Hotet: Böter på 75 000 kronor för otillåten hästverksamhet

Jag kan inte veta något om det aktuella fallet, men tycker det låter för hårt med 5000 kr i böter per häst. Det hade varit smart av henne att kolla upp vilka mått stallet måste ha innan hon började, men är det inte några farliga avvikelser så tycker hon och alla andra borde få ett helt år på sig att åtgärda det.
 
Jag kan inte veta något om det aktuella fallet, men tycker det låter för hårt med 5000 kr i böter per häst. Det hade varit smart av henne att kolla upp vilka mått stallet måste ha innan hon började, men är det inte några farliga avvikelser så tycker hon och alla andra borde få ett helt år på sig att åtgärda det.
Det var vite - inte böter. Dvs om hon upphör med den yrkesmässiga verksamheten så behöver hon inte betala något
Tolkar det som att vitet i första hand handlar om att hon inte sökt och fått tillstånd.
 
Jag kan inte veta något om det aktuella fallet, men tycker det låter för hårt med 5000 kr i böter per häst. Det hade varit smart av henne att kolla upp vilka mått stallet måste ha innan hon började, men är det inte några farliga avvikelser så tycker hon och alla andra borde få ett helt år på sig att åtgärda det.

Inte ett dugg hårt. Hon har fått all info och skulle återkommit till dom i feb 2020. Det är juli nu liksom.
 
Jag kan inte veta något om det aktuella fallet, men tycker det låter för hårt med 5000 kr i böter per häst. Det hade varit smart av henne att kolla upp vilka mått stallet måste ha innan hon började, men är det inte några farliga avvikelser så tycker hon och alla andra borde få ett helt år på sig att åtgärda det.

Hon har valt själv att riskera detta genom att dra igång innan tillstånd fåtts och dessutom inte återkopplat ang bristerna. Så varför skulle det vara hårt? Hon hade kunnat lösa det smidigt och enkelt utan vite.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets disciplinnämnd har sagt sitt. Den sedan en tid avstängde läraren på en riksanläggning är skyldig till...
Svar
13
· Visningar
2 456
Senast: Dopy
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter B-tränaren Jasmine Ising har dömts till 40 000 kronor i böter av Svensk Travsports ansvarsnämnd. En av hennes tränade hästar behandlades...
Svar
5
· Visningar
1 455
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Got Event får böta 450 000 kronor för otillåten upphandling kring underlaget till EM i ridsport.
Svar
0
· Visningar
586
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Disciplinnämnden har beslutat att Swede Horse ska böta för att de ändrade överdomarens beslut om att diskvalificera ett ekipage under...
Svar
0
· Visningar
614
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp