Hotar under longering..

golden_tinka

Trådstartare
Har efter flera års uppehåll börjat träna lite nh igen med ena stoet, När hon var tre gick vi en grund kurs ihop som bland annat inkluderade 7 games, mm.
hon lärde sig detta väldigt snabbt och var super duktig.
Har efter det mest använt mig av nh i vardagshanteringen..

igår tog jag ut henne i paddoken för att göra några av lekarna, vilket hon tyckte var jätte kul, förutom när det gällde "cirkel leken" det började ganska bra hon ville inte skritta, men travade ganska lugnt, sen såg man hur hon blev surare och surare och med detta ökade hon traven, och började gå mot mig, samtidigt som hon gav ett intryck av att hota mig!:eek:

Bad jag om galopp, blev det värre!

Så fort jag bad henne att stanna, var hon lika glad och positiv som vanligt!

Hon surar eller hotar ALLDRIG annars.

vad skall man göra, börja om från börja? grunden sitter ju där..

hon har väldigt omusklad rygg, och tycker traven och galoppen är jobbig på volt, kan det ha med det hela att göra?

Sv: Hotar under longering..

Om hon inte brukar vara sådär så kan det ju helt enkelt vara så att hon hade en dålig dag... Hon kan ju vara stel tex. Eftersom hon blev gladare när du stannade så skulle nog jag misstänka att hon var stel/hade ont någonstans... Kanske sträckt sig i hagen eller nåt.

lillsyrran skrev:
Om hon inte brukar vara sådär så kan det ju helt enkelt vara så att hon hade en dålig dag... Hon kan ju vara stel tex. Eftersom hon blev gladare när du stannade så skulle nog jag misstänka att hon var stel/hade ont någonstans... Kanske sträckt sig i hagen eller nåt.

Jo fasst det är inte första gången.. har hänt ett par gånger tidigare i höstas under longeringen!:crazy:

Precis när hon gör detta i longering, Vad gör du? Fortsätter du eller låt henne sakta ner och stanna? Vill höra vad du gör när hon gör sin grej. Då är det lättare att svara.

Då hon har gjort det har jag drivit på mer, så att det blir jobbigt för henne, för att sen be henne sakta ner till lugn trav.. om det går.
Några gånger har jag även bett henne göra halt.

det som är otäckt är ju att hon går upp mot mig, och lyssnar inte när jag försöker få ut henne på en större volt.

Löslongerade henne idag och det gick bättre, när hon är lös håller hon sig på en 8 meters volt runt mig, och hon surade bara till en gång och vek in några steg mot mig..

Försök att placera dig längre bak så hon inte har en chans att vända mot dig. Du får kanske röra på dig mer om hon verkar vilja vända så att du alltid är placerad vid hennes baklår. Då går du i drivläge så blir det inget snack om vem som är ledaren! Håll dig borta från sparkar bara:p

Tycker att jag redan håller mig långt bak, och rumpan är alldeles för nära.. hon placerar nästan rumpan innanför spåret, svårt och förklara.. Ska ha med en kompis ut till stallet imorn, ska se om hon kan få ta några kort så ni ser vad hon igentligen gör...:crazy:

tips på hur man skall få ut hästen på en större volt någon?

Som jag har förstått är det stor skillnad på löslongering o vanlig med rep. När man gör vanlig m tex kapson så böjer man huvudet onaturligt på dom så det kan göra ont.Kanske därför hon inte sura så mycke vid löslongeringen.

pink skrev:
Som jag har förstått är det stor skillnad på löslongering o vanlig med rep. När man gör vanlig m tex kapson så böjer man huvudet onaturligt på dom så det kan göra ont.Kanske därför hon inte sura så mycke vid löslongeringen.

När jag har longerar med rep och repgrimma går hon ju i en naturlig öppen form, jag ber henne gå på en 8 metersvolt men när hon börjar sura gör hon volten mindre och mindre och går till slut på en liten 3-4 meters volt, hon går inte ut på volten igen när jag ber henne!

Longerar aldrig med kapson eller träns, brukar tömköra istället, och då visar hon ingen surhet..:confused:

Lyssna på hästen!

Hon berättar ju för dig att något är fel. Ta reda på vad.
Hon kan ha/få ont, bli trött, uttråkad osv.

LIA

LIA skrev:
Lyssna på hästen!

Hon berättar ju för dig att något är fel. Ta reda på vad.
Hon kan ha/få ont, bli trött, uttråkad osv.

LIA

Ska ta en ordentlig titt på henne imorn! och försöka klura ut problemet!:crazy: kompisen är ju med, och det är ju alltid bättre med fyra ögon än med två!;)

Jag tog hand om en häst en vinter som hade liknande problem vid longering.
Han hade ingen respekt för folk och efter som jag var i en "ledande" position när jag longerade så kom han in och hotade mig. Ställde sig på bakbenen ett par gånger.
I det fallet var det helt klart ledarskapet som var problemet.

Min har gjort liknande, för att komma undan arbete smiter hon in så jag inte kommer i drivande position. Min tränare visade att hon med sin tydlighet och bestämdhet kunda få hästen ut på spåret igen. Jag är för otydlig.(Och "snäll")
Däremot funkar det bra med tömkörning, som du säger, men där går ju hästen mer balanserat, och man kan hålla emot med yttertömmen.

Jag skulle hålla mig till rep tills det går bra sen lös. Jag tycker man har mer kontroll över hästsen då. Om rumpan kommer åt dig driva bort det samtidet du dra in huvud mot dig...samtidet du backa hästen. Hänger du med?:confused: Du vill får hästen bort från dig men du vill inte att henne kan springa över dig eller sparka. Så fort hon är lagom bort så koppla av (hela din kropp spårk) bara, du behöver inte stanna up henne men låt henne bestämma själv om vill förstätter i volten eller om vill koppla av med. Pm hon stanna up vänta 30-60 sec. sen skicka ut henne igen. På detta sätt så säger att så länge du är lung på volten står jag still och är av kopplat. Du måste ser till att du är det med. Inte fortsätter svänga repet eller klucka, ingeting. Det är henne belöning. I longering om de aldrig får avkoppla i vad de gör och man står och fråga för mer (vifta, kluck, följe efter i volten) hela tiden så tror de att det blir aldrig rätt...och snart blir de sur för de blir frustrerad. När mina gör vad jag vill även om det är "ganska" rätt så koppla jag av hela kroppen och titta ner åt eller bort från de, jag tar bort alltså "trycket" = Belöning.

Om du vill har henne på en störe volt så "driva" du näsan eller bogen. Om näsan är ryktat ut åt så följer resten av kroppen. Men "driva inte för hårt. Jätte mjukt. Jag bruka kasta ut (mjukt) rep ändan som att kasta en "bowling ball". (jag ngen annat förklaring i huvud just nu:o ).

Utan att ha sett hästen så uppfattar jag henne som att hon ökar traven för att hon inte förstår, och hon blir sur för att "du inte fattar det".

Att "longera" en häst är en väldigt dominant handling eftersom du driver hästen.
Om du ska longera, var säker på att du inte longerar mer än 1 varv åt gången, för att sedan göra halt och låta dina signaler tolkas av henne.
På detta sätt får hon chansen att "smälta" det dy sagt och behöver inte känna att "du inte lyssnar när hon inte fattar."

Kan också vara så att hon tycker det var jobbigt att trava och att hon ville ha kortare intervaller. Kort travsträcka, sen lång skrittsträcka.

Tänk på att trav är "avancerat" medans skritt är mkt enkel.
I traven kommer alla små problem i kommunikationen som man har i skritten (även om man inte är medveten om dom) att växa och visa sig änmer. I galoppen kulminerar de.

golden_tinka skrev:
Har efter flera års uppehåll börjat träna lite nh igen med ena stoet, När hon var tre gick vi en grund kurs ihop som bland annat inkluderade 7 games, mm.
hon lärde sig detta väldigt snabbt och var super duktig.
Har efter det mest använt mig av nh i vardagshanteringen..

igår tog jag ut henne i paddoken för att göra några av lekarna, vilket hon tyckte var jätte kul, förutom när det gällde "cirkel leken" det började ganska bra hon ville inte skritta, men travade ganska lugnt, sen såg man hur hon blev surare och surare och med detta ökade hon traven, och började gå mot mig, samtidigt som hon gav ett intryck av att hota mig!:eek:

Bad jag om galopp, blev det värre!

Så fort jag bad henne att stanna, var hon lika glad och positiv som vanligt!

Hon surar eller hotar ALLDRIG annars.

vad skall man göra, börja om från börja? grunden sitter ju där..

hon har väldigt omusklad rygg, och tycker traven och galoppen är jobbig på volt, kan det ha med det hela att göra?

Det är inte alls konstigt att hon hotar. Löslongering är någonting som folk tar aldeles för lätt på. Vet du egentligen vilka signaler du ger vid detta? Vad du säger till henne och vad du utger dig för att vara? För att citera en vettig hästkarl: "Löslongering är ett fantastiskt bra sätt att knäcka en häst på". Och det säger ju en hel del om att det inte är något man bör leka med.

När du vallar en häst på det sättet kan du vara två saker: En mycket dominant individ, eller ett rovdjur. Ingetdera är något man bör ta till när som helst hur som helst, men framförallt - vet du vad som skiljer dessa åt? För agerar du som ett rovdjur kan du förstöra allt vad förtroende är för din häst.

Sen ska jag tillägga att din häst kanske också protesterar pga att hon är omusklad eller har ont, men då ska du inte använda dig av den här övningen tycker jag, för så är er relation inte tillräckligt bra - än. Om det är riktigt illa bör hon dessutom reagera likadant vid ridning och det gissar jag att hon inte gör efter som att du inte nämt det.

Gå tillbaka några steg och använd inte löslongering fullt ut förrän du jobbat mer. Eller börja jobba med det stegvis så att du kan vara tydlig med vad du är för något när du står där i mitten och vallar henne.

Tror jag förstår..;)
longerade henne i måndags och då viade hon inga tendenser till att sura!:) hade vart ute i skogen på en ridtur innan så hon hade fått springa av sig, om nu det kan ha med saken att göra..

Fast under löslongeringen går hon ju jättebra!!!:crazy: det är när jag har rep och repgrimma, som det går sådär.. fast nu sist gick det bra!!!:smirk: löslongerinen använder jag inte som nån typ av join up, utan bara för att få henne att röra sig i paddoken, och hon håller sig då frivilligt på en volt runt mig..

Läs gäran vad Monty Roberts skriver om longering i sin bok "Från mina händer till dina". Han skriver att eftersom linan drar inåt hela tiden (oavsett hur lös den är), kan inte hästen få en naturlig balans vid longering, och att det därför ska vara bättre att löslongera eller tömköra.
Kan det ha med oviljan mot repet att göra, att det blir sned belastning?

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: Verdandi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 762
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 198
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama