Är det någon som lyssnat på senaste avsnittet av Sveriges radios granskade program Kaliber? I programmet förekommer ljudinspelningar där läkare tipsar en suicidal tjej om hur hon bäst ska gå tillväga för att ta livet av sig. En annan anklagar en svårt sjuk anorektiker för att leva på hennes skatt och hotar att bälta henne i 24 timmar. Jag är tyvärr inte förvånad. Patienter har försökt larma i många år, men ingen har så klart lyssnat. Förrän en journalist kom dit med bevismaterial. Nu är läkarna tak och lov avstängda. Men det finns fler. Jag har träfat många psykiatriker som varit direkt olämpliga.
Ni som har haft kontakt med psykiatrin, vad är era upplevelser av bemötandet där?
Länk till programmet (finns också som podd)
https://sverigesradio.se/avsnitt/ho...an-overlakare-larmen-inifran-slutenpsykiatrin
Jag har inte haft kontakt med slutenvård. Men jag har haft en del mardröms-läkare.
Jag mådde väldigt dåligt som ung pga flera stora trauman i ung ålder. Öppenpsyk jag gick hos då som omyndig sa att jag skulle få viss typ av terapi. Sen hade de glömt bort att budgetera för det kom det fram på vårdmöte. Överläkaren sa då att jag ändå "var ett hopplöst fall" och att man borde lägga ner sånt för mig. Som tur var så var både mina föräldrar och psykolog med och hörde det och annat hemskt han sa till en omyndig tjej. Min pappa rörde upp himmel och jord och såg till att ansvarig för hela Stockholms psykvård såg till att omplacera läkaren till noll patientkontakt och att jag fick utlovad terapi.
Har också haft en läkare som blev skitarg på mig för att min förra mottagning bokat in för kort möte hos henne när jag skulle flyttas dit. Hon började efter utskällning läsa upp min medicinlista för att jag skulle säga om det stämde. Jag blev jätteförvirrad iom att jag inte kände igen några mediciner och sa att jag inte tar dem. Hon skällde då ut mig för att jag "måste väl för tusan veta vilka mediciner jag tar!". Sen visar det sig att hon läst upp förra patientens mediciner. Ingen ursäkt.. Jag var också långtidssjukskriven och det var viktigt att ha mötet just då för att förlänga den. Det hade tidigare mottagning varit noga med vid överföring av mig. Men det blev ett jäkla strul med det och hon var sjukt otrevlig de gånger vi hade kontakt. Så pass att jag till slut bröt ihop och grät. Vilket jag typ aldrig gör iför främlingar.
Hon vägrade också svara om man försökte ringa, lämna meddelande etc för att tex förnya recept. Jag behöver ha medicin för att kunna sova och blev utan sömn någon vecka pga det. Min pappa ryckte in igen och fick tag i något mobilt team som fixade medicin och blev chockade över läkarens agerande. De anmälde. Även hennes kollegor på mottagningen reagerade till slut över att hon tex skrek på mig så de hörde en gång. Hon blev tvångssjukskriven och sedan förflyttad.
Och jag bytte tillbaks till gala mottagningen som jag har lång resväg till för att jag inte orkade mer.
Väl där får jag en ny läkare som verkade trevlig först. Men sen började hon anklaga mig för att ta för mycket medicin och vägrade skriva ut sovmedicin för att hon sa att jag tog mer än hon skrivit. Jag visade att hon hade skrivit den dos jag tagit. Jag har aldrig under alla år tagit för mycket. De kollar ju det och det hr alltid varit som det ska vara. Då blev även hon skitarg. Och vägrade skriva ut igen så jag kunde fortsätta ta samma dos jag haft i 10 år och som hon själv skrivit ut. Jag var då mitt i en akut sorg och akut PTSD. Och fick inte sova på någon vecka eller två iom att inte få medicin. Igen ryckte pappan in och mottagningen blev helt chockade när de hörde om hur läkaren hade agerat på så många olika sätt. Hon fick gå och jag fick annan läkare.
Sen har jag haft många jättebra läkare genom åren också. Och oftast har sköterskor, psykologer etc varit bra.
Jag har ADHD och måste därför ha psykkontakt för medicin för det och sömn.
Jag har fått göra urintest några gånger. Men bara en gång med någon som såg in i rummet. Den gången var det positivt för Fentanyl. Som tur var så var den som var med en psykolog jag gått hos som visste att jag INTE var missbrukare på ngt vis. Tydligen kan Bisolvon, hostmedicin som är receptfri, ge falskt positivt svar för Fentanyl. Och jag hade varit förkyld och avbokat besök veckan innan. Så de fattade ju att jag inte tagit Fentanyl.
Hade jag haft någon av de två sista två läkarna ovan hade de väl hävdat att jag tog allt möjligt..