Hovar som bara går sönder!

B

_belliisen_

Min kompis tog av sin hästs skor i vintras för att hon hann ändå så inte med att rida honom. Men sen dess har bara hovarna blivit sämre och sämre. Han ömmar jätte mycket och hovarna är jätte torra och mjuka, det lossnar stora flikar. Och dom växer nästan ingenting.
Hovslagaren sa att ibörjan kan dom bli dåliga när man tar av skorna men sen så blir det bättre. Men han har inte blivit bättre å det har gått nästan5 månader sen dess.
Är det någon som har något tips vad man kan göra för att hovarna skall växa och bli starkare? Hans hovar smörjs in med hovsalvan Equidera några gånger i veckan också äter han något tillskott som skall göra hovarna starkare, jag komer inte ihåg vad det heter men de börjar på B .
 
Sv: Hovar som bara går sönder!

Här är jag övertygad om att du på ngn hemsida kan finna svaret.
http://www.friskahovar.se/
http://www.hovvardsforbundet.org/
http://www.hovvardsforbundet.se/

Jag är övertygad om att allt det onda uppkommit genom att den en gång varit skodd och att den anlitats av hovslagare. Dom e makalösa på att inte veta vad dom håller på med och har varken utblidning eller förståelse för naturliga hovar.

Ett tips är att du omgående tar kontakt med en äkta hovvårds verkare så löser sig säkert allt, och vad ni än gör sätt inte på skorna igen då det är direkt dödligt för hästen. Ta det bara lite lungt, inom ett par år med rätt förutsättningar så konmmer den glatt galoppera på stenhårda grusvägar 4 mil om dagen/sju dagar i veckan.

Lycka till.
 
Sv: Hovar som bara går sönder!

Om JAG skulle behöva välja mellan dig som hovslagare eller en hovvårdare så skulle hovvårdaren få göra jobbet, helt klart. Din j-la attityd alltså...

Svara på frågan istället!
 
Sv: Hovar som bara går sönder!

_belliisen_ skrev:
Min kompis tog av sin hästs skor i vintras för att hon hann ändå så inte med att rida honom. Men sen dess har bara hovarna blivit sämre och sämre. Han ömmar jätte mycket och hovarna är jätte torra och mjuka, det lossnar stora flikar. Och dom växer nästan ingenting.
Hovslagaren sa att ibörjan kan dom bli dåliga när man tar av skorna men sen så blir det bättre. Men han har inte blivit bättre å det har gått nästan5 månader sen dess.
Är det någon som har något tips vad man kan göra för att hovarna skall växa och bli starkare? Hans hovar smörjs in med hovsalvan Equidera några gånger i veckan också äter han något tillskott som skall göra hovarna starkare, jag komer inte ihåg vad det heter men de börjar på B .

Är det biotin han äter?
Prova med att smörja in Torsklevertran på hovarna, det luktar apa, men är suveränt! Jag fodrar även med Steel-joint vilket är bra för hovarna och lederna samt pälsen. Min häst har för övrigt inga problem med hovarna, men jag gör detta ändå i förebyggande syfte.
 
Sv: Hovar som bara går sönder!

Har hon bara tagit av skorna och sen inte gjort nåt mer ? Menar, har hon inte ens raspat med jämna mellanrum utan bara väntat in hovis vid vanliga verkningen ? Givetvis måste man ju hålla efter en barfotahäst så den inte fläker upp sina hovar. sen skulle då inte jag dra av skor på vintern...hellre sommaren då underlaget är mjukt och övergången blir smidigare.
 
Sv: Hovar som bara går sönder!

Åhh...jag älskar ironi.:D :rofl: :D :rofl: :D
Tyvärr uppskattar inte alla det här.:smirk:
(Ska läsa ALLT senare, måste till jobbet nu.)
 
Sv: Hovar som bara går sönder!

Menar du att den rids nu?
Eller klarar den inte ens av att gå i hagen?
 
Sv: Hovar som bara går sönder!

Adrenochrome skrev:
Har hon bara tagit av skorna och sen inte gjort nåt mer ? Menar, har hon inte ens raspat med jämna mellanrum utan bara väntat in hovis vid vanliga verkningen ? Givetvis måste man ju hålla efter en barfotahäst så den inte fläker upp sina hovar. sen skulle då inte jag dra av skor på vintern...hellre sommaren då underlaget är mjukt och övergången blir smidigare.

Hovslagaren har kommit och värkat hovarna så fort det har behövts, och hon har skött om hovarna med.
 
Sv: Hovar som bara går sönder!

Virre skrev:
Är det biotin han äter?
Prova med att smörja in Torsklevertran på hovarna, det luktar apa, men är suveränt! Jag fodrar även med Steel-joint vilket är bra för hovarna och lederna samt pälsen. Min häst har för övrigt inga problem med hovarna, men jag gör detta ändå i förebyggande syfte.

Ja det var nog så det hette :idea: Vart kan man köpa Torsklevertran och Steel joint? Skall man ta ett av dem eller både och?
 
Sv: Hovar som bara går sönder!

Seppo skrev:
Om JAG skulle behöva välja mellan dig som hovslagare eller en hovvårdare så skulle hovvårdaren få göra jobbet, helt klart. Din j-la attityd alltså...

Varför så upprörd??? Det avslöjar ju bara att du redan har en hovvårdare som får göra jobbet.

Nu svar till belliisen:

Torsklevertran kan köpas på Apoteket, Fodertran som är likvärdigt fast bättre finns på Granngården eller Odal eller Lantmännen eller vad fasen det nu för tiden heter.

Steel Joint finns i välsorterade foderbutiker likväl Enzion som är en liknande produkt fast på vissa hästar bättre. Får man inget bra resultat med den ena produkten inom sex-sju veckor så kan man prova att byta. Och ja du kan använda båda samtidigt.

Låter detta krångligt och lite tveksamt utifrån resultatet så kan du i stället anlita en hovvårdare, billigare blir det inte men dom lämnar garanti på en markant förbättring och totalt oömma hovar inom ca två-tre år utifrån sin marknadsföring.
 
Sv: Hovar som bara går sönder!

Ahaa nu fattar jag att du bara är ironisk:rofl: :o
Började fundera över denna plötsliga vändningen. Men det är en hel del sanning bakom din ironi faktiskt:crazy:
 
Sv: Hovar som bara går sönder!

_belliisen_ skrev:
Ja det var nog så det hette :idea: Vart kan man köpa Torsklevertran och Steel joint? Skall man ta ett av dem eller både och?

Torsklevertran köper du i dunk på Granngården, Steel-Joint kan du beställa från deras hemsida www.steel-joint.se där kan då även läsa vad det är du stoppar i din häst.

Jag använder både och men det kan räcka med tranet.
 
Sv: Hovar som bara går sönder!

hovis skrev:
Varför så upprörd??? Det avslöjar ju bara att du redan har en hovvårdare som får göra jobbet.

Nix, ingen hovvårdare här inte! Dock en mycket duktig och SERIÖS hovslagare som hör och häpna...även verkar min pensionerade barfotahäst!
 
Sv: Hovar som bara går sönder!

Bara undrar om hovarna var ok innan, när den var skodd?
Och om så,
Varför låter hon inte hästen blir skodd igen då?
Om det uppenbarligen inte verkar fungera barfota?
*Bara en undran*
Hästen verkar ju tydligen inte må bra av det iaf...
Visst kan det ju ta tid, men om nästan ett halvår gått så kanske man kan fundera på om det är värt det? För hästens skull..

Alla funkar faktiskt helt enkelt inte barfota..
 
Sv: Hovar som bara går sönder!

Magnum skrev:
Bara undrar om hovarna var ok innan, när den var skodd?
Och om så,
Varför låter hon inte hästen blir skodd igen då?
Om det uppenbarligen inte verkar fungera barfota?
*Bara en undran*
Hästen verkar ju tydligen inte må bra av det iaf...
Visst kan det ju ta tid, men om nästan ett halvår gått så kanske man kan fundera på om det är värt det? För hästens skull..

Alla funkar faktiskt helt enkelt inte barfota..

Ja innan hon tog av skorna så var hovarna bra:) .
Hon skulle skott han sist hovslagaren var där men de fanns inget att sko i för hoven hade knappt växt något :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 583
Senast: super
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 041
Senast: Marvin
·
Hästvård Min häst har alltid haft väldigt bra hovar för sin ras (halvblod/fullblod) men senaste tiden har de blivit riktigt dåliga och det verkar...
Svar
17
· Visningar
3 895
Senast: Centaur
·
Hästvård Gammelman fick en otäck hovböld som vi var in på klinik och öppnade förra Fredagen. Veterinären gipsade sen hoven,och sa att han bör ha...
Svar
2
· Visningar
876
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp