Hot och självmordstips från överläkare – larmen inifrån slutenpsykiatrin

Bansai

Trådstartare
Är det någon som lyssnat på senaste avsnittet av Sveriges radios granskade program Kaliber? I programmet förekommer ljudinspelningar där läkare tipsar en suicidal tjej om hur hon bäst ska gå tillväga för att ta livet av sig. En annan anklagar en svårt sjuk anorektiker för att leva på hennes skatt och hotar att bälta henne i 24 timmar. Jag är tyvärr inte förvånad. Patienter har försökt larma i många år, men ingen har så klart lyssnat. Förrän en journalist kom dit med bevismaterial. Nu är läkarna tak och lov avstängda. Men det finns fler. Jag har träfat många psykiatriker som varit direkt olämpliga.

Ni som har haft kontakt med psykiatrin, vad är era upplevelser av bemötandet där?

Länk till programmet (finns också som podd)
https://sverigesradio.se/avsnitt/ho...an-overlakare-larmen-inifran-slutenpsykiatrin
 
Jag har tyvärr blivit behandlad av dessa läkare. Mycket märkliga samtal har skett med framförallt en av dom. Jag har inte blivit så illa utsatt ändå, men vet andra som blivit rejält illa och farligt bemötta.

Jag har legat inom slutenvården mycket under flera år, men nu senaste åren bara korta inläggningar då jag haft så bra stöd av öppenvården.
Men det är en rejält märklig del av vården. Endel avdelningar fungerar bra, andra katastrofalt.

Pratade med min psykolog om detta igår, hen är en chef inom öppenvården och har god insikt inom psykiatrin på SU. Och han hade många gånger undrat hur dessa läkare kan få jobba kvar, de hatar många av sina patienter och det märks.

Jag är dock en tyst och lugn patient, vilket gör att jag oftast får ett bra bemötande. Värre är det för de utåtagerande patienterna.
 
Är det någon som lyssnat på senaste avsnittet av Sveriges radios granskade program Kaliber? I programmet förekommer ljudinspelningar där läkare tipsar en suicidal tjej om hur hon bäst ska gå tillväga för att ta livet av sig. En annan anklagar en svårt sjuk anorektiker för att leva på hennes skatt och hotar att bälta henne i 24 timmar. Jag är tyvärr inte förvånad. Patienter har försökt larma i många år, men ingen har så klart lyssnat. Förrän en journalist kom dit med bevismaterial. Nu är läkarna tak och lov avstängda. Men det finns fler. Jag har träfat många psykiatriker som varit direkt olämpliga.

Ni som har haft kontakt med psykiatrin, vad är era upplevelser av bemötandet där?

Länk till programmet (finns också som podd)
https://sverigesradio.se/avsnitt/ho...an-overlakare-larmen-inifran-slutenpsykiatrin
Mycket dåligt bemötande tyvärr.

Jag gjorde min ADHD utredning i Linköping med en fantastisk psykiatriker, och flyttade direkt efter diagnos till Uppsala. På första mötet så får jag reda på att läkarna i Linköping har glömt att ta ett blodprov, jag frågar vilket. Får svaret "Ett lever funktions-test". Oj det låter ju allvarligt säger jag och han nickar att jaa, det kan vara allvarligt. Jag tar blodprovet, går hem och kollar resultatet, känner inte igen testet och börjar googla. Det visar sig att det inte alls var ett leverfunktionstest. Det var ett test för att kolla min alkoholkonsumption. Och jag hade inte sagt något om det om de bara hade sagt "Vi känner inte dig, så vi skulle bara vilja dubbelkolla detta" så hade jag gått med på det. Istället så ljög läkaren för mig. Jag har en historia av sexuella övergrepp och trots detta så beslutar de sig för att göra övervakat urinprov. Jag sitter och gråter på toaletten undertiden.

Senare så går samma läkare in i min journal hos en annan vårdgivare UTAN mitt samtycke. Och där avslutar jag kontakten med dem. Jag orkar helt enkelt inte med den allmänna attityden där jag konstant blir nedvärderad som en sämre individ, främst av läkarna. Arbetsterapeuten och sjuksköterskan kändes bra, medmänskliga. Men läkaren jag hade var fruktansvärd.
 
Är det någon som lyssnat på senaste avsnittet av Sveriges radios granskade program Kaliber? I programmet förekommer ljudinspelningar där läkare tipsar en suicidal tjej om hur hon bäst ska gå tillväga för att ta livet av sig. En annan anklagar en svårt sjuk anorektiker för att leva på hennes skatt och hotar att bälta henne i 24 timmar. Jag är tyvärr inte förvånad. Patienter har försökt larma i många år, men ingen har så klart lyssnat. Förrän en journalist kom dit med bevismaterial. Nu är läkarna tak och lov avstängda. Men det finns fler. Jag har träfat många psykiatriker som varit direkt olämpliga.

Ni som har haft kontakt med psykiatrin, vad är era upplevelser av bemötandet där?

Länk till programmet (finns också som podd)
https://sverigesradio.se/avsnitt/ho...an-overlakare-larmen-inifran-slutenpsykiatrin
Bemötandet jag fick av chefen på allmänpsykiatrin på lokala universitetssjukhuset i samband med könsinkongruensutredningvar helt katastrofalt. Fick det dessutom i brevform.

Tyvärr så är det ju helt okej att bete sig vidrigt mot transpersoner, så det hände inte ett skit.

Jag har NOLL förtroende för psykiatrin efter de gånger jag varit i kontakt med dem.
 
Har varit patient både inom öppenvården – vilket jag fortfarande är – samt haft inneliggande vård på sluten avdelning. Likt dig TS är jag inte särskilt förvånad, tyvärr.

Jag har mött allt från underbar personal till personal som inte borde vara i maktposition över huvud taget. Jag hade en läkare som verkligen ville kasta ut mig från mottagningen upprepade gånger, något som bekräftades av en fantastisk psykolog som vägrade. Dessutom gjorde läkaren det väldigt klart att jag inte skulle medicineras för mina hallucinoser och svåra depression med självskadebeteende och att jag i princip kunde sluta med min antidepressiva – som är ökänt svår att sätta ut – på dagen.

Senaste gången jag var inlagd efter att ha tagit fram massvis med sömntabletter och försökt förmå mig att börja äta dem så blev jag förvisso inlagd direkt på uppmaning av psykolog, men jag fick permission efter (om jag minns rätt) en dags vistelse och när jag kom tillbaka till avdelningen hade de redan packat mina saker och bokat in en tid för utskrivning. På samma avdelning fick jag beröm som patient för att man "inte såg något av mig på avdelningen." Likt @parellikusken är jag tyst och lugn, vilket gör att de inte behöver 'ta i'.

Den finaste gången inom slutenvården var dock när en skötare hängde runt rummet där jag visiterades och (försökte) tas blodprov på inför inläggning. När jag kom ut frågade hen om jag var hungrig och om jag ville ha en smörgås efter att ha väntat tre timmar på psykakuten för läkarbedömning. Jag nickade och blev skickad till mitt rum i väntan på svar på COVID-test. En stund senare knackar skötaren försiktigt på dörren och kommer in med en rund tekaka där hen med hjälp av gurka och paprika gjort ett glatt ansikte. Det kändes verkligen som ett så fint, genuint försök att muntra upp mig att det brast för mig då hen lämnade rummet. Jag gillar inte ens paprika, men det var den bästa smörgåsen to date. :heart

Summa summarum: blandat bemötande där den bra personalen tyvärr tvingas reparera misstag som mindre lämpad personal gör.
 
Är det någon som lyssnat på senaste avsnittet av Sveriges radios granskade program Kaliber? I programmet förekommer ljudinspelningar där läkare tipsar en suicidal tjej om hur hon bäst ska gå tillväga för att ta livet av sig. En annan anklagar en svårt sjuk anorektiker för att leva på hennes skatt och hotar att bälta henne i 24 timmar. Jag är tyvärr inte förvånad. Patienter har försökt larma i många år, men ingen har så klart lyssnat. Förrän en journalist kom dit med bevismaterial. Nu är läkarna tak och lov avstängda. Men det finns fler. Jag har träfat många psykiatriker som varit direkt olämpliga.

Ni som har haft kontakt med psykiatrin, vad är era upplevelser av bemötandet där?

Länk till programmet (finns också som podd)
https://sverigesradio.se/avsnitt/ho...an-overlakare-larmen-inifran-slutenpsykiatrin

Har lyssnat och är inte särskilt förvånad.
Har ingen egen, privat erfarenhet. Men har ändå haft mycket med dem att göra och det lämnar mycket att önska...
 
Mycket dåligt bemötande tyvärr.

Jag gjorde min ADHD utredning i Linköping med en fantastisk psykiatriker, och flyttade direkt efter diagnos till Uppsala. På första mötet så får jag reda på att läkarna i Linköping har glömt att ta ett blodprov, jag frågar vilket. Får svaret "Ett lever funktions-test". Oj det låter ju allvarligt säger jag och han nickar att jaa, det kan vara allvarligt. Jag tar blodprovet, går hem och kollar resultatet, känner inte igen testet och börjar googla. Det visar sig att det inte alls var ett leverfunktionstest. Det var ett test för att kolla min alkoholkonsumption. Och jag hade inte sagt något om det om de bara hade sagt "Vi känner inte dig, så vi skulle bara vilja dubbelkolla detta" så hade jag gått med på det. Istället så ljög läkaren för mig. Jag har en historia av sexuella övergrepp och trots detta så beslutar de sig för att göra övervakat urinprov. Jag sitter och gråter på toaletten undertiden.

Senare så går samma läkare in i min journal hos en annan vårdgivare UTAN mitt samtycke. Och där avslutar jag kontakten med dem. Jag orkar helt enkelt inte med den allmänna attityden där jag konstant blir nedvärderad som en sämre individ, främst av läkarna. Arbetsterapeuten och sjuksköterskan kändes bra, medmänskliga. Men läkaren jag hade var fruktansvärd.
Jag har varit med om typ samma. Ifrågasatte varför de tar alkoholtest. CDT var det då. Läkaren sa att det är inte bara därför man tar det utan för att kolla om man har en allvarlig sjukdom som jag inte minns namnet på. Grejen är att den sjukdomen upptäcks vanligtvis vid födseln. Plus att vc aldrig tar CDT-prov. Tydligen är det psykiatrins uppgift att provta för just denna somatiska sjukdom.
Nu har min mottagning fått mycket kritik för alkohol-och narkotikatester så numera står det i kallelsen att man ”kan bli ombedd” att lämna såna prover och det görs en individuell bedömning i varje fall.

Såna prover strider mot grundlagen om de inte är helt frivilliga.
 
Jag är också en väldigt lugn och tyst patient så har inte heller råkat lika illa ut som många andra. Men "hotet" om man visar minsta lilla vet man ju finns där. Jag har också blivit utskälld många gånger, enbart för att jag mått dåligt, och fått höra kränkande kommentarer.
GP har även idag publicerat en insändare om en mer medmänsklig psykiatri, vilket jag verkligen tycker borde vara på sin plats. Känner igen mycket av det som står i texten.

https://www.gp.se/fria-ord/nar-vi-v...-krankta.3307d7f1-3353-47c0-afd4-52b86dba4ef8
 
Jag har varit med om typ samma. Ifrågasatte varför de tar alkoholtest. CDT var det då. Läkaren sa att det är inte bara därför man tar det utan för att kolla om man har en allvarlig sjukdom som jag inte minns namnet på. Grejen är att den sjukdomen upptäcks vanligtvis vid födseln. Plus att vc aldrig tar CDT-prov. Tydligen är det psykiatrins uppgift att provta för just denna somatiska sjukdom.
Nu har min mottagning fått mycket kritik för alkohol-och narkotikatester så numera står det i kallelsen att man ”kan bli ombedd” att lämna såna prover och det görs en individuell bedömning i varje fall.

Såna prover strider mot grundlagen om de inte är helt frivilliga.
Ja idag hade jag bara vägrat. Jag har ingen missbrukshistorik överhuvudtaget så det blir liksom bara löjligt. Men då så vågade jag inte riktigt. Det var ganska nytt med att de inte fick kräva tester osv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp