Hösttrötthet hos hästarna - ger ni mirakelmedel?

lady_vip

Trådstartare
Jag tycker att min lilla fröken har varit väldigt trött de senaste 2 veckorna, inget jättekonstigt eftersom det sammanfaller med fällning och hösten. Jag vet att hon knappast är ensam om detta och jag är 99% säker på att det inte är något annat som är fel.
Ger ni något extra så här i fällningstider?

Jag ger redan jäst och köpte linfröolja i helgen, drog ner på rivningen när jag kände att hon var seg.

Sv: Hösttrötthet hos hästarna - ger ni mirakelmedel?

Mja, ger b vit og höjer proteinet lite, men inte så säker på om det eg hjälper. Jag försöker istället lägga om träningen lite. Fler uteritter och inte så höga krav.

Min häst är pigg (kopplar det iofs till kylan) men ganska stingslig, och det tror jag är pälsrelaterat, kanske också kopplat till rusket/vädret.

Jag ger vanlig jäst, kom dock igång lite sent så jag avvaktar några dagar med om det ger önskat resultat. Det brukar göra det, så jag är hoppfull.

Fälla päls har hästar inte ett dugg ont av, utan det är att sätta den nya pälsen som tar på krafterna...till det behövs massor av protein. B vitamin behövs inte då päls inte innehåller b vitamin.

Sättning av vinterpäls brukar väl inte påverka särskilt , det är fällningen i kombo med ny sättning på våren som tar kraft .... Våra hästar är som allra piggast på hösten och har varit alltid oavsett vilka individer det handlar om .

jag är noga med att de får i sig tillräckligt med protein och mineraler, och brukar ge b-vitamin.

För att extra protein ska hjälpa till vid sättandet av vinterpälsen behöver man börja ge det några månader i förväg (jämför med våren då det är lämpligt att börja med extra protein vid nyår för att hjälpa till med fällningen). Jag har aldrig märkt av någon särskild trötthet på hösten hos mina hästar, tvärtom är de pigga och glada och lite extra spralliga tycker jag...

B-vitamin producerar hästen själv.

Jag upplever en viss ökning av energi när hösten kommer. Nu har jag visserligen stödutfodrat sen i Juni (myggjäklar) men märker också att betet inte räcker till längre. Min 4åring studsade in i stallet igår och slängde sig över maten, något som i princip aldrig händer. Nu blir det att luska ut hur man stödutfodrar svårfödd med lättfödd på bete.

Jaghar också en svårfödd (dessutom med föl vid sidan) och en extremt lättfödd... jag har gjort så under sommaren att jag helt enkelt håller undan den lättfödda medan den andra äter sitt foder. Nu går de hemma igen i vinterhagen med mycket träd och jag binder upp den lättfödda med sitt hö under tiden som den andra äter sitt kraftfoder och lusern (halsrem och grimskaft med kloss genom uppbindningsring). Planen är dock att bygga en avgränsning i hagen där jag kan stänga in henne istället för att behöva binda upp, även hon hon står bra.

Jag givetvis är ute i hagen med dem hela tiden hästen är uppbunden, passar på att mocka, fylla vatten, kratsa hovar, visitera osv.

Jag tror att det är hormonellt på mitt sto, hon är väldigt påverkad av ljus, temperatur osv och har alltid mått som bäst sommartid. Innan har jag kunnat koppla ihop hennes hösttrötthet med muggproblem, men hon är jättefin i huden i år.
Försökte nyss rida lite lugn på ridbanan, men det är lönlöst så det fick bli en skrittrunda.

B-vitamin tror jag inte på, hon tål inte kraftfoder så bra, så det jag kan testa relativt enkelt är ju att köpa en säck lusern, mest för att se om det hjälper. Tanken är att de ska gå ute en månad till, men att stalla in brukar inte göra varken till eller från.

Nej somsagt b vitamin producerar de själva och det är inte nivån på detta som påverkar i underlättande av päls sättning/fällning .

Jag tror nog att det är hormonerna ju mer jag funderar. Hon beter sig liknande under brunst, men nu har hon i stort sett slutat brunsta för året.

Jag tror nog att det är hormonerna ju mer jag funderar. Hon beter sig liknande under brunst, men nu har hon i stort sett slutat brunsta för året.

delvis kl

Jag har misstänk hormonspök på min senaste veckan. Hon sätter vinterpäls och beter sig extra gnäggigt mot hästkompisar, dessutom ser jag samma tjafssande om än i lightversionen men samma beteende som under våren/försommaren när brunsten satte igång.

Jag ger jäst hur som haver nu när betesperioden är slut och ger det hela året förutom sommartid av praktiska skäl. I övrigt försöker jag bara se till att ha lägre krav i ridningen och rida ut mkt när hon är tjafsig. Givetvis fodrar jag upp när betet är skralt på hösten, så hon inte behöver ha både energibrist och hormonspök samtidigt.

Tycker som några övriga att hästarna vanligen piggnar till på hösten snarare än att de blir tröttare...

Herr Häst äter och tränas ungefär likadant året om, förutom att silaget tas bort under betet. Dyker det upp en "segisperiod" så är det bättre att ge lite extra vila och återhämtning än att börja mixtra med en redan nogsamt beräknad foderstat. Behövs extra protein så syns ju det i analysen av silaget.

Men det blir kanske större skillnad på en häst som lätt faller ur, och där man måste kompensera långt i förväg. Vet man om det kan man ju lägga in ex luzern i foderstaten.

Klippning och extra protein för den ena. Vila och extra protein för den andra. Den andra är uppenbart tagen av pälssättningen +svårfödd så hon är så svår att hålla hull på såhär års, därav vilan. Den andra blir såhär varje höst så hon jobbar under sommaren och vilar på hösten.

Jag har inte märkt att någon av ponnyerna blivit tröttare nu, den ena har jag bara haft ett par månader i för sig. Men den jag haft i 6 år brukar jag låta vila om han blir extra trött, det brukar komma i perioder och då får han vila eller gå promenader ett tag.

Däremot är den ena full med hormoner och blir väldigt sur på andra ponnyn under vissa situationer.

Mina hästar blir bara piggare denna årstid, det är svalare och insekterna börja ge sig!

Min är pigg och glad, men tyvärr var jag för sen med att lägga på extra foder, så hullet har rasat lite. Även lite allmänt "hudöm" eller hur jag ska förklara det. Mycket irriterad på alla borstar utom riktigt mjuka (annars älskar han "magic brush" men den går bort nu).

Min är i början av att sätta vinterpälsen nu och han är från en dag till en annan i humöret, rena PMS perioden trots att han är valack :D..Ena dagen är han jättepigg och på tårna hela tiden och nästa är han slö som att han gick ett hårdpass dagen innan.
Upplever dock att det är lindrigare när vinterpälsen ska sättas än vid fällningen på våren.

Jag försöker ta det lite lugnare med motionen. Borstar lite extra för det kliar så mycket i kroppen samt undviker täcke i den mån det går. Att rulla extra är jätteskönt tycker han.

I foderväg ökar jag upp proteinet något om det behövs och ger b-vitamin. Det kan lika gärna vara placeboeffekt med bvit men jag upplever att det funkar och han känns lugnare i kroppen när han får det.

Lite så har min också varit, pigg och som vanligt ena dagen, suuuuuuperseg nästa dag. Nu har hon fått stå lite och fått extra käk, tandläkare i morgon och hovis på onsdag, sen tänker jag försöka köra på lite igen beroende på vad tandis säger.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama