Hovar - finns det något som hjälper?

Pathmaker

Trådstartare
Hej!
Har rullat runt i flera trådar nu och letat efter information men vill ändå se om det finns mer info att få eller någon info som är mer uppdaterad!

Finns det något som faktiskt hjälper hovarna att må bättre?
En balanserad foderstat kommer någon säkert tjata om och det förstår jag att det är viktigt.
Men den riktiga frågan är om det finns ett tillskott som hjälper, en behandling eller vad som helst!

Jag har själv prövat biotin (tyckte inte att det hjälpte, läste runt och fann att mina misstankar var korrekt :mad:)
Och kisel fick vår "nya" häst med när vi köpte honom.
Var inte direkt imponerad av det heller, men verkade funka bättre än biotin.

En tee tre oil jag köpte på ullared för några år sedan (med en massa andra vettiga grejer i) är det enda som gett bra resultat, för min del.

Men jag undrar ändå, finns det något tillskott överhuvudtaget som faktiskt fungerar?

Sv: Hovar - finns det något som hjälper?

Jag med min ringa erfarenhet tror faktiskt inte det.

Om hästen har sina behov uppfyllda så hjälper det inte med tillskott.

I min värld gör det inte det, eller det finns inga mirakelmedel/quickfix som råder bot på kassa hovar.
Jag har en häst med mycket problematiska framhovar som troligtvis blivit förstörda eller mixtrade med alldeles för mycket tidigare i hans liv (fd travhäst) eller verkad och skodd av dålig hovslagare en längre tid som orsakat så pass långvarig skada.

Jag vet inte hur många olika slags mirakelmedel mot friskare, starkare, finare hovar jag testat. Hur mycket jag än försökt har inget botat hans sköra hovar.

Utan numera tror jag stenhårt på att en bra bit på vägen är välmående häst i optimal miljö, korrekt foderstat och korrekt skötta hovar av duktig, utbildad hovslagare även om dålig hovkvalitet säkerligen kan vara ärftligt också till viss del.
Samt har jag i åtanken att hovar som missköts någon gång under hästens liv, kan vara oerhört svåra att få bukt med senare så hur hästens hovar sköts tidigt i livet tror jag även är väldigt avgörande.

Senast ändrad:

Se till att hästen får tillräckligt med protein och att mikromineralerna är balanserade. Oftast fattas det massa zink och koppar och det behövs för att bygga starka hovar.

Biotin kan hjälpa men du måste ge minst 20 g per dag (till normalstor häst).

Rapsolja och bra verkning har funkat bra här. Min gamla gubbe har haft mycket dålig hovkvalité, mycket sprickor både på kanterna och mitt på hoven, lätt för strålröta m.m.

Smörjer på rapsolja (akta dock kronranden då hovarnas egna fuktproduktion förstörs om du smörjer på där) vid behov. Brukar vara med några dagars mellanrum då hovarna håller sig fina med detta fett rätt länge. Detta brukar ajg enbart behöva göra sommartid numera.

Verkningen är också väldigt viktig och att hästen blir skodd på rätt sätt. För flera år sedan bestämdes skoning/verkning mellan veterinär och hovslagare. Inga tappskor, bättre gång och ställning, inga inflammationer i benen efter det. Varit guld värt. Min lägger vi också ut rätt mycket av skon på då han har runda hovar som gärna vill flyta ut.

Är strålröta eller annan skit påväg så tar jag lite jodopaxbad på undersidan av hovarna. Funkat bra att driva bort sånt.

Ska inte säga att detta funkar för er, beror på hästen. Kan dock säga att tillskott inte fungerat här. Är det inget inre problem vad gäller brister så är det bara yttre hjälp som behövs. Att ha i åtanke är att vissa har kassa hovar naturligt och behöver extra hjälp utifrån då det inte går att påverka vad gäller kosten.

Lycka till!

Bra mat, tillräckligt med protein - tänk på att betet blir proteinfattigt på hösten.
Tillräckligt med de mineraler och vitaminer som behövs.
Vid problem så kan man behöva analysera och räkna även på mikromineralerna.

Och så en balanserad skoning/verkning.
Hovar i obalans går sönder.

Och så sist men inte minst, lagom med motion.
Varken för litet eller för mycket.

Ska tillägga; mina hästar har 10/10 hovar. Alltså så bra som dem ska vara :) Penslar dem då och då bara för att det behövs ibland. Och tjärar när det är för blött ute.
Var mest bara nyfiken på om några tillskott faktiskt hjälpte :p

Hade tidigare fullblod med lite dåliga hovar, testade Enzion och det blev stor skillnad. Även syrran testade det på sitt halvblod som hade ännu sämre hovar och även för dom blev det mycket bättre.

Jag tror att i de fall tillskott hjälpt, så har det funnits en brist hos hästen.
Och det är väl säkert inte ovanligt. Men dåliga hovar på en häst i balans (och i övrigt korrekt skött) är nog helt enkelt medfött.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 601
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 524
Senast: Calmiche
·
Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 916
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 069
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama