Hövall-bete-hövall igen

C

cassy

Är det ok att ta hö och sen låta hästarna beta resten av säsongen och sen ta hö året därpå?Med tanke på parasiter,menar jag.

Nån som vet?;)

Sv: Hövall-bete-hövall igen

Inga problem om man tar torrhö. Inte lika bra om man tar hösilage eftersom man helst inte vill ha med träck i dom inplastade balarna.

Är det ok att ta hö och sen låta hästarna beta resten av säsongen och sen ta hö året därpå?Med tanke på parasiter,menar jag.

Nån som vet?;)

Om du tar HÖ är det jättebra! På köpet får du näst intill parasitfritt bete eftersom du bränner sönder all skit efter du tagit bort höet från vallen.

Mindre hö får du året efter sägs det om man efterbetat eftersom hästarna betar så nära.

Bra!Tack då vet jag.Då gör vi som jag trodde.:)

Det är inga som helst problem att ta hösilage heller, gör så vartenda år med sommarhagarna, alltså tar en skörd hösilage innan vi släpper hästarna som sedan går där långt in på hösten. När hästarna flyttat över till vinterhagarna så får man gå över hagarna och mocka de värsta toaletterna, nu har vi fördelen att ha mkt fåglar här och hästar som äter hel havre vilket innebär att fåglarna hackar sönder i stort sett alla högarna som blir. Klipper ner ratorna och finns behovet så kör vi över dem med en liten pinnaharv för att ytterligare finfördela ev gödsel. Efter regn och snö under vintern så finns inget kvar på våren när det är dags att slå och dessutom slår vi alltid med hög stubb vilket gör att vi inte en enda gång på dessa 7 år vi gjort så fått en enda gödseltolle i balarna. Aningen mindre blir det på de betade vallarna men inte stor skillnad mot de vi har obetade, ifjor fick vi faktiskt också bättre analysvärden i de betade än på det andra (trots skörd samma dag, allt är insått samtidigt med samma vallblandning och gödslat exakt likadant på våren).
Helt parasitfria håller sig sommarhagarna också så det är ju ytterligare ett plus i kanten för den varianten.

Supertack för infon!Ju mer-desto bättre!:)

Det är inga som helst problem att ta hösilage heller, gör så vartenda år med sommarhagarna, alltså tar en skörd hösilage innan vi släpper hästarna som sedan går där långt in på hösten. När hästarna flyttat över till vinterhagarna så får man gå över hagarna och mocka de värsta toaletterna, nu har vi fördelen att ha mkt fåglar här och hästar som äter hel havre vilket innebär att fåglarna hackar sönder i stort sett alla högarna som blir. Klipper ner ratorna och finns behovet så kör vi över dem med en liten pinnaharv för att ytterligare finfördela ev gödsel. Efter regn och snö under vintern så finns inget kvar på våren när det är dags att slå och dessutom slår vi alltid med hög stubb vilket gör att vi inte en enda gång på dessa 7 år vi gjort så fått en enda gödseltolle i balarna. Aningen mindre blir det på de betade vallarna men inte stor skillnad mot de vi har obetade, ifjor fick vi faktiskt också bättre analysvärden i de betade än på det andra (trots skörd samma dag, allt är insått samtidigt med samma vallblandning och gödslat exakt likadant på våren).
Helt parasitfria håller sig sommarhagarna också så det är ju ytterligare ett plus i kanten för den varianten.

Är man så noga håller jag helt med dig, inga problem! Det gäller bara att man vet om detta, så man slipper träcken i balarna.:)

Öhhh....
Så gör ALLA jag känner.

Är man rädd för att hästarnas gödsel ska komma med i balarna så kan man köra över vallen med en sladd av något slag så man sprider ut gödningen och den försvinner ner i backen ganska omgående.

/M

Öhhh....
Så gör ALLA jag känner.

Är man rädd för att hästarnas gödsel ska komma med i balarna så kan man köra över vallen med en sladd av något slag så man sprider ut gödningen och den försvinner ner i backen ganska omgående.

/M

Vi är alla nybörjare nån gång..:crazy:
Har haft häst länge,men ska ta hö för första gången i år.

Så har vi alltid gjort (tar hö)
Sen är det alltid bra att låta marken vila med jämna mellanrum och t.e.x plöja upp den och låta allt växa upp igen...Då får man ju med lite gratis gödsel också :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
549
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve