C
cassy
Är det ok att ta hö och sen låta hästarna beta resten av säsongen och sen ta hö året därpå?Med tanke på parasiter,menar jag.
Nån som vet?
Nån som vet?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det ok att ta hö och sen låta hästarna beta resten av säsongen och sen ta hö året därpå?Med tanke på parasiter,menar jag.
Nån som vet?
Det är inga som helst problem att ta hösilage heller, gör så vartenda år med sommarhagarna, alltså tar en skörd hösilage innan vi släpper hästarna som sedan går där långt in på hösten. När hästarna flyttat över till vinterhagarna så får man gå över hagarna och mocka de värsta toaletterna, nu har vi fördelen att ha mkt fåglar här och hästar som äter hel havre vilket innebär att fåglarna hackar sönder i stort sett alla högarna som blir. Klipper ner ratorna och finns behovet så kör vi över dem med en liten pinnaharv för att ytterligare finfördela ev gödsel. Efter regn och snö under vintern så finns inget kvar på våren när det är dags att slå och dessutom slår vi alltid med hög stubb vilket gör att vi inte en enda gång på dessa 7 år vi gjort så fått en enda gödseltolle i balarna. Aningen mindre blir det på de betade vallarna men inte stor skillnad mot de vi har obetade, ifjor fick vi faktiskt också bättre analysvärden i de betade än på det andra (trots skörd samma dag, allt är insått samtidigt med samma vallblandning och gödslat exakt likadant på våren).
Helt parasitfria håller sig sommarhagarna också så det är ju ytterligare ett plus i kanten för den varianten.
Öhhh....
Så gör ALLA jag känner.
Är man rädd för att hästarnas gödsel ska komma med i balarna så kan man köra över vallen med en sladd av något slag så man sprider ut gödningen och den försvinner ner i backen ganska omgående.
/M