Hötfledsröntgen

Ämelie

Trådstartare
Idag fick jag höftlesröntgen resultatet på min vovve. HD grad C :(
lite tråkigt förståss att han inte kommer gå att användas i avel, vilket jag hoppats på... men det är ju inte så mkt att göra åt! Jag tycker ju om honom lika mycket för det. :love:

Bör man ta hänsyn på något sätt att han inte har prima A eller B höfter? dvs. ska man strunta i att cykla med hunden eller nånting sånt. Kan jag använda honom i agility trots detta?
Har även hört om människor som röntgad om sina hundar och sedan fått bättre/sämre resultat? (inget jag tänkt göra utan bara en fråga hur det kan komma sig isåfall)
Funderar också på att kastrera honom nu, fördelar/nackdelar med kastration?

Det är en liten hund. Han äger 8,5kg och är strax över året.

Sv: Hötfledsröntgen

Jag var iväg och höftledsröntgade för två veckor sedan, och den veterinär som utförde röntgen verkade mycket kunnig. Han sa att om man får ett lite sämre resultat(B, C) så finns det vissa övningar/massage man kan göra på hunden för att stärka musklerna som håller ledkulan i "skålen", han nämnde nåt om att man kan komma in ett halvår senare och brukar då få bättre resultat. Min vovva fick A så jag har inte brytt mig om att fråga honom närmre om det. Men vill du veta mer så kan du få numret till kliniken?

Sen har man ju hört en massa om att olika lugnande medel ger olika resultat, och den vet. jag pratade med sa att om hunden får mycket lugnande så kan musklerna "slappas" och då blir vinkeln sämre/man får lita mer till veterinären som håller i benen.

Har en hund med B/C på höfterna.
Vi kör på som planerat ändå. Agility och springa vid cykeln ingår. Jag är noga med uppvärming och stretching inför all träning och resonerar som så att det är bättre hon har ett (eventuellt) kortare och roligt liv!
jag har dock bestämt att om hon mäts in till largehund i agilityn så blir det inte tävling, utan bara träning.

Kastrering har fördelen att hunden slipper ev stress efter löptikar. Risken för prostataproblem minskar också avsevärt.
Nackdelar är att de har lättare att gå upp i vikt samt kan få sämre päls (nåt att tänka på om man vill ställa ut). Vet man bara om att vikten kan öka så får man hålla koll så brukar det inte vara någon fara.

En C-höft ställer sällan till med besvär. Det gäller att du har hunden välmusklad. Så vad du än gör slå inte av på träning, inte heller öka. Du kan nog hålla på precis som du gör!

Tack för sitt svar :)

Pratade med uppfödaren också och hon visste inte av någon hund (av samma ras) som haft ont av C höfter, känns ju positivt iaf.
Ja just de, de är med utställningar... är det verkligen lönt att åka på utställning när man ändå inte kan avla på hunden. Han har fått bra resultat på utställningar och det vore tråkigt att sluta när championtiteln inte känns allt för lång borta (ja jag hade tänkt att han skulle bli champion :angel: ), men samtidigt lite onödigt

En C-höft ställer sällan till med besvär. Det gäller att du har hunden välmusklad. Så vad du än gör slå inte av på träning, inte heller öka. Du kan nog hålla på precis som du gör!

Fast saken är väl den att jag tänkte tanken att satsa lite mer på något annat än utställningar. Lydnad har vi provat och han är duktig, men jag tycker det är för strikt. Och Agility skulle jag mer än görna prova på, men då var det de här med höfterna. :confused: Han hoppar ju konstant ( :angel: ) så egentligen borde inte några små hinder vara några problem, men jag vill ju att han ska må bra :)

De är intressant de där (men orättvist)... nu tror inte jag att något sådan påverkat min hundsresultat, men egentligen kan man ju aldrig veta.

Tycker du och vovven att det är kul med utställning så varför sluta med något ni tycker är roligt? ;)
Att ta det sista certet och få championrosetten är ju en känsla det också:banana:

Fast saken är väl den att jag tänkte tanken att satsa lite mer på något annat än utställningar. Lydnad har vi provat och han är duktig, men jag tycker det är för strikt. Och Agility skulle jag mer än görna prova på, men då var det de här med höfterna. :confused: Han hoppar ju konstant ( :angel: ) så egentligen borde inte några små hinder vara några problem, men jag vill ju att han ska må bra :)

Kör på med agilityn! Hundar under 20 kg får mycket sällan problem av HD C. En annan grej är ju kvalitén på resultaten. Det är så många saker som spelar in där: ålder på hunden vid rtg (jag tycker att du var väl snabb), sederingsmetod, hur mycket sedering hunden får, aktuell muskelstatus och vem som läser av plåtarna. Det är långifrån säkert att det resultat du fått är samma som du skulle få om du gjorde om det. Då kan man ju fråga sig om ett A resultat är ett riktigt resultat bara om det fås på en gång, och inte om det kommer efter ett tidigare sämre resultat..

Jag har på senare år blivit mycket skeptisk till HD-röntgen på ffa små raser. Kvalitetssäkringen på resultaten är usel, och trots 30 år av röntgen inom "min" ras (cocker) minskar inte frekvensen av grad C eller sämre. Det borde det ha gjort om resultaten på HD-röntgen är relevanta för aveln. På storvuxna raser tror jag att man måste framhärda med HD/AD röntgen, men nog skulle det behövas ett säkrare sätt att utföra det på. Småhundar som din tycker jag att HD-röntgen är överflödigt på i dagsläget.

Som kuriosa: Vår beagle har D-höfter, men det har ingen talat om för henne. Hon jagar för fullt och dansar runt på bakbenen för jämnan. Inte sjutton har hon några problem!

Skönt att höra av fler att jag inte ska vara rädd att testa på agility :)

Jag tror nästan jag håller med dig lite. Inom min hunds ras har hundrar röntgade 2006-2007 fått dispens att använda hundar som fått B/C höfter. Så om han fått en B höft istället hade han kunna användas i avel.

Ja, kanske var jag lite tidig. men det är fler av samma kull som fått B och B/C höfter. Pappan var ej röntad, han fick dispens eftersom han var så gammal (man vill ha in nytt blod i aveln), så uppfödaren tog en chansning.

Kan en sak som att hunden var sjuk påverka resultatet? Han hade urinvägsinfektion när han röntgades (upptäcktes några dagar efter)

Jag var lite nyfiken eftersom jag själv friröntgade en 8-årig hane ifjol.

Sedan undrar jag om ni kollat upp vad C:et beror på?
Slapp led, grund skål, pålagringar, norbergs vinkel?

Sådant spelar ju roll på lång sikt.

Men om man röntgar en så pass gammal hund så borde väl resultatet kunna vara missvisande, eller? Tänkte inte på din hund som hade fina höfter osv. utan på hundar som kanske får C, men hade A eller B som ung egentligen? eller har jag fel?
pappan var en hund som rasklubben "rekomenderade" eller hur jag ska utrycka mig. Så då litade jag på uppfödaren och rasklubben och jag anser inte att någon av dem gjort någon felbedömmning. Det var en chansning då det behövs nytt blod i aveln och min hund fick C höfter.

Nej, jag har inte kollat upp vad det beror på. Vart kan man göra det?

Senast ändrad:

Har hunden bra höfter, så har den det även som äldre anser jag.

För att få reda på vad C:et beror på ringer man in till skk's veterinäravdelning och ber att få prata med avläsande veterinär. Oftast får man då besked om vilken dag och tid man ska ringa och då har veterinären plåtarna framme under samtalets gång.

Inom min hunds ras har hundrar röntgade 2006-2007 fått dispens att använda hundar som fått B/C höfter. Så om han fått en B höft istället hade han kunna användas i avel.

B-höfter är fullt godkända höfter inom alla raser eftersom både A & B motsvarar det gamla U.A.

Ja, kanske var jag lite tidig. men det är fler av samma kull som fått B och B/C höfter.

Eftersom de redan är röntgade så borde även de ha röntgats tidigt. Jag tycker att det är bra om de hunnit få en god muskelmassa innan man sederar dem för HD-röntgen.

Finns ju mycket att göra med sin hund.
Spår
Sök
Rallylydnad
Egna trix och lekar osv

Och jag skulle definitivt satsa på sista certet om jag var du :)

Sen har man ju hört en massa om att olika lugnande medel ger olika resultat, och den vet. jag pratade med sa att om hunden får mycket lugnande så kan musklerna "slappas" och då blir vinkeln sämre/man får lita mer till veterinären som håller i benen.

Kollade upp det där häromdan efter att diskuterat just detta med en vän. Det har gjorts en studie som visar att HD-frekvensen är högre hos hundar som sederats med domitor jämfört med de som fått plegicil, eftersom domitor har en mer sövande effekt än plegicil. Dock ska alltid vet. skriva på bilden vilket preparat som används, och är det då ett gränsfall där hunden är sederad med domitor så gissar jag att man tar hänsyn till vilket preparat som använts när man graderar.

B-höfter är fullt godkända höfter inom alla raser eftersom både A & B motsvarar det gamla U.A.

Det vet jag, men jag menade hundar som fått C på en höft och B på den andra.

Eftersom de redan är röntgade så borde även de ha röntgats tidigt. Jag tycker att det är bra om de hunnit få en god muskelmassa innan man sederar dem för HD-röntgen.

Jag ansåg att min hund hade tillräckligt med muskelmassa vid rönktgen

Liknande trådar

Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 602
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Nu har det gått tre veckor sedan Kryza gjorde illa sitt knä. Som det ser ut kommer hon förhoppningsvis opereras i slutet av september...
2
Svar
23
· Visningar
4 907
Hundhälsa Hej, hoppas detta är tillåtet. Röntgade min 14 månader gamla schäferhane i tisdags. Har frenetiskt uppdaterat SKK Hunddata var och...
2
Svar
20
· Visningar
5 528
Hundhälsa Jag har röntgat min hund (2,5 år), både höfter och armbågar. Resultatet blev HD Grad A och ED 1. Han är UA vänster och LBP höger. Vad...
2
Svar
27
· Visningar
6 404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka