Hostvirus i stallen...

misscocos

Trådstartare
Egentligen vill jag nog bara beklaga mig lite och skriva av mig, men en liten tro på att någon ska ha en mirakelkur finns nog också inom mig...

Den 4 april hämtade min svägerska hem en nordsvensk till mitt stall. Han hade hostat ett par gånger innan, men det sades att han nog bara var lite förkyld eftersom han stått ute i kallt regn flera dagar i sträck. Här borde väl varningssignalerna dragit igång men det var inte min häst och jag reflekterade inte så mycket över det. Han stod tillsammans hemma hos mig med min storhäst, två shettisar och en islänning.

Hostan gav sig dock inte, och efter 4 veckor när en shettis, min storhäst och nordsvensken flyttat hem till min nya gård kallades veterinären ut. Ingen allmänpåverkan, feber etc, bara slemhosta. Pigg i övrigt. Nordsvensken behandlades med Ventipulmin och Fabrol i 14 dagar utan att svara på det. Ingen annan häst hade hostat. Blodprov togs, visade helt normalt på allt de kunde se. Det konstaterades att det "nog" inte var något smittsamt eftersom ingen annan blivit sjuk på flera veckor.

Så efter ytterligare en vecka brakade helvetet lös. Min shettis, nyligen hemkommen efter en vecka i träningsstall började hosta. Islänningen och den andra shettisen från förra stallet började hosta. Veterinär kallades ut och tog slemprov på min shettis som insjuknat senast, kom tillbaka för en vecka sedan utan att visa något. Under veckan som gått har en häst i träningsstallet där shettisen stod insjuknat i hosta, och så sent som imorse också min storhäst. Det har också kommit fram att två unghästar från nordsvenskens ursprungliga stall också hostade när han hämtades till mitt stall, utan att det sades till oss...

Så nu står vi alltså här med inte mindre än 6 hostande hästar av 10 som kommit i kontakt med "smittan". Vi är rekommenderade att hållas isolerade av veterinär i samtliga stall osv. Allt känns så himla tungt just nu, hostan verkar aldrig ge med sig... Nordsvensken är ju inne på 8e veckan nu.
Usch och fy!! Hade min svägerska bara vetat från början att fler hästar hostade i första stallet hade vi antagligen sluppit allt det här...

Är det någon som har några bra erfarenheter att dela med sig av? Tankar och idéer? Tack på förhand...
 
Sv: Hostvirus i stallen...

Det låter ju mer som att det är shettisen som dragit hem hostan.
Nordisen har ju slemhosta, säkert känslig för stallmiljö, vilket kan vara fallet med de andra i hans gamla stall.
 
Sv: Hostvirus i stallen...

Ja det verkar ganska solklart att det är shettisen som dragit hem hostan!
PL

Hej! Svarar er båda nu.
Nej, det kan inte vara shettisen som dragit hem hostan, då han stått i ett annat stall sedan hemkomsten, och inte träffat någon av de andra som hostar ;) så tyvärr!

Kan tillägga också att samtliga hästar har stått ute hela tiden, alltså ingen dammig stallmiljö och höet är av god kvalité och dessutom vattnat. Dessutom har hästarna stått i olika stall nu sista tiden och därför haft olika förutsättningar. Enda gemensamma nämnaren är att alla som hostar har under någon period de sista 8 veckorna stått tillsammans med nordsvensken!
Samtliga har slemhosta, ingen annan allmänpåverkan etc.
 
Sv: Hostvirus i stallen...

Nej, det kan inte vara shettisen som dragit hem hostan, då han stått i ett annat stall sedan hemkomsten, och inte träffat någon av de andra som hostar ;)

Men han har kanske träffat samma människor som de andra hästarna träffat? Smittan är luftburen.
 
Sv: Hostvirus i stallen...

Men menar du att han blivit smittad men inte kunnat smitta? Eller är hans hosta helt oberoense.
PL
 
Sv: Hostvirus i stallen...

Men menar du att han blivit smittad men inte kunnat smitta? Eller är hans hosta helt oberoense.
PL

Ursäkta min otydlighet! Han kan förvisso ha blivit smittad i träningsstallet, men kan sedan inte ha smittat de andra hästarna som senast började hosta (islänningen och andra shettisen) eftersom de inte stått i samma stall sedan hans hemkomst. Inga människor har rört sig mellan stallen heller. Vi får det helt enkelt till att enda gemensamma nämnaren för samtliga hosthästar är att de stått tillsammans med nordsvensken under någon period sista två månaderna. Blir galen på det här snart!!
 
Sv: Hostvirus i stallen...

Tråkig, men nu vet du nästa gång att hålla nykomlingar och hem kommen separat från dom andra en tid.
Hoppas det gå bra.
 
Sv: Hostvirus i stallen...

Hur har det gått? Hostan påminner om vårt stos. Ingen feber. Ej allmänpåverkad. Snorar & hostar. Inne på 6:e veckan nu.
 
Sv: Hostvirus i stallen...

KL

Samma här! Började med en häst som hostade och nu är antalet uppe i fyra! Har också pågått i veckor utan någon feber eller allmänpåverkan :S
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 453
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 659
Senast: Lhas
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp