Hov & Liksidig knäledsinflammation

T

thure_joo

Vad ska man göra när man behandlat ponnyn 4 gånger och inte svarat? Nu är han inte halt när vi longerar, men han är halt vid böjningen. Vad ska vi göra? Tack för svar och komentarer

Sv: Hov & Liksidig knäledsinflammation

Har för mig att man inte brukar behandla flera gånger än tre, max fyra. Har dom inte svarat på behandlingen fram tills dess, ser det tyvärr ganska mörkt ut. Diskutera med veterinären, vad den tycker.. Men tänk hela tiden på hästen.

Min veterinär rekommenderade utdömning på min gammelponny som hade hov och kotledsinflammationer som blivit kroniska. Han visade inte heller hälta i longering, men vid böjning. Pga att det var liksidigt, så syns det inte speciellt väl, utan att dom bara blir korta och stumma i steget. Han hade ont och det vill jag inte att han ska ha, så han togs bort imorse.:cry:

Lycka till!

Ok. Beklagar eller vad man ska säga :(
han har ju liksidig knäled och höger fram hovled. vi har behanlat 4 gg och han har haft boxvila vi har provat med att han ska va i rörelse.. men inget har funakt:( Jag är rädd för de värsta men nu sa vi att vetrinären ville inte kosta på mer. så nu ska han gå i en måna.. skritt och trav.. är de inte borta sen.. jaa.. då tror jag han tas bort :cry: :crazy:

Det känns förjä*ligt när man är maktlös och inte kan göra något eftersom det inte hjälper. Min ponny blev friskförklarad i slutet av oktober efter en behandling, men efter 8v var han halt båda fram i alla leder(hov,kot,knä och bog) Då hade han skrittats 1-2ggr i veckan. Han svarade fortfarande på behandling, men det återkom efter bara några veckor igen. Det var därför han blev utdömd. Vi hade kunnat spruta honom hov och kotled med 3-4v mellanrum, men efter ett tag tar inte medicinerna längre. :cry:

Men nu har han iaf inte ont längre, det hade han sista tiden. Och det skulle bara bli värre, kroniska led inflammationer ger gärna pålagringar, så det skulle min ponny fått inom ett halvår och det gör ännu ondare. Så han fick somna in för hans skull, även om jag hade velat ha 10år till med honom.

Hoppas att vilan gör susen, men gå inte in med allt för stora förhoppningar, det är bättre att bli glatt överraskad än nerslagen.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 965
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 562

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka