna i en balja och låta dom stå och suga in vatten. Efter det så har jag penslat på hovolja på hoven för att stänga vattnet inne i hoven så att det inte bara dunstar bort. Nu har Gauti fina hovar igen! :) Detta råd har jag fått ifrån flera hovslagare och det har visat sig fungera jättebra, så kan vara värt att prova i alla fall :idea:

På spanska ridskolan i wien gjorde dom ett försök med biotin. Synligt bättre resultat efter 6 månader av biotintilskott i foder, betydligt bättre hovar efter 1 år.

Jamm, de e nog bara o ge kusarna med dålig hovkvalitet biotin o extra e-vitamin tillräckligt länge!!

Biotin är en form av B-vitamin närmare bestämt B8, något som hästen själv tillverkar i sin kropp när hälsan är god som den blir vid en balanserad foderstat.;)

Biotin är en form av B-vitamin närmare bestämt B8, något som hästen själv tillverkar i sin kropp när hälsan är god som den blir vid en balanserad foderstat.;)

:bow: Biotin är dessutom dyrt att köpa och hålla på med så länge.

Steel Joint funkar väldigt bra. Många hästar i vårat stall som har haft knackliga hovar har fått jättebra hovar av Jointen.

Om hästen har dålig hovkvalitet är det väl inget fel på att försöka hjälpa hästen så gott det går. Det är precis som med oss folk, vissa har starkare naglar naturligt, o andra inte! Så det kan indikera tydligt på att hästen inte pruducerar tillräckligt med biotin själv, eller får det genom det han äter.

Biotin är dyrt, det kan jag hålla med om, men det var inte det som de handlade om, utan vad man kan göra för sin guldklimp om den har dåliga hovar!! 15mg per dag kan spara en massa besvär i framtiden, och många ger ju sina hästar kraftfoder en gång om dan i vilket fall som hellst, så det är ju inget stort problem egentligen!

"No hoofs -No Horse"

Senast ändrad av en moderator:

Jag har gett Enzio till min häst i ett år, och gissa om det har blivit skillnad:love: Helt troligt vad det har fungerat bra.
Har inte ändrat på något annat. skott som vanligt var 6 vecka och har haft i stort sett samma foderstat i alla år jag haft honom.

Jag bara måste tro på att det beror på Enzio, fast det funkar säkert inte på alla hästar... Vilket tillskott gör det?

* Jenny *

Med risk för att låta enfaldig och tjatig, man har långt mycket mer igen om man ser över hästens foderstat. Nu pratar vi om ett B-vitamin som hästen normalt sett producerar själv vid ett bra näringsintag, i förlängningen kommer det flera saker i bakvattnet och inte enbart hovar. Mage, muskler mm påverkas i allra högsta grad.

Så jag fortsätter med tjatet, eftersom man vet att många islandshästar faktiskt har ett undermåligt intag genom näring i många fall. Istället för enstaka fodertillskott, se över foderstaten i sin helhet eftersom den med stor sannolikhet brister någonstans eller så finns bristen i den hovvårdare man anlitar.

I en välbalanserad foderstat är det oftast så att man inte bara ger hö. Utan oxå kraftfoder, extra mineraler etc. Visst är det fantastiskt om 6 kg hö om dan vore tillräckligt för hästens behov, tyvärr är det oftast långt från verkligheten! Eftersom islandshästen är en ras som har en fantastisk förmåga att spara hull så blir det ju ofta så att den får inte lika mycke hö som den förmodligen skulle äta i naturen. Även när en häst går på bete är det inte säkert att det finns tillräckligt med mineraler och vitaminer i betet för att täcka alla behov.

Oj, men nu är det nog fel människa du diskuterar foder med. Finns det någon här på islandshäst som kan det bättre än Boj, jag undrar det ja?:confused:

Ett kavlitativt hö/grovofder är A och O för alla hästar, men jag skulle säga att det kanske kan vara ännu viktigare för en islandshäst med deras speciella behov och matsmältningssystem. Går hästen enbart på ett bra grovfoder, så kan ju mineraler vara ett tillskott men kanske inte ens nödvändigt.

Eftersom islandshästen är en ras som har en fantastisk förmåga att spara hull så blir det ju ofta så att den får inte lika mycke hö som den förmodligen skulle äta i naturen.

Den sparar hull när balansen i foderstaten blir fel, oftast för högt intag av Mj och litet intag av smrp. Vänd på steken istället, var sparsam med Mj på en häst som lätt sätter hull, öka istället intaget av smrp te x genom en förstärkning av grovfoder. Det vi pratar om att hästen lätt sätter hull beror på våra egna felaktiga insatser, inte att hästen enbart har ett genetiskt beting för det. Jag kan även tycka att det ankommer på oss hästägare att ställa krav på foderleverantören också, utan krav kommer det inte att finnas så mycket kvalitet på grovfoder utan många leverantörer satsar på kvantitet istället. Det ger sämre värden i fodret, inget vi hästägare ska sträva efter.

Senast ändrad:

Går hästen enbart på ett bra grovfoder, så kan ju mineraler vara ett tillskott

Vad skönt att vi är överrens!

Så vill jag påmnna om att salt är en mineral som jag hoppas alla hästar har fri tillgång till!:)

Du får gärna utveckla det här med gröngröt! Strök ni bara på det på kronranden? Inte massera in det eller så,bara la på? Kanke vore värt att prova :)

Hej, jag var i ett stall innan varav en av de äldre hästarna hade dåliga hovar att de frasades lätt sönder så ägarinnan gav hästen Biotin men det fungerade inte alls. Så hon blev trött på att hästen tappade sina skor så hon testade en annan hovslagare där de testade andra metoder så som att varmsko hästen och laga sprickorna med ngt slags "spackel" det fungerade bra i en början och hovarna började att växa ut och nu behöver de inte "spackla" honom utan bara varmskor.

Kan ju även till lägga att denna häst inte står på box utan går på lösdrift!

Sedan funderade jag om man inte kan testa de skor som ser ut som människo skor åt hästen ett tag tills hoven växt ut eller vad säger ni?

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 655
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 213
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 544
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA